Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - Opony semi-slick: w połowie drogi między rozrywką i zawodami

Opony semi-slick: w połowie drogi między rozrywką i zawodami

Sport Opublikowano 02-08-11 autor JG, Mateusz

Proponowane w wersjach z ogumieniem o różnym stopniu twardości, półwyczynowe opony semi-slick są zaprojektowane do jazdy na torze, lecz posiadają także homologację na zwykłe drogi. Wada: kiepskie osiągi na mokrej nawierzchni.

Opona semi-slick fot. © : Jean-Guillaume Thyere

Używana podczas zawodów, w trakcie wyścigów lub rajdów, opona semi-slick nadaje się również do jazdy rozrywkowej po torze. Charakteryzuje się specjalną mieszanką gumową oraz bieżnikiem z mniejszą ilością rowków, niż w przypadku opony sportowej. Celem jest maksymalna przyczepność zapewniona przez większą powierzchnię kontaktu ogumienia z asfaltem. Pomimo tych cech, posiada ona homologację do jazdy po drodze.

Mieszanka gumowa opony typu semi-slick jest przystosowana do ekstremalnych warunków jazdy.

  • Jej przyczepność zapewnia większą stabilność oraz prędkość przy wchodzeniu w zakręt.
  • Droga hamowania staje się krótsza.
  • Opona dobrze znosi kadencje.
  • Sztywne boki opony pozwalają uniknąć jej deformowania podczas zmiany miejsca nacisku.

Słaby punkt opon semi-slick: deszcz. Ze względu na mniejszą ilość rowków, opony te gorzej odprowadzają wodę i tracą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Różne typy ogumienia
Opony semi-slick są dostępne w wersji supermiękkiej, miękkiej i średniej. Wersja mieszanki jest wybierana przez kierowcę w zależności od zastosowania:

  • Kierowca rajdowy wybierze miękką gumę, ponieważ będzie potrzebował szybko rozgrzewającej się opony, która zapewni mu optymalną przyczepność już od pierwszych metrów wyścigu.
  • Demon szos” zdecyduje się raczej na ogumienie o średniej twardości (a nawet twarde), ponieważ zależy mu na wytrzymałości opony w trudnych warunkach i na długiej trasie.

Trwałość opony semi-slick
Trudno oceniać wytrzymałość na zużycie w przypadku opony do jazdy na torze, ponieważ zależy ona od wielu czynników: stylu jazdy kierowcy, wagi i mocy silnika pojazdu, rodzaju nawierzchni, stopnia twardości ogumienia, temperatury zewnętrznej, warunków jezdnych, itp.

Kierowca, który jeździ przez ponad 20 minut bez przerwy, zajeździ swoje opony znacznie szybciej niż ten, który zjeżdża z toru, gdy tylko zauważy nadmierne rozgrzanie opon.

Inny parametr: ciśnienie. Nieprawidłowo napompowana opona (zbyt niskie lub za wysokie ciśnienie) zużywa się szybciej i w bardziej nieregularny sposób, niż opona o prawidłowym ciśnieniu.

W celu sprawdzenia stopnia zużycia opony należy obejrzeć znaczniki zużycia na bieżniku (jak w przypadku klasycznej opony drogowej), a czasami także na boku opony.

Znacznik zużycia Semi Slickfot. © : Jean-Guillaume Thyere

Opona semi-slick
ZaletyWady
  • Przyczepność
  • Szybkie rozgrzewanie
  • Krótka droga hamowania
  • Wytrzymałość
  • Sztywność boków
  • Homologacja do jazdy po drodze
  • Tańsza niż slick 
  • Ograniczona żywotność
  • Może wymagać drugiego zestawu obręczy
  • Wysoki koszt własny
  • Mocno obciąża układ jezdny i nadwozie
Opony semi-slick: selekcja rezulteo
BridgestoneRE070
Federal595 RS-R
HankookZ211
MichelinPilot Sport Cup
ToyoR888
PirelliP Zero System Asimmetrico
YokohamaA048
MaxxisZR9 Victra