Testy i badania porównawcze opon - Osiągi na torze: ogromne różnice między oponami

Osiągi na torze: ogromne różnice między oponami

Testy i badania Opublikowano 02-10-13 autor Paweł

Po odstawieniu na bok suchych danych, osiągi na torze pozwalają odzwierciedlić różnice w zakresie odczuć w trakcie jazdy i dotyczących sterowania. Zmierzone oraz zaobserwowane wyniki bywają niejednokrotnie... zaskakujące.

Osiągi na torze Próba opon podczas jazdy pozwala nam powiedzieć coś więcej o testowanym ogumieniu - fot. © : rezulteo

Skupmy się teraz na najważniejszej kwestii. Opony te zostały zaprojektowane przede wszystkim pod kątem jak najwyższej skuteczności podczas jazdy sportowej.  Jazda na czas po Magny-Cours powinna pozwolić ustalić precyzyjny ranking poszczególnych modeli. I tutaj również wyniki zaskakują: różnice osiągów są nie tylko odczuwalne, zróżnicowanie podczas jazdy na czas jest wręcz ogromne i wynosi ponad dwie i pół sekundy na okrążenie między najszybszą i najwolniejszą oponą. Marki, które poradziły sobie najlepiej nie należą bynajmniej do najbardziej znanych producentów. Mistrzowski model jazdy na czas od Yokohama, pokonał najwolniejsze w zestawieniu Pirelli o ponad dwie sekundy. Przedostatnia jest firma Continental, a stawkę zamyka Nexen.

Tabela testów subiektywnychfot. © : rezulteo

 

Jeszcze bardziej jednak niż wyniki jazdy na czas, kierowców testujących opony zaskoczyła różnica zachowania auta odczuwana za kierownicą. W zależności od zastosowanego ogumienia, zachowanie Focusa ST ulegało gwałtownej zmianie. Wyposażony w opony Yokohamy, Focus ST był jak skalpel pokonujący wszelkie zakręty z dziecinną łatwością. Wystarczyło jednak założyć koreańskie opony Nexen, by wrażenia były zupełnie inne. Choć w teście jazdy na czas nie były najwolniejsze, utrudniały kierowcy prowadzenie ze względu na brak precyzji przy wchodzeniu w zakręt oraz gwałtowne odrywanie się od asfaltu... Zakłócały one nawet działanie systemu ABS podczas gwałtownego hamowania. Trudno czuć się z nimi pewnie za kierownicą, nawet jeśli opony te mogą spodobać się amatorom poślizgów. Bardziej bezpieczny model od Continental psuje przyjemność z jazdy poprzez wytwarzanie podsterowności, nawet przy wystarczającej przyczepności. Opony Vredestein, które uzyskały bardzo dobre wyniki podczas jazdy na czas są bardzo przyjemne w prowadzeniu. Jedynym zarzutem wobec nich jest dość brutalna utrata kontaktu z podłożem przy maksymalnej prędkości. Michelin jest bardzo spójny, sportowy, zachowuje tor jazdy i precyzję prowadzenia. Podobnie w przypadku marki Goodyear, której opony nie obawiają się agresywnego stylu jazdy oraz zachowują płynność prowadzenia w każdych warunkach.

Tabela czasów podczas okrążeniafot. © : rezulteo

Produkt marki Bridgestone sprawnie reaguje na manewry kierowcy oraz wyjątkowo dobrze zachowuje się na zakręcie, jednak zbyt szybko osiąga swój limit przyczepności, wywołując podsterowność Focusa ST. Toyo z kolei potrafi wystarczająco płynnie zachowywać się na drodze, jednak zdecydowanie brakuje mu charakteru. Najsłabszy wynik w jeździe na czas odnotował model firmy Pirelli, który oferował rozczarowujące wrażenia podczas jazdy naszym Focusem ST: zachowanie na drodze opon tej marki było czasem nieprzewidywalne, opony często odrywały się od drogi i odczuwalnie traciły kontakt z podłożem. W ostatecznym rozrachunku, Yokohama wygrywa zarówno pod względem jazdy na czas, jak i subiektywnych wrażeń z jazdy odczuwanych przez naszych kierowców.

 

Dowiedz się więcej

>>  Aby przedstawić więcej informacji na temat subiektywnych testów, które były oparte na 3 kryteriach (precyzja, wyważenie, przyczepność) oddajemy głos naszym trzem kierowcom, którzy opowiedzą o każdym z nich.
O precyzji mówi Julien Taillandier,  dziennikarz, specjalista w dziedzinie opon i branży oponiarskiej.

 

<< Poprzedni paragrafCzytaj dalej >>