System monitoringu opon Technologia RFID umożliwia zbieranie danych w czasie rzeczywistym - fot. ©: rezulteo transport

Skrócenie czasu kontroli opon oznacza skrócenie czasu unieruchomienia pojazdu ciężarowego. Przekłada się to na zmniejszenie strat pieniężnych. Era bezprzewodowej komunikacji dotarła również do ogumienia: specjalne chipy umieszczone na oponach na bieżąco przekazują informacje o ciśnieniu i temperaturze.

Drobny element, ogromne korzyści

Często mówi się o znaczeniu prawidłowego utrzymania ogumienia, sprawdzaniu ogólnego stanu oraz ciśnienia w oponach, zamianie miejscami, obrocie opony na feldze, wyważaniu kół, geometrii jazdy... Zapominając o kosztach poniesionych w wyniku unieruchomienia pojazdu na czas wykonywania tych czynności. Strata ta zostaje zniwelowana w perspektywie długoterminowej, ponieważ wytrzymałość opon i ich wydajność są zoptymalizowane, jednak ma ona odczuwalne znaczenie w danym momencie. Aby skrócić czas kontroli ogumienia oraz ułatwić jej identyfikację, wielu producentów wprowadziło czujniki identyfikacyjne komunikujące się za pomocą fal radiowych . Mają one kilka centymetrów i ważą do kilkunastu gramów, zależnie od ich funkcji. Jednak opracowanie tych urządzeń zajęło siedem lat oraz potrzebowało sześciu miliardów przejechanych przez Michelin kilometrów, zanim zostały one zatwierdzone do użytku. Zasada działania dla zarządzających flotami jest prosta, mimo że różni się pomiędzy poszczególnymi producentami.  Czujnik RFID (Radio Frequency Identification Device) to narzędzie, które gromadzi i przesyła zebrane informacje. Zawiera on wszelkie dane dotyczące opon, które normalnie znajdują się na boku opony, lecz mogą się zatrzeć z czasem lub też znajdują się po wewnętrznej stronie opon podwójnych.

Czujnik RFID fot. ©: rezulteo transport

Różne metody

Technologia czujników RFID w ogumieniu nie jest nowością, ponieważ firma Goodyear, która wykorzystuje ją w swoich oponach Regional RHT II  wprowadziła ją przed laty podczas wyścigów samochodowych NASCAR w Stanach Zjednoczonych.

Natomiast rozpowszechnienie tych urządzeń na rynku samochodów ciężarowych nastąpiło stosunkowo niedawnoMichelin po raz pierwszy zastosował je w 2012 roku w linii opon X InCity, w którą wyposażone były londyńskie autobusy z okazji Igrzysk Olimpijskich. Ich czujnik RFID montowany jest w oponach już na etapie produkcji oraz komunikuje się z systemem TMPS (systemem kontrolującym ciśnienie w oponach w czasie rzeczywistym). Czytnik nie tylko ułatwia identyfikację opony, ale także pozwala na odczytanie temperatury i ciśnienia poprzez zbliżenie przenośnego skanera, działającego na zasadzie czytnika kodów kreskowych. Możliwe jest także zapisywanie danych na czujniku, co pozwala na aktualizowanie informacji na temat ogumienia. Czujnik nie utrudnia procesu pogłębiania rowków opon ani bieżnikowania, nie wymaga baterii, a jego trwałość jest wyższa niż w przypadku opony.

System ten różni się w firmie Pirelli, która proponuje urządzenie zewnętrzne przyklejane wewnątrz opony. Posiada ono wbudowany system RFID oraz czytniki temperatury i ciśnienia w oponach. Zebrane dane mogą zostać pobrane w trakcie postoju, jak również przesłane w czasie jazdy do komputera, poprzez GPRS, GSM lub satelitę.

Czy ten artykuł był użyteczny?

Wymieniono w tym artykule

Dowiedz się więcej na ten temat

Oszczędność i bezpieczeństwo: pamiętaj o ciśnieniu

Optymizacja opon

Opony samochodów ciężarowych są poddawane dużo większym obciążeniom niż opony samochodów osobowych. ...

Czytaj›