Pirelli ST:01 Neverending Nowa opona Pirelli ST:01 Neverending uzyskała oceny A w kategorii oporu toczenia oraz hamowania na mokrej drodze - fot. ©: Pirelli

Wojna na litery trwa w najlepsze, producenci masowo starają się uzyskać jak najlepszy kompromis między oporem toczenia oraz hamowaniem na mokrej drodze, by jak najlepiej spełnić kryteria obecne na etykietach. Dzięki oponie ST:01 Neverending, Pirelli może pochwalić się najwyższą możliwą oceną: A-A.

Podwójne A dla firmy Pirelli oraz jej modelu ST:01 Neverending

Za sprawą nazwy Neverending (czyli „niekończący się”), Pirelli w sposób oczywisty nawiązuje do trwałości swojej nowej generacji opon ST:01, przeznaczonych na oś naczepową oraz do jazdy zarówno na krótkich, jak i na długich trasach. Trwałość oraz przebiegi ST:01 Neverending zostały zwiększone o 10 % względem poprzedniego modelu za sprawą zastosowania nowych materiałów. Bieżnik składa się z podwójnej warstwy gumy. Górna warstwa, posiadająca kontakt z drogą, zapewnia lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania oraz wysokie przebiegi. Warstwa wewnętrzna natomiast, wzbogacona o dodatek krzemionki, pozwala ograniczyć nagrzewanie się oraz opór toczenia. Według zapewnień Pirelli, nagrzewanie jest niższe o 20% w porównaniu z poprzednim modelem ST:01. Połączenie tych dwóch nałożonych na siebie warstw pozwoliło modelowi Neverending Energy uzyskać najwyższe oceny (A) według europejskiego systemu etykietowania opon, pod względem hamowania na mokrej drodze oraz oporu toczenia.

Również karkas opony uległ zmianie za sprawą metalowych drutów odpornych na utlenianie oraz powtarzające się obciążenia. Boki zostały wzmocnione i wykorzystują teraz nową geometrię, która zapewnia im wyższą odporność na uszkodzenia. Dodatkowo, zostały wyposażone w  drutówkę „HEXA Bead Wire”. Opatentowana przez Pirelli technologia ułatwia montaż i zwiększa stabilność termiczną, co przekłada się na wysoką trwałość opony.

Na bieżniku znajdują się cztery rowki wzdłużne: dwa szerokie na zewnątrz i dwa węższe pośrodku, co pozwala ograniczyć ruchy klocków gumowych, zmniejszając tym samym opór toczenia. Pięć szerokich żeber zapewnia lepszą odporność na zużycie oraz na naprężenia. Wreszcie, nowy rysunek barku opony, opatentowany pod nazwą RSR, zapewnia optymalną powierzchnię styku z drogą co przekłada się na większą regularność zużycia, a w konsekwencji na wyższą trwałość.

Model ST:01 Neverending Energy jest dostępny w dwóch rozmiarach: 385/65 R22,5 oraz 385/55 R22,5.

Autor: Renaud Lacroix

Czy ten artykuł był użyteczny?

Wymieniono w tym artykule