Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - Pikes Peak 2013: opony firmy Michelin na wyposażeniu Peugeota 208 T16 Sébastiena Loeba

Pikes Peak 2013: opony firmy Michelin na wyposażeniu Peugeota 208 T16 Sébastiena Loeba

Sport Opublikowano 07-06-13 autor Paweł

30 czerwca wielokrotny mistrz świata w wyścigach samochodowych, Sébastien Loeb za kierownicą specjalnie przygotowanego Peugeota 208 T16 wyruszy na podbój Pikes Peak - szczytu w Kolorado o wysokości 4 300 m. Aby zapewnić przyczepność tak potężnej maszyny (875 koni mocy na 875 kg wagi), Peugeot zamówiło w firmie Michelin (obeznanej już z legendarnym wyścigiem po zboczu góry) wyjątkowo szerokie opony slick.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak z oponami slick firmy Michelin Peugeot 208 T16 Pikes Peak wyposażony w opony slick firmy Michelin - fot. © : Peugeot Sport

Załamany po gwałtownym wstrzymaniu programu 908, zespół Peugeot Sport poszukiwał celu na miarę mocno ograniczonego budżetu. Nie mogąc wziąć udziału w mistrzostwach jego członkowie poszukiwali prestiżowego wyścigu, w którym mogliby wykazać się wiedzą, doświadczeniem oraz entuzjazmem. Oczywistym wyborem w tej sytuacji był: Pikes Peak, legendarny wyścig po zboczu góry, w którym Ari Vatanen osiągnął wielki sukces w 1988 r. za kierownicą 405 T16


Najsłynniejszy wyścig po zboczu góry

Porsche Romaina Dumas'a (Pikes Peak 2012)fot. © : All Rights Reserved

Pikes Peak  to góra w stanie Kolorado oraz droga (pokryta w ubiegłym roku asfaltem), która wije się po sam szczyt na wysokość 4 300 metrów. Stąd też nazwa The race to the clouds, czyli wyścig do chmur. Już od ponad stu lat samochody i motocykle wyruszają na podbój tego pomnika przyrody. Ponieważ Pikes Peak to przede wszystkim wyścig po trasie o dużym nachyleniu bocznym: 20 km mozolnej wspinaczki, od której naprawdę potrafi zakręcić się w głowie (trasa jest otoczona wąwozami osiągającymi 600 m głębokości, bez żadnych barierek zabezpieczających), 1440 m różnicy poziomów, 156 zakrętów oraz rekord wynoszący 9 minut oraz 46 sekund, ustanowiony w 2012 r. przez Rhysa Millena na  Hyundaiu. We wszystkich wyścigach, które się tu odbywają w sezonie letnim, kategoria Unlimited – bez ograniczeń mocy, jest najbardziej prestiżowa. Stanowi ona niezwykłe wyzwanie zarówno dla osób przygotowujących auta, jak i dla ich kierowców. Dokładnie tego potrzebuje zespół Peugeot Sport, by móc odzyskać utracone morale.

 
875 koni na 875 kg

Peugeot 208 T16 i opony slick od Michelinfot. © : Peugeot Sport
W ciągu zaledwie czterech miesięcy, piętnastu inżynierów oraz mechaników opracowało niesamowitą maszynę -  208 T16 Pikes Peak. Wykorzystujące liczne elementy z 908, nowe monstrum posiada 875 koni mocy na 875 kg wagi pojazdu, co stanowi zdumiewający stosunek ciężaru do mocy. Warto również zwrócić uwagę na przyspieszenie godne Formuły 1: od 0 do 100 km/h w 1,8 sekundy oraz od 0 do 200 km/h w ciągu 4,8 sekundy. Aby móc utrzymać taką moc w ryzach, zespół Peugeot Sport musiał skupić się przede wszystkim na aerodynamice swojego prototypu. W celu zapewnienia przyczepności czterech kół napędowych na asfalcie, tuner zamówił w firmie  Michelin wyjątkowo szerokie opony typu slick (31/71/18).motrices avec l’asphalte, le préparateur a commandé à Michelin des pneus « slicks » extra larges (31/71/18).

 

Sébastien Loeb podejmuje wyzwanie wraz z firmami Peugeot oraz Michelin

Sébastien Loeb przygotowuje się do wyścigufot. © : Peugeot Sport
Producentom pozostało jeszcze „tylko” znaleźć kierowcę. Czy jest ktoś, kto poradziłby sobie z tym bolidem lepiej niż Sébastien Loeb? Sprowadzonego przez Red Bulla, wielokrotnego mistrza świata nie trzeba było przekonywać. Pomimo napiętego harmonogramu, zgodził się podjąć wyzwanie wraz z zespołem firmy Peugeot. Mieliśmy okazję obserwować jego treningi na podjazdach pod Mont Ventoux, w Prowansji. Kierowca dość późno zgłosił się do wyścigu, dlatego nie miał zbyt wiele czasu, by oswoić się z prototypem. Pierwsze próby na drogach Pikes Peak będą miały miejsce w dniu 8 i 9 czerwca. Z pomocą firmy Michelin, która ma doświadczenie w tym wyścigu


Próba generalna na Mont Ventoux (Francja) 


 

Wyścig, w którym wszystko może się zdarzyć? Odpowiedź już 30 czerwca 

Pomimo tylu asów w rękawie, zwycięstwo wcale nie jest pewne. Mistrz, który zadebiutuje w tym wyścigu, będzie musiał pokonać zawodników znających tę trasę jak własną kieszeń, takich jak dwaj Francuzi:  Jean-Philippe Dayraut (Mini) oraz Romain Dumas (Norma). Sébastien Loeb podchodzi do sprawy z dystansem, jednak Peugeot Sport wierzy w jego zwycięstwo. Wyścig zacznie się 30 czerwca, ale można już obstawiać zwycięzców. 

Aby dowiedzieć się więcej:

>> Oficjalna strona Peugeot-Sport
>> Oficjalna strona Redbull - King of the Peak
>> Strona Pikes Peak International Hill Climb