Testy i badania porównawcze opon - Wielki test porównawczy Rezulteo: zestawienie 10 opon sportowych

Wielki test porównawczy Rezulteo: zestawienie 10 opon sportowych

Testy i badania Opublikowano 02-10-13 autor Paweł

Nie jest łatwo obiektywnie oceniać skuteczność opony w tak konkurencyjnym segmencie produktów jak ogumienie sportowe o wysokich osiągach. Magazyn Motorsport przeprowadził szczegółowe badanie we współpracy z Rezulteo, porównując najlepsze opony o wysokich osiągach na rynku. Wyniki były często zaskakujące i pełne istotnych spostrzeżeń.

Test porównawczy opon na torze Magny-Cours Rezulteo i Motorsport przeprowadziły badanie porównawcze: wyniki przyniosły wiele niespodzianek! - fot. © : rezulteo

Opony o wysokich osiągach: wielki test porównawczy Rezulteo


W jaki sposób można dokonać precyzyjnej oceny opony o wysokich osiągach? To bardzo trudne pytanie, na które nie sposób jest odpowiedzieć bez bardzo dokładnego zbadania wszystkich konkurencyjnych modeli dostępnych na rynku. Ostatnie zmiany w zakresie etykietowania dotyczące wszystkich opon sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej są istotne dla konsumentów głównie pod względem kryterium hamowania na mokrej nawierzchni. Efektywność energetyczna oraz poziom hałasu (czyli pozostałe dwie właściwości, które muszą obowiązkowo być umieszczane na etykiecie przez producenta) nie są szczególnie istotne w przypadku opon sportowych, przeznaczonych do dynamicznej jazdy po torze, który może być zarówno mokry jak i suchy. Inne ważne kryteria, takie jak szybkość zużywania się ogumienia, komfort jazdy czy nawet cena, również muszą zostać tu uwzględnione, lecz nie znajdziemy ich na etykietach umieszczanych na oponach. 

Konieczne było znalezienie sposobu umożliwiającego bezpośrednie porównanie głównych konkurentów na rynku opon o wysokich osiągach, które znajdziemy zarówno na kołach aut kompaktowych o dużej mocy silnika, jak i wielkich sedanów czy nawet aut przeznaczonych wyłącznie do jazdy sportowej. Za wyjątkiem kilku aut ultra-sportowych, które wymagały opracowania specjalnych opon przeznaczonych wyłącznie do nich większość samochodów wykorzystuje te same rodzaje produktów, które mogą różnić się w zależności od potrzeb jedynie średnicą oraz szerokością.  Rynek opon sportowych, na którym pewne nazwy są łatwiej rozpoznawalne niż inne (Pirelli, Michelin...), pełen jest  konkurencyjnych modeli, zebranych przez nas i poddanych ocenie w wielkim teście porównawczym przeprowadzonym zgodnie z wymogami rygorystycznej metodologii.

Samochodowy obiekt testowy


Do przetestowania dziesięciu głównych konkurentów na rynku wybraliśmy najbardziej naturalne środowisko dla opony o wysokich osiągach: tor wyścigowy, a dokładniej trasę Club w słynnym kompleksie Magny-Cours, w którym organizowano kilka lat temu Grand Prix Francji w Formule 1. Zaletą tej trasy jest fakt, że nie jest ona związana z żadnym producentem ogumienia, co mogłoby mieć wpływ na obiektywność wyników. Pozostało tylko znaleźć samochód, który będzie najbardziej odpowiedni do serii testów.

Zdecydowaliśmy się na  Forda Focusa ST, sportowe i kompaktowe auto kompatybilne z testowanymi oponami. Wyposażony w 4-cylindrowy silnik o mocy 250 koni, Ford Focus ST jest mocną pozycją w kategorii przystępnych samochodów, wystarczająco wszechstronnych do codziennej jazdy, a jednocześnie zdolnych do ostrej rywalizacji na torze. Podobnie jak modele Renault Megane RS, Volkswagen Scirocco R, Opel Astra OPC  będące jego bezpośrednimi konkurentami, Focus ST jest wyposażony w napęd na przednie koła, chociaż jest nieco bardziej zorientowany na codzienne użytkowanie i posiada trochę słabszy silnik. Kierowcy czterech Focusów ST, którzy wjechali na tor narzucili im ostre tempo. Od strony logistycznej, zespół Rezulteo połączył siły z dziennikarzami magazynu Motorsport oraz dwoma monterami z firmy Allopneu, którzy dysponowali wysokiej klasy sprzętem.

 

Opony zakupione w sklepie


Ważna uwaga: wszystkie dziesięć kompletów porównywanych przez nas opon (Pirelli P-Zero, Bridgestone Potenza S001, Continental ContiSportContact 5, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, Hankook Ventus S1 EVO2, Michelin Pilot Sport 3, Nexen N8000, Toyo Proxes T1 Sport, Vredestein Ultrac Vorti oraz Yokohama Advan Sport V105) zostało zakupionych bezpośrednio w sklepie za nasze środki - nie prosiliśmy producentów o dostawę modeli testowych.

Producenci chętnie informują o swoich nowościach produktowych i regularnie proponują nam porównanie ich ogumienia z produktami konkurencji w ramach organizowanych przez siebie testów, na które zapraszani są dziennikarze z prasy motoryzacyjnej. Trudno jednak o 100% obiektywność takich testów, ponieważ celem producentów jest naturalnie wyszczególnienie przewagi swoich produktów nad konkurencją. Ciężko zachować wówczas wystarczający dystans, by móc bezstronnie mówić o przewadze zalet jednej marki nad innymi.

Kupując opony do badania w sklepie, jak  robi to każdy kierowca, uzyskaliśmy całkowitą pewność, że dostajemy takie same opony jak konsument. Wyposażając naszego Focusa ST w ogumienie, wybraliśmy opony w rozmiarze 235/40 R18 95Y ze względu na to, że odpowiadają rozmiarom kół oraz są dostępne u wszystkich producentów z tym samym indeksem prędkości: to idealny parametr, który gwarantuje nam, że porównujemy wyłącznie opony tej samej kategorii. Gdyby opony posiadały różne indeksy prędkości, porównanie nie byłoby do końca obiektywne, gdyż dotyczyłoby produktów zaprojektowanych do innych zastosowań.

 

Szeroki wachlarz cen


Pierwszą rzeczą, na jaką zwróciliśmy uwagę kupując dziesięć zestawów opon biorących udział w teście, były  bardzo duże różnice cenowe, nawet blisko dwukrotne (Nexen N8000 za 432 zł oraz Continental ContiSportContact 5 w cenie 729 zł). Continental, Michelin oraz Goodyear to najdroższe marki spośród porównywanych modeli. Z pewnością wiąże się to z renomą wypracowaną przez nie w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Na dalszych pozycjach plasuje się Yokohama, Pirelli, Toyo, Bridgestone, Hankook, Vredestein natomiast koreański Nexen jest najtańszy w całym zestawieniu.

 

...oraz różne wagi!


Pod względem cen różnice są dość znaczne i co ciekawe to samo dotyczy ciężaru opon. Zważyliśmy każdą oponę i musimy przyznać, że wyniki tego testu naprawdę nas zaskoczyły. Różnica między najlżejszą oponą (Continental) oraz najcięższą (Vredestein) wyniosła 2,15 kg w przypadku pojedynczej sztuki. Oznacza to osiem i pół kilograma różnicy w przypadku całego zestawu czterech opon, co z pewnością nie pozostaje bez wpływu na zachowanie auta na drodze. Innym interesującym kryterium, które zbadaliśmy była jednorodność wagi tych samych modeli każdej marki: stwierdziliśmy  mniejszą lub większą ich spójność. W przypadku marki Michelin, która osiągnęła najlepszy wynik, różnica wynosiła średnio zaledwie 10 gramów na cztery opony. W przypadku Pirelli, opony różniły się aż 132 gramami. Niewątpliwie, przyczyn tych różnic należy szukać w metodach produkcji stosowanych przez poszczególne marki... 

Tabela wag Magny-Coursfot. © : Rezulteo

Aby dowiedzieć się więcej:

>> Rezulteo na torze Magny-Cours - galeria zdjęć

 

 

 Czytaj dalej >>