Testy i badania porównawcze opon - Magazyn AutoBild: test porównawczy opon letnich i ich drogi hamowania

Magazyn AutoBild: wielki test porównawczy 51 opon letnich

Testy i badania Opublikowano 27-03-18 autor Yannick O'Conor

Niemiecki magazyn AutoBild przetestował ponad 50 opon letnich montowanych na felgach o średnicy 15 cali. Do drugiej części testu wybrano 20 opon, które najlepiej wypadły w sprawdzianach hamowania.

AutoBild opony letnie 2018 AutoBild porównuje 51 opon letnich do felg o średnicy 15 cali - fot. © : Autobild

Wstępna selekcja po teście hamowania

Na rynku istnieje mnóstwo opon w rozmiarze 195/65 R15. W serwisie Rezulteo znaleźliśmy aż 172 modele. Magazyn AutoBild postanowił przetestować 51 z nich. Gruntowne porównanie wszystkich opon jest raczej kłopotliwe, dlatego niemiecki magazyn dokonał wstępnej selekcji. Podobnie jak podczas testu opon zimowych, do dalszej części porównania przeszło 20 opon, które najlepiej wypadły w sprawdzianach hamowania. Drogę hamowania na suchej nawierzchni sprawdzano przy prędkości 100 km/h, a na mokrej – przy 80 km/h. Do testów posłużył Seat Leon. Na suchej nawierzchni odległość dzieląca najlepszą oponę od najgorszej wynosi 8 metrów. Natomiast na mokrej drodze różnica to prawie 18 metrów! Do kolejnego etapu zakwalifikowały się następujące modele:

 

20 opon porównanych pod każdym kątem

 

Oprócz testów hamowania 20 modeli zostało ocenionych także pod innymi względami, takimi jak opór toczenia, wydajność kilometrowa, hałas toczenia, odporność na aquaplaning oraz prędkość jazdy na suchej i mokrej drodze.

Opona Maxxis Premitra HP5 osiągnęła trzecią najkrótszą drogę hamowania i odznacza się zrównoważonymi osiągami, lecz mimo tego nie można zignorować jej niskiej wydajności kilometrowej. To także najdroższy model spośród finalistów.

Model GitiSynergy E1 ma silną tendencję do podsterowności na suchej nawierzchni, ale cechuje się zdecydowanie najniższym oporem toczenia. Kleber Dynaxer HP 3 to opona o dobrej wydajności kilometrowej i w dobrej cenie. Jednak wynosząca 39 metrów droga hamowania na suchej nawierzchni – najdłuższa spośród finalistów – i słaba przyczepność na mokrej drodze zdecydowanie przemawiają na jej niekorzyść. Nokian Line, mimo niskiego oporu toczenia i krótkiej drogi hamowania na suchej nawierzchni, charakteryzuje się niską wydajnością kilometrową i gorszą od innych modeli odpornością na aquaplaning. Warto zauważyć, że wszystkie te trzy modele zostały docenione za komfortową jazdę. Ukończyły one test z taką samą ogólną oceną.

Oprócz tendencji do nadsterowności na suchej drodze opona Avon ZV7 jest także dość droga. Uzyskała bardzo dobre wyniki w testach odporności na aquaplaning oraz dość dobre oceny pod względem komfortu – podobnie jak model Cooper Zeon CS8, który odznacza się taką samą wydajnością kilometrową i właściwie identycznymi parametrami. To samo miejsce w rankingu zajął model BFGoodrich g-Grip ze względu na słabą przyczepność na mokrej nawierzchni. Mimo wszystko odznacza się bardzo dobrą efektywnością energetyczną, uzyskując trzecią najlepszą wydajność kilometrową (45 000 km) i drugi najniższy opór toczenia.

Model Infinity Ecosis jest dostępny w bardzo dobrej cenie – 180 euro za komplet – oferując przy tym zrównoważoną i stabilną jazdę na suchej drodze. Niska odporność na aquaplaning – drugi najgorszy wynik wśród finalistów – i słaba wydajność kilometrowa nie pozwoliły mu jednak zająć lepszego miejsca w klasyfikacji.

Opona Uniroyal RainExpert 3 okazała się najlepsza w testach aquaplaningu i uzyskała drugą najkrótszą drogę hamowania na mokrej drodze, dlatego z pewnością zasłużenie nosi swoją nazwę. Jednak AutoBild zwrócił uwagę na jej silną tendencję do podsterowności na każdej nawierzchni.

Model Dunlop Sport BluResponse wypadł dość dobrze w testach aquaplaningu oraz jazdy w różnych warunkach, jednak na jego niekorzyść przemawia wysoka cena i niska wydajność kilometrowa. Jego parametry są zbliżone do opony Goodyear EfficientGrip Performance, która charakteryzuje się jedynie trochę niższym oporem toczenia.

Opona Vredestein Sportrac 5, mimo średnich wyników uzyskanych w testach aquaplaningu, wykazała się zrównoważonym poziomem osiągów zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Cechuje się ona także wysoką odpornością na zużycie i wydajnością kilometrową sięgającą ponad 40 000 km. Na tym samym finałowym miejscu znalazła się opona Fulda EcoControl HP, która bardzo dobrze wypadła w testach aquaplaningu oraz jazdy na mokrej nawierzchni. To także najtrwalsza opona – można na niej przejechać nawet 50 000 km, a znajduje się na drugim miejscu wśród najdroższych finalistów. Jedynym minusem są przeciętne osiągi w czasie hamowania na mokrej nawierzchni.

Opona Bridgestone Turanza T005, która niedawno miała swoją premierę, okazała się zdecydowanie najlepsza w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, uzyskując wynik 34,3 metra. Zajęła drugie miejsce w kategorii oporu toczenia i można na niej przejechać ponad 42 000 km. W testach aquaplaningu model uzyskał wyniki trochę gorsze od przeciętnych, ale to wysoka cena – 260 euro za komplet – szczególnie zwróciła uwagę magazynu AutoBild, mimo że jest to raczej standardowa kwota za opony najnowszej generacji.

 

6 opon na prowadzeniu

Opona Pirelli Cinturato P1 Verde wykazała się bardzo dobrą równowagą osiągów oraz dobrym poziomem bezpieczeństwa na każdej nawierzchni. Uzyskuje dość krótkie drogi hamowania (36 metrów w obu przypadkach), a jej wydajność kilometrowa przekracza 41 000 km. Niestety przeciętne wyniki w testach aquaplaningu nie pozwoliły jej na zajęcie wyższej lokaty w rankingu. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku opony Michelin Energy Saver +, która w klasyfikacji końcowej znalazła się na tym samym miejscu. Model ten może się poszczycić drugą najwyższą wydajnością kilometrową sięgającą 47 500 km. Wyróżnia się także dzięki jednym z najniższych oporów toczenia i poprawną długością drogi hamowania.

Na podium znalazły się 4 modele opon, z czego 3 zajęły ex aequo drugą lokatę. Opona Firestone RoadHawk, jedna z najtańszych w zestawieniu (200 euro), uzyskała drugą najkrótszą drogę hamowania na suchej drodze i uplasowała się na drugim miejscu w testach jazdy na suchej i mokrej nawierzchni. Minusem okazał się znaczny poziom hałasu i wysoki opór toczenia.

Model Falken Ziex ZE310 EcoRun uzyskał doskonałe wyniki w testach aquaplaningu oraz wykazał się dobrą reaktywnością na zakrętach i stabilną jazdą na suchej drodze. Krótka droga hamowania w każdych warunkach i wysoka wydajność kilometrowa (44 500 km) równoważą wysoki opór toczenia.

Jedynym minusem opony Continental ContiPremiumContact 5 okazała się wysoka cena (250 euro za komplet). Zdaniem magazynu AutoBild to „doskonała opona klasy premium bez żadnej wady”. Zapewnia dobrą równowagę jazdy zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, a także krótką drogę hamowania.

Wielkim zwycięzcą testów magazynu AutoBild został model Hankook Ventus Prime 3 K125, który okazał się najlepszy we wszystkich testach na suchej drodze i trzeci w sprawdzianach na mokrej nawierzchni. Zdaniem niemieckiego magazynu to jedna z najcichszych i najbardziej komfortowych opon, a do tego cechująca się dobrym stosunkiem jakości do ceny.

Opona

Hamowanie na suchej drodze(100 km/h)

Hamowanie na mokrej drodze (80 km/h)

Klasyfikacja końcowa

Hankook Ventus Prime 3 K125

34,5 m (1)

35,2 m (3)

1

Continental ContiPremiumContact 5

36,4 m (7)

36 m (5)

2

Falken Ziex ZE310 EcoRun

36,7 m (8)

35,9 m (4)

2

Firestone RoadHawk

35,2 m (2)

36,5 m (7)

2

Michelin Energy Saver +

37,5 m (11)

38,7 m (17)

5

Pirelli Cinturato P1 Verde

36,2 m (6)

36 m (5)

5

Bridgestone Turanza T005

35,7 m (4)

34,3 m (1)

7

Fulda EcoControl HP

37 m (9)

39,6 m (20)

8

Vredestein Sportrac 5

37 m (9)

37 m (8)

8

Goodyear EfficientGrip Performance

37,5 m (11)

37,6 m (12)

10

Dunlop Sport BluResponse

36 m (5)

37,3 m (10)

11

Uniroyal RainExpert 3

38,7 m (19)

34,5 m (2)

12

Infinity Ecosis

38,1 m (16)

37 m (8)

13

Avon ZV7

38,3 m (17)

38,2 m (16)

14

BF Goodrich g-Grip

38,3 m (17)

39,1 m (18)

14

Cooper Zeon CS8

37,7 m (14)

37,5 m (11)

14

Giti Synergy E1

37,9 m (15)

39,2 m (19)

17

Kleber Dynaxer HP 3

39,2 m (20)

37,7 m (13)

17

Nokian Line

37,5 m (11)

38 m (14)

17

Maxxis Premitra HP5

35,6 m (3)

38,1 m (15)

20