Hamowanie auta dostawczego na mokrej drodze Hamowanie na mokrej drodze, kryterium bezpieczeństwa europejskiego systemu etykietowania opon - fot. ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Pomimo faktu, że opór toczenia jest coraz bardziej istotnym kryterium przy wyborze opony ze względu na jego związek z kosztami użytkowania, przyczepność pozostaje kluczowym czynnikiem przy zakupie. Aspekt bezpieczeństwa jest obecny na etykiecie w postaci noty za hamowanie na mokrej drodze.

Jedno z kryteriów

Spośród trzech kryteriów występujących w europejskim systemie etykietowania opon, z bezpieczeństwem związane jest hamowanie na mokrej nawierzchni. Dla konsumenta oznacza ono zdolność do zatrzymania pojazdu w warunkach obniżonej przyczepności. Oczywiście dane na etykiecie nie są wyczerpujące i istnieje wiele innych kryteriów umożliwiających ocenę przyczepności opony na drodze:  hamowanie na suchej nawierzchni, reakcja przy wchodzeniu w zakręt... Uznani producenci uwzględniają te aspekty przy projektowaniu opon, jednak etykiety zawierają tylko jeden z nich ze względu na wartość, która jest prosta do zrozumienia przez kupujących .

 

Porównanie z oponą referencyjną

W przeciwieństwie do oporu toczenia, który jest mierzony w laboratorium, hamowanie na mokrej drodze jest testowane na drodze. Opony są zakładane na koła samochodu (aby oddać rzeczywiste warunki użytkowania) lub przyczepy w celu przeprowadzenia symulacji hamowania. Jazda odbywa się na drodze o znormalizowanej nawierzchni  pokrytej 1 mm warstwą wody, z tolerancją wynoszącą 0,5 mm. Norma wymaga również przestrzegania temperatury zewnętrznej w zależności od rodzaju opony: od 5 do 35 °C w przypadku opon letnich oraz od 2 do 20 °C, jeśli testowane są opony zimowe.

Mierzona jest wówczas droga hamowania konieczna, by wytracić prędkość z 60 do 20 km/h z ABS  lub też współczynnik przyczepności przy stałej prędkości w przypadku symulacji z przyczepą.

Ocena na etykiecie nie odzwierciedla bezpośrednio wyniku testu. Testowana opona jest bowiem porównywana z ogumieniem referencyjnym w identycznych warunkach, by zniwelować ewentualne różnice związane z wyborem przez producenta trasy testowej, warunków klimatycznych itp. Europejski system etykietowania opon przedstawia zatem osiągi opony w porównaniu z punktem odniesienia. W przypadku ciężarówek, skala ocen prezentuje się następująco: najlepszym wynikiem jest nota A, a najsłabszym - F,  G zostało wykluczone. Ocena D z kolei występuje na etykietach samochodów osobowych, jak również lekkich aut dostawczych.

Ciężarówka jadąca w deszczu fot. ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Znaczące różnice

Opony do ciężarówek dzielą się na dwie kategorie, w zależności od tego czy ich szerokość jest wyższa czy też niższa niż 285 mm. Istnieje zatem osobna opona referencyjna dla każdej z tych grup.

Przy prędkości 80 km/h, w przypadku zespołu jezdnego wyposażonego wyłącznie w opony z oceną A oraz drugiego, z oponami z kategorii F, różnica drogi hamowania do całkowitego zatrzymania się wynosi około 38 metrów.

Zdolność opony do hamowania na mokrej drodze zależy od wielu czynników, począwszy od rysunku bieżnika. Zadaniem rowków jest umożliwienie cyrkulacji i odprowadzania wody zarówno podczas jazdy, jak i w trakcie hamowania. Kiedy producenci testują własne opony  uwzględniają jedynie pokonaną odległość przed zatrzymaniem się. Oceniają wówczas skuteczność hamowania oraz odpowiedź opony przez cały czas wytracania prędkości, z uwzględnieniem zarówno zmiennych jak i stałych wyników.

Autor: Renaud Lacroix

Czy ten poradnik był użyteczny?

Dowiedz się więcej na ten temat

Etykiety: opór ma znaczenie

Osiągi

W obliczu stale rosnących cen paliw coraz częściej wspomina się o wydajności samochodów oraz oporze ...

Czytaj›