Ponowne bieżnikowanie na gorąco Większość opon jest poddawana bieżnikowaniu na gorąco. - fot. ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Poprzez zastąpienie warstwy bieżnika możliwe jest wydłużenie okresu eksploatacji opony mniejszym kosztem. Istnieją dwie techniki pozwalające na uzyskanie tego efektu.

Obróbka na gorąco lub na zimno

Większość opon jest poddawana bieżnikowaniu na gorąco. Po oględzinach i wyszczotkowaniu opony specjalista umieszcza na karkasie opony warstwę surowego kauczuku. Całość przechodzi następnie przez rozgrzany odlew, w którym wulkanizowana guma jest „zgrzewana” z karkasem i nabiera okrągłego kształtu. Proces ten przypomina produkcję opon, co wyjaśnia jego większą powszechność.

Na potrzeby bieżnikowania na zimno, warstwa zewnętrzna jest poddawana wstępnej wulkanizacji. Bieżnik ma już określony kształt przed nałożeniem go na karkas.  Pasek wiążącej gumy jest umieszczany pomiędzy karkasem a warstwą zewnętrzną opony, po czym oponę umieszcza się w autoklawie, w którym odbywa się ostateczna wulkanizacja wiążąca wszystkie warstwy. Niektóre opony niezdatne do bieżnikowania na gorąco, szczególnie tanie, „budżetowe” produkty, mogą być poddawane bieżnikowaniu na zimno.

Bieżnikowane na zimno lub na gorąco – wszystkie opony są poddawane kontroli końcowej, która ma sprawdzić, czy nadają się do eksploatacji. Obie procedury pozwalają na uzyskanie opon o jakości niemal identycznej, jak w przypadku ich nowych odpowiedników.

Producenci często rozróżniają opony poddawane różnym typom ponownego bieżnikowania, stosując konkretne nazwy handlowe. Przykładowo firma Continental stosuje nazwę ContiRe dla opon bieżnikowanych ponownie na gorąco i ContiTread dla produktów bieżnikowanych na zimno. Z kolei Firma Michelin  wyróżnia nazwy Remix i Recamic.

Autor: Renaud Lacroix

Czy ten poradnik był użyteczny?

Wymieniono w tym artykule

Dowiedz się więcej na ten temat

Wszystkie czynniki wpływające na czas eksploatacji opony

Porady praktyczne

Zużywanie się opon to proces nieunikniony. Producenci opon pracują nad wydłużeniem przebiegów każdej ...

Czytaj›

Drugie życie opony uzyskane dzięki pogłębianiu rowków bieżnika

Optymizacja opon

Pogłębianie rowków to sposób na odtworzenie rzeźby zużytego bieżnika opony. Ta prosta, jak mogłoby s ...

Czytaj›