Opony ekologiczne, oszczędność paliwa, emisja CO2 - Continental planuje rozpocząć w przyszłości produkcję kauczuku na bazie mniszka

Continental planuje rozpocząć w przyszłości produkcję kauczuku na bazie mniszka

Środowisko Opublikowano 12-11-13 autor Mateusz

W obecnych czasach, gdy trzeba za wszelką cenę obniżać poziom zanieczyszczenia oraz emisję CO2 w przemyśle, Continental pracuje nad bardzo interesującym projektem, którego celem jest przekonstruowanie łańcucha produkcji ogumienia.

Mniszki na skraju drogi Kauczuk na bazie mniszka używany do budowy opon: wyjątkowy i ekologiczny pomysł firmy Continental - fot. © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Kauczuk z mniszka

Kauczuk wykorzystywany do produkcji opon jest pozyskiwany z drzewa kauczukowca (hewea), które rośnie jedynie w tropikach i wymaga bardzo szczególnych warunków klimatycznych , by umożliwić pozyskiwanie tej cennej substancji. Jednak w niedalekiej przyszłości będziemy mogli produkować kauczuk z innych roślin. Niemiecki instytut Fraunhofer oraz producent opon Continental wspólnie pracują nad wyjątkowo obiecującym projektem, którego celem jest  wytwarzanie dużych ilości kauczuku na bazie mniszka oraz wykorzystywanie go jako surowca w produkcji opon na masową skalę. Obie firmy partnerskie są obecnie na etapie pilotażowym i pracują nad mniszkiem rosyjskim - odmianą zapewniającą najlepszą wydajność w produkcji kauczuku. Jeśli wszystko pójdzie po ich myśli, w ciągu pięciu lat pojawią się pierwsze prototypy opon wykorzystujące tę technologię.

Niższe zanieczyszczenie, mniej CO2

To ważny projekt dla świata opon, ponieważ obecnie kauczuk może być wytwarzany jedynie w klimacie tropikalnym, co wiąże się z koniecznością importowania surowca często z drugiego końca świata, by móc następnie przetwarzać go w fabrykach. Tymczasem,  mniszek rosyjski może być uprawiany praktycznie wszędzie, także w Europie. Jeśli pojawi się możliwość zastąpienia drzewa hewea jako źródła kauczuku, to znacznie uprości się schemat produkcji oraz widoczne obniży się poziom zanieczyszczenia i emisji CO2 powodowany przez transport kauczuku na świecie - nie wspominając o oszczędnościach dla producentów.