Testy i badania porównawcze opon - Pierwszy test dynamiczny: hamowanie na suchej drodze
Center

Pierwszy test dynamiczny: hamowanie na suchej drodze

Testy i badania Opublikowano 02-10-13 autor Paweł

Hamowanie to jedno z kluczowych kryteriów przy wyborze opony, nie tylko w świecie wyścigów samochodowych. Skuteczność naszych dziesięciu opon została przetestowana przy hamowaniu podczas jazdy z prędkością 100 km/h, co przyniosło nam interesujące wyniki oraz kilka niespodzianek.

Test hamowania na torze Magny-Cours Pierwszy test przeprowadzony na torze Magny-Cours: hamowanie na suchej drodze - fot. © : rezulteo

Ford Focus ST jest fabrycznie wyposażony w opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Fabryczne ogumienie służyło nam za punkt odniesienia wobec dziesięciu testowanych modeli opon. Podczas każdego testu, uważnie obserwowaliśmy zmiany warunków (temperatura asfaltu, pogoda itp.), by upewnić się, że zbyt duże zmiany nie będą miały negatywnego wpływu na wiarygodność pomiarów. W przypadku każdej ocenianej opony, przeprowadziliśmy cztery testy hamowania przy prędkości 100 km/godzinę między trzema przejazdami z oponą referencyjną, by sprawdzić warunki pomiarów. Uzyskane wyniki stanową średnią z tych czterech testów. Odnotowaliśmy różnicę ponad trzech metrów między najlepszą oraz najmniej skuteczną oponą przy hamowaniu mierzonym do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu. Najlepszy wynik uzyskały opony marki Goodyear, następne miejsce zajęły Yokohama, Michelin oraz Bridgestone. Najsłabsze rezultaty osiągnęły koreańskie opony Nexen, nieco wyżej uplasowało się ogumienie Toyo.

Tabela hamowaniafot. © : rezulteo

Różnica pomiędzy najlepszym i najsłabszym wynikiem wyniosła 3,15 metra, co odpowiada długości małego auta miejskiego. Oprócz samej skuteczności hamowania na torze podczas gwałtownego hamowania, wyniki te pozwalają również wyobrazić sobie konsekwencje tak dużej różnicy na drodze, np. podczas hamowania na gorszej nawierzchni niż asfalt toru przeznaczonego do wyścigów samochodowych. Jak łatwo zauważyć, nie przeprowadziliśmy pomiaru hamowania na mokrej drodze, ponieważ informacje te są obecne na etykietach opon (jest to jedno z trzech obowiązkowych kryteriów według nowej normy znakowania opon).

 

Dowiedz się więcej

>>  Aby przedstawić więcej informacji na temat subiektywnych testów, które były oparte na 3 kryteriach (precyzja, wyważenie, przyczepność) oddajemy głos naszym trzem kierowcom, którzy opowiedzą o każdym z nich.
Wypowiedź Marco Candelo, naukowego eksperta w dziedzinie opon, który mówi o przyczepności.

 

<< Poprzedni paragrafCzytaj dalej >>