Kierowca za kierownicą Wprowadzenie technik jazdy ekologicznej odbywa się poprzez proces uświadamiania kierowców - fot. ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Ilość pojawiających się na rynku opon o niskim oporze toczenia zwiększa się, a producenci rywalizują ze sobą w dziedzinach chemii i mechaniki, aby uzyskać jak najlepsze przebiegi. Tymczasem największy wpływ na oszczędności ma... sam kierowca!

Elektronika w służbie jazdy ekologicznej

Jazda ekologiczna dotyczy jedynie tych samochodów osobowych, które posiadają wskaźniki zmiany biegu lub system Start/Stop. Coraz większa liczba zawodowych kierowców czołowych marek ciężarówek rozumie już, że prefiks „eco“ może odnosić się zarówno do ekologii, jak i ekonomii, co niesie za sobą konkretne skutki w dziedzinie transportu. Wprowadzenie technik jazdy ekologicznej odbywa się poprzez proces uświadamiania kierowców, których postawa za kierownicą ma ogromny wpływ na zużycie paliwa oraz oponSpokojny styl jazdy i przewidywanie to dwie podstawowe zasady jazdy ekologicznej. Kierowca powinien unikać gwałtownego przyspieszania, zmiany biegów, hamowania i skręcania. Poprzez dostosowanie stylu jazdy do nachylenia drogi można kontrolować pęd tak, aby jak najmniej obciążać silnik na wzniesieniach..

Informacje na desce rozdzielczej stanowią znaczącą pomoc. Wskaźniki temperatur informują między innymi o tym, kiedy auto osiągnęło nominalną temperaturę pracy. O ile nie jest to koniecznie, odradza się zbyt mocnego przyspieszania. Dzięki temu można uniknąć nadmiernego zużycia paliwa. Rozwój układów elektronicznychmoże być także przydatny w oszczędzaniu paliwa. Adaptacyjne regulatory prędkości oraz systemy GPS z dostępem do internetu (podające informacje o korkach) stają się coraz bardziej rozpowszechnionym wyposażeniem wpływającym na spokojny styl jazdy, również na trasach nieznanych kierowcy.

 

Odpowiednie ciśnienie opon gwarantem mniejszego zużycia

Niemniej jednak, to znajomość własnego pojazdu pozostaje najważniejszym czynnikiem zapewniającym oszczędność paliwa. Poza znajomością właściwości silnika, kierowca powinien także na bieżąco sprawdzać stan prowadzonego przez siebie samochodu ciężarowego. U największych producentów samochodów ciężarowych, skuteczne zarządzanie flotą ma na celu zapewnienie utrzymania dobrego stanu pojazdów, również jeśli chodzi o opony. W przypadku ciągnika z przyczepą, opór toczenia stanowi 30% całego zużycia paliwa. Ma to związek tylko i wyłącznie z oponami, ponieważ stanowią one punkt styku pomiędzy szosą a pojazdem.  Niedostosowane ciśnienie w oponach, zarówno większe jak i mniejsze od zaleceń producenta, pociąga za sobą nadmierne spalanie paliwa oraz nieprawidłowe zużycie opon. W związku z tym należy regularnie sprawdzać ciśnienie. System TPMS (Tire Pressure Monitoring System, czyli system monitorujący ciśnienie w oponach), to wmontowane narzędzie elektroniczne pozwalające na monitorowanie ciśnienia w czasie rzeczywistym oraz jak najszybsze reagowanie w przypadku powolnego przebijania opony w czasie jazdy.

Ponadto sprawdzanie wyważenia kół oraz  geometrii układu jezdnego to czynności, które zapewnią odpowiednie funkcjonowanie samochodu ciężarowego, a co za tym idzie – mniejsze zużycie paliwa.

Czy ten artykuł był użyteczny?

Dowiedz się więcej na ten temat

Etykiety: opór ma znaczenie

Osiągi

W obliczu stale rosnących cen paliw coraz częściej wspomina się o wydajności samochodów oraz oporze ...

Czytaj›

Nieprawidłowe zużycie środkowej części opony

Porady praktyczne

Podczas kontroli stanu opony zaobserwowano zużycie w postaci zagłębień. Środkowa część bieżnika jest ...

Czytaj›

Monitorowanie floty, całościowy podgląd sytuacji na rzecz optymalizacji inwestycji

Zarządzanie flotą

Koszt wyposażenia naczepy w komplet opon może wynieść, a nawet przekroczyć kwotę 40 000 złotych, co ...

Czytaj›

Oszczędność i bezpieczeństwo: pamiętaj o ciśnieniu

Optymizacja opon

Opony samochodów ciężarowych są poddawane dużo większym obciążeniom niż opony samochodów osobowych. ...

Czytaj›