Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - Producenci opon i wyścigi samochodowe: na czym polega ich współpraca?

Producenci opon i wyścigi samochodowe: na czym polega ich współpraca?

Sport Opublikowano 05-05-17 autor Yannick O’Conor

Jako partnerzy licznych wyścigów samochodowych, producenci opon wykorzystali te doskonałe narzędzia komunikacji do celów wizerunkowych. Jakiego rodzaju wyścigi najbardziej ich interesują? Oto szybki przegląd producentów zaangażowanych w sporty motorowe.

Producenci opon i wyścigi samochodowe fot. © : Fotolia

Emocje rozgrzewają do czerwoności, pozwalają przesuwać granice: sporty motorowe to idealna dziedzina, dzięki której producenci opon mogą dbać o swój wizerunek. Oferują możliwość udoskonalenia opon w środowisku sprzyjającym powstawaniu innowacji. Z kolei rozpoznawalność zawodów to prosta droga do serc szerokiego grona fanów. Nic dziwnego zatem, że wyścigi samochodowe i producentów ogumienia łączy intensywna współpraca.

Michelin: punkt odniesienia

Marka ze słynnym ludzikiem w logo szybko dostrzegła oferowane przez wyścigi korzyści dla komunikacji z klientami. Francuski gigant uczestniczył we wszystkich ważniejszych zmaganiach, m.in. w Formule 1, i nie ukrywał swojego pragnienia do powrotu po sukcesie, jakim okazała się Formuła E.

Jednak najważniejszą specjalnością Michelin są zawody we Francji, które przysporzyły producentowi sporą popularność. Mityczny 24-godzinny wyścig Le Mans czy słynny rajd Dakar są ściśle powiązane z tą marką. Liczne trofea zdobyte w trakcie wyścigów przez samochody wyposażone w opony Michelin zapewniły doskonałą rozpoznawalność marce zarówno we Francji, jak i za granicą.

Firestone: Ameryka!

Podobnie jak Michelin we Francji, również amerykański Firestone skoncentrował swoją uwagę na lokalnym rynku. Przez wiele lat marka była liderem w USA, stając się historycznym partnerem takich imprez jak Indianapolis 500 czy IndyCar. Spółka zależna marki Bridgestone, która również skupiła się na lokalnych japońskich mistrzostwach Super GT, skorzystała na ogromnej popularności „amerykańskiej Formuły 1”, a nawet została jej wyłącznym dostawcą w 2000 r. Ta współpraca stała się kultowa dla milionów telewidzów w Stanach Zjednoczonych.

Laboratoria Goodyear i Dunlop

Goodyear wziął przykład z Firestone, które pomagało stworzyć NASCAR, czyli najważniejsze wyścigi aut seryjnych w USA. Został oficjalnym dostawcą wyścigów tzw. „stock car”,  niesamowicie popularnych w USA. Amerykański producent zasłynął niedawno dzięki wprowadzeniu mikroczipów do wnętrza opony, umożliwiając geolokalizację i pomiary parametrów podczas wyścigu. Ta mała rewolucja trafiła następnie przeniesiona przez Goodyear do opon konsumenckich. 

Brytyjska spółka zależna Dunlop przez długi czas była najczęściej wybieraną marką podczas wyścigu w Le Mans, a jej logo było widoczne na wielu torach na całym świecie. Marka ta jest przede wszystkim bardzo widoczna w świecie motocykli, od kilku lat jest oficjalnym sponsorem Moto 2 i Moto 3.

Formuła 1 dla Pirelli

Królowa sportów motorowych przez długi czas współpracowała z licznymi producentami. Michelin, Bridgestone, Goodyear i Pirelli dostarczali opony wielu zespołom do 2007 r., zanim wybrano jednego dostawcę na wyłączność. W 2011 r. kontrakt otrzymało Pirelli, czerpiąc odtąd korzyści z ogromnej widoczności zawodów, które gromadzą co roku przed telewizorami ponad 450 milionów widzów. Włoski gigant został również partnerem GP2 i GP, czyli wyścigom towarzyszącym F1. Te partnerstwa wpisują się w strategię producenta z Mediolanu, dla którego prędkość jest główną osią komunikacji.

Yokohama, Hankook i samochody osobowe

O ile nowi producenci nie mogą konkurować na tym polu z gigantami o długiej tradycji, również starają się być aktywni w tych dziedzinach sportu i specjalizują się w zawodach utożsamianych z wysokimi osiągami. Yokohama postawiła na samochody osobowe, nawiązując współpracę z organizatorami mistrzostw WTCC i ETCC. Taką samą strategię zastosował Hankook, który wspiera niemieckie mistrzostwa aut osobowych (DTM) oraz najnowszą serię Audi Sports TT Cup. Koreański producent jest także partnerem Formuły 3 Europe, mistrzostw bolidów dla młodych kierowców.

Każda marka ma swoją ulubioną dyscyplinę

Bridgestone Super GT, FIA World Karting Championship, FIM EWC
Firestone IndyCar Series
Michelin Dakar, 24h du Mans, Le Dakar, Moto GP, Formula-E, WRC, WEC, EWC
BFGoodrich Off Road, Dakar, RedBull Global RallyCross, Pikes Peak
Goodyear NASCAR, NHRA (Dragster)
Dunlop Moto2, Moto3, EWC, Moto-cross GP, Nürburgring
Pirelli Formula 1, GP2, GP3, GT Blancpain, WRC, WSBK, MX1, MX2
Yokohama WTCC, ETCC, GP Macao Formula 3, Nürburgring
Hankook DTM, Formula 3 Europa, Audi Sport TT Cup, 24 Series, Pikes Peak
Kumho Zandvoort Masters of F3, 24h Nürburgring, Formuła 4 Series Francja
Toyo Tires

Japońskie mistrzostwa Drifting D1, kierowcy rajdu Dakar, kierowcy amatorscy i zawodowi.

Cooper TyresFIA World Rallycross, David Coulthard, Xavier Foj, kierowcy rajdu Dakar
Falken Zespół Porsche 911, Off Road