Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - Pirelli Pzero i Trofeo R: test Rezulteo

Pirelli Pzero i Trofeo R: próba Rezulteo

Sport Opublikowano 09-05-16 autor Julien Taillandier

Opony Pzero i Trofeo to dwa podstawowe typy ogumienia sportowego firmy Pirelli. Mieliśmy okazję przetestować je na szosie i na torze, aby ocenić ich możliwości i rzeczywiste osiągi. Oto nasza relacja.

Test Pirelli Trofeo R na Lamborghini Huracan Test opon Pirelli Pzero i Trofeo R na Lamborghini Huracan - fot. © : Pirelli

Przegląd ogumienia

Model Pzero to ogumienie z homologacją przeznaczone do ruchu drogowego, które może być używane w większości samochodów sportowych dostępnych na rynku. Należą do niej (od mniej do najbardziej sportowych):

  • Pzero Nero GT:

Wszechstronna opona przeznaczona do samochodów kompaktowych i limuzyn.

  •  Pzero Rosso:

Nieco bardziej sportowa niż Nero GT, wszechstronna w użyciu opona do aut osobowych.

  • Pzero:

Najczęściej sprzedawana opona z tej serii. Przeznaczona do samochodów o charakterze sportowym, montowana w pojazdach prestiżowych marek (McLaren, Lamborghini itp.).
Przeznaczenie: ruch drogowy: 90% tor: 10% 

  •  Pzero Corsa System:

Model ten posiada opony kierunkowe na przednią i opony asymetryczne na tylną oś. Są one przeznaczone do szybkich aut sportowych.

Przeznaczenie: ruch drogowy: 60% tor: 40 % 

  • Pzero Trofeo R:

Trofeo R to opona typu semi-slick. Opona stworzona pod kątem maksymalnej skuteczności, najlepiej sprawdza się na nawierzchni suchej, lecz jej możliwości na nawierzchni mokrej są ograniczone.

Przeznaczenie: ruch drogowy: 10% tor: 90 % więcej 

Dwie opony, dwie koncepcje  

Firma Pirelli pozwoliła nam przetestować dwie najbardziej znane opony z jej serii opon sportowych: Pzero i Trofeo R.
W trakcie testu chcieliśmy ocenić osiągi tych opon,  uwzględniając jednocześnie różnice w przyczepności, jakie mogą istnieć między tymi oponami.

Pirelli Pzero kontra Pzero Trofeo Rfot. © : Lizeo Online Media Group

Pzero to wysokiej klasy opona sportowa przeznaczona głównie do użytku w ruchu drogowym. Z tego powodu wszystkie jej elementy zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić jak największą wszechstronność. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że jest to opona drogowa. 

Trofeo R to opona typu semi-slick. Ta opona z homologacją jest najbardziej sportową oponą oferowaną przez Pirelli. Charakteryzuje ją wysoka przyczepność, odporność na torze, a także doskonałe wrażenia z jazdy. W jej przypadku parametry takie jak efektywność energetyczna oraz poziom hałasu schodzą na drugi plan.

Test porównawczy

Nie jest łatwo porównać te dwie opony. Przede wszystkim trudno jest ocenić rzeczywiste różnice w zakresie czystych osiągów oraz odczuć związanych z ich użyciem w jednakowych warunkach.

Test Pirelli Pzero na torze Driving Centerfot. © : Pirelli

Jako samochody testowe posłużyły nam dwa auta: Audi TTS o mocy 310 koni, użyte do jazdy po krętym torze Driving Center o długości 1,6 km. oraz Lamborghini Huracan o mocy 610 koni do testów na torze Paul Ricard o długości 5,8 km. Na każdym z torów przetestowaliśmy obie opony, jedna po drugiej.

3 sekundy przewagi na okrążeniu

Driving Center nie jest torem przeznaczonym do jazdy szybkiej. Ma on szorstką nawierzchnię, liczne spowalniające łuki oraz ciasne zakręty, przez co opony zostały wystawione na ciężką próbę. Jazda z użyciem opon Pzero nie wykazała żadnych szczególnych słabości tych opon. Nawet w niesprzyjających warunkach opona zapewnia kontrolę ruchów nadwozia oraz stały poziom przyczepności. Wydajność spada w miarę wykonywania kolejnych okrążeń, ale nie jest to nic nadzwyczajnego.

Audi TTS w trakcie testów na Driving Centerfot. © : Pirelli

Zmiana opon na Trofeo R jest odczuwalna, a auto nabiera jeszcze więcej charakteru.  W tym przypadku limity przyczepności na nawierzchni suchej nie mają znaczenia, a TTS potrzebuje kilku okrążeń, żeby przystosować się do zmiany. To nie zachowanie auta odczuwalne za kierownicą i przyjemność wynikająca z jazdy, ale 3 sekundy przewagi na okrążeniu świadczą o niesamowitej różnicy w wydajności. Dla kierowców, dla których w wyborze opon liczy się maksymalna wydajność, ta niesamowita różnica, stanowi wystarczający powód do zakupu. Różnica robi tym większe znaczenie, że jest dostrzegalna już na krótkim odcinku, w przypadku identycznych warunków i pojazdów.

Test na Lamborghini Huracan to czysta formalność

Pierwszy test to jeszcze nic w porównaniu z testem przeprowadzonym na Lamborhini Huracan o mocy 610 koni mechanicznych.

Lamborghini Huracan w boksiefot. © : Pirelli

Jako pierwsze zostały przetestowane opony Pzero. Włoski samochód wydaje się tak precyzyjny, wyrazisty i elastyczny, że trudno sobie wyobrazić w jaki sposób Trofeo R mogłoby przebić jego osiągi. Doskonała jednolitość zachowania opon stosowanych w Lamborghini Huracan sprawia, że trudno jest znaleźć w nich jakąkolwiek wadę.

Jeśli chodzi o odczucia za kierownicą, zmiana opon na Trofeo R jest mniej zauważalna niż w przypadku TTS. Wynika to z bardzo zaawansowanej konstrukcji Lamborghini. Jednak pod względem wydajności osiągi są zdumiewające. Na torze Paul Ricard rozwijamy tempo jazdy porównywalne do tempa aut sportowych i tych przeznaczonych wyłącznie do jazdy po torach wyścigowych. Huracan ani razu nie zachował się nieprzewidywalnie, za każdym razem sprawnie reagował na ruchy kierownicą, wykazując jednocześnie zadziwiającą odporność na podsterowność i nadsterowność (czyli uciekający przód lub tył auta). Taka konfiguracja zapewnia nam bardzo satysfakcjonujące poczucie skuteczności na torze. Co więcej, zużycie przy intensywnej eksploatacji na torze było na rozsądnym poziomie.

Lamborghini Huracan na torze Paul Ricardfot. © : Pirelli

Podsumowując, można śmiało stwierdzić, że Pirelli rzeczywiście jest specjalistą w dziedzinie opon sportowych. Wszechstronność Pzero i wysokie osiągi Trofeo R potwierdzają, że producent zna się na rzeczy.

Testy zostały przeprowadzone dzięki Pirelli w trakcie Pzero Expérience. Jest to impreza w trakcie której uczestnicy mogą korzystać z pomocy i doradztwa wyjątkowej jakości.