Gama FuelMax firmy Goodyear Nowe gamy produktów Fuelmax oraz KMax firmy Goodyear zapewniają niższe opory toczenia oraz zwiększone przebiegi - fot. ©: All rights reserved

Goodyear wprowadziło nowe gamy opon do ciężarówek, koncentrujące się na dwóch najważniejszych parametrach dla branży transportowej: oporze toczenia oraz przebiegach.

KMax, czyli trwałość na pierwszym miejscu

Gama KMax (od „maksymalnej wydajności kilometrowej”), jest przeznaczona do transportu na średnie lub krótkie dystanse. Należą do niej opony KMax S na koła osi prowadzącejKMax D na oś napędową oraz KMax T do przyczep.

Model KMax S został wyposażony w mostki IntelliMax Goodyear między żebrami centralnymi w celu obniżenia oporu toczenia, za sprawą mniejszej deformacji klocków gumowych, oraz poprawy przyczepności na mokrej drodze. Trwałość opony jest zapewniana przez bardziej sztywny bieżnik, który umożliwia bardziej równomierny rozkład ciśnienia. Rowki zostały zoptymalizowane pod kątem łatwiejszego odprowadzania wody oraz kamyków.

KMax D z kolei dysponuje dwuwarstwowym bieżnikiem IntelliMax, którego warstwa wewnętrzna zmniejsza opór toczenia, podczas gdy zewnętrzna warstwa gumy została zaprojektowana pod kątem zwiększenia przebiegów opony. Rysunek bieżnika w kształcie litery V zapewnia modelowi KMax D lepszą trakcję, obniżając jednocześnie hałas toczenia, podczas gdy trójwymiarowe lamele gwarantują trwałość i przyczepność na drodze.

FuelMax dla zmniejszenia oporu toczenia

Gama FuelMax, stworzona do pokonywana tras regionalnych lub długodystansowych, została zoptymalizowana pod kątem efektywności energetycznej. Tym samym, modele FuelMax S oraz D charakteryzują się niższym do 10 % oporem toczenia w porównaniu z poprzednią generacją, czyli oponami Marathon LHS II+ oraz LHD II+.

Podobnie jak KMax D, również FuelMax D posiada profil kierunkowy, z lamelami Flexomatic w kształcie kropel deszczu oraz półotwarte barki opony, dla zapewnienia lepszej trakcji oraz mniejszego poziomu hałasu. Niski opór toczenia jest związany z wysokim stosunkiem elementów wystających do wklęsłych na bieżniku oraz mniejszej głębokości rzeźby bieżnika, która, jak zapewnia Goodyear, nie obniża przebiegów FuelMax.

Rowki IntelliMax w modelu FuelMax S powstały dzięki szczególnemu procesowi produkcji. Opona zawiera „ukryty” bieżnik, który pojawia się dopiero po 50% zużyciu opony. Do początkowych trzech rowków dołączają wówczas trzy inne, kompensując tym samym obniżenie głębokości bieżnika dzięki większej liczbie elementów wklęsłych. Przy 75% zużyciu, pozostają cztery rowki, które pozwalają zachować dobrą przyczepność na mokrej drodze do końca czasu użytkowania FuelMax S.

KMax D oraz FuelMax D są oponami całorocznymi oraz posiadają oznaczenia M+S i 3PMSF. Niektóre KMax S oraz FuelMax S są przeznaczone do transportu ciężkich ładunków w związku z przewidywanym wymogiem dodatkowego wyposażenia nakładanym przez normę Euro VI.

Autor: Renaud Lacroix 

Czy ten artykuł był użyteczny?

Dowiedz się więcej na ten temat

Etykiety: opór ma znaczenie

Osiągi

W obliczu stale rosnących cen paliw coraz częściej wspomina się o wydajności samochodów oraz oporze ...

Czytaj›

Karkas Michelin Energy Flex: przegrzewanie opon pod kontrolą

06/12/2013 - Technologia

W celu zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia oporu toczenia w swoich nowych oponach do samochodów ...

Czytaj›