Pomiar rzeźby bieżnika Monitorowanie floty umożliwia stałą optymalizację wyposażenia zgodnie z warunkami użytkowania - fot. ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Koszt wyposażenia naczepy w komplet opon może wynieść, a nawet przekroczyć kwotę 40 000 złotych, co stanowi znaczącą inwestycję. Tak jak w przypadku każdej szanującej się inwestycji, również i ta przyniesie zysk jedynie wtedy, gdy zostanie starannie zaplanowana i dopilnowana.

Monitorowanie floty jako profesja

Regularne i uważne sprawdzanie stanu opon pozwala na zapobieganie zagrożeniom, a także planowanie działań naprawczych i bieżących przeglądów. Przyczynia się także do ochrony posiadanego kapitału.
Każdy kierowca może samodzielnie, przeprowadzać regularne kontrole stanu opon, za pomocą manometru do mierzenia ciśnienia w oponach czy miernika zużycia bieżnika. Takie kontrole, nawet pobieżne, pozwalają na wykrycie wszelkich nieprawidłowości zanim opona ulegnie uszkodzeniu.

Jednak w przypadku monitorowania i zarządzania ogumieniem floty składającej się z dużej liczby pojazdów, indywidualna kontrola przestaje wystarczać.
Odpowiednie zarządzanie ogumieniem całej floty pojazdów ciężarowych wymaga podglądu stanu wszystkich ciężarówek w czasie rzeczywistym.
W tym celu osoba zarządzająca flotą może zdecydować się na zatrudnienie specjalisty lub na przekazanie tego zadania któremuś z podmiotów świadczących takie usługi.
W obu przypadkach rolą takiej osoby jest ciągłe optymalizowanie wyposażenia zgodnie z warunkami użytkowania. Dzięki prowadzonej w ten sposób kontroli w czasie rzeczywistym, można lepiej zaplanować interwencje pociągające za sobą unieruchomienie pojazdu i zorganizować je tak, aby zaoszczędzić jak najwięcej czasu. Dodatkowo, dobrze zarządzane operacje zamiany opon miejscami, obrotu opony na feldze, bieżnikowania oraz dostosowywanie ciśnienia  przyczyniają się do maksymalnego wydłużenia żywotności opon.

Niektórzy usługodawcy poza monitorowaniem floty oferują także usługę assistance, a nawet możliwość wypożyczania opon przewoźnikom. Są to dwa dodatkowe środki gwarantujące trwałą jakość wyposażenia przez cały czas trwania umowy.

 

Jakich dostawców wybrać?

Większość podmiotów na rynku ogumienia do pojazdów ciężarowych świadczy usługi monitorowania floty.
Również producenci (Michelin, Bridgestone, Goodyear, Continental, Pirelli…) zatrudniają własnych doradców i techników-inspektorów lub korzystają z pomocy zasobów swoich partnerów biznesowych.
Dystrybutorzy opon do samochodów ciężarowych (Point S, Euromaster, First Stop…) to główni usługodawcy w zakresie monitorowania i wsparcia.

Czy ten poradnik był użyteczny?