Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - MTM R8 GT3-2 : mieszanka wybuchowa na gumach od Michelin

MTM R8 GT3-2 : mieszanka wybuchowa na gumach od Michelin

Sport Opublikowano 30-08-11 autor Mateusz

Francuski producent od lat współpracuje ze znanymi tunerami, jak Novidem, MTM czy AC Schnitzer. Jego celem jest zwrócenie uwagi na fakt, jak ważną rolę odgrywają opony w tuningu auta. Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas Michelin Pilot Performance Days, testując cudo o nazwie MTM R8 GT3-2 wyposażone w opony Pilot Sport Cup.

Audi R8 podrasowane przez tunera MTM Audi R8 podrasowane przez tunera MTM - fot. © : Michelin

W swojej oryginalnej konfiguracji, sportowy samochód musi przede wszystkim zapewniać przewidywalność swoich reakcji w trakcie jazdy. Ponadto, celem konstruktora jest umożliwienie przeciętnemu kierowcy wykorzystania możliwości takiego auta. Jeśli samochód trafi do warsztatu tunera w celu udoskonalenia sportowych osiągów, z trudem uzyskana równowaga może zostać zachwiana.

Aby uniknąć tego ryzyka, tuner musi dostosować układ jezdny, hamulcowy oraz opony do nowej mechaniki oraz przenoszenia napędu.

Michelin od lat współpracuje w tej dziedzinie ze znanymi tunerami, jak Novidem, MTM czy AC Schnitzer. Celem producenta jest zwrócenie uwagi na fakt, jak ważną rolę odgrywa dobór ogumienia w procesie personalizacji auta.

Mieliśmy okazję przekonać się o tym podczas imprezy Michelin Pilot Performance Days, która odbyła się na początku lata w Estoril (Portugalia), przy okazji testów niesamowitego MTM 48 GT3-2 wyposażonego w opony Michelin Pilot Sport Cup.

Samochód: napęd przedni i 560 koni
Pojazd o tajemniczej nazwie MTM R8 GT3-2 to Audi R8, w którym napęd na cztery koła został zastąpiony przez napęd przedni. Tak radykalna zmiana w układzie napędowym wymagała poważnego tuningu silnika. Wyposażony w kompresor, V8 wytwarza moc, bagatela, 560 KM.

Aby móc okiełznać tabun koników pod maską, powiększono układ hamulcowy (8-tłoczkowe zaciski), a oryginalne zawieszenie zastąpiono modułem Bilstein B16.

Opony: Michelin Pilot Sport Cup
Ogumienie również musiało zostać dopasowane do nowej koncepcji. Po fabrycznym ogumieniu (235 x 40 R18 i 285 x 35 R18) zostało zaledwie mgliste wspomnienie. MTM R8 GT3-2 został wyposażony w opony Michelin Pilot Sport Cup o rozmiarach 245/30 ZR 20 i 315/25 ZR 20.

Różnica w szerokości bieżnika na kołach przednich (235) i tylnych (285) mówi sama za siebie. Zwiększenie mocy silnika o ponad 30% oraz rezygnacja z napędu na cztery koła na korzyść napędu przedniego sprawiły, że konieczne stało się przewymiarowanie ogumienia. Wybór gum Pilot Sport,Cup, najbardziej sportowego modelu z gamy Michelin, był naturalną konsekwencją ze względu na ogromne wymagania tego auta.

Test: skuteczność i przewidywalność
W przypadku podrasowanego auta, opony stanowią fundament, na którym staną wszelkie udoskonalenia. Zastosowane ogumienie gwarantuje skuteczność działania oraz bezpieczeństwo czynne. Na torze w portugalskiej miejscowości Estoril przetestowaliśmy MTM R8 GT3-2, które zrobiło na nas wrażenia auta skutecznego i o spójnym zachowaniu na torze. Opony były dostosowane do układu zawieszenia: na suchej nawierzchni, nie zauważyliśmy żadnych przesadzonych lub niespodziewanych reakcji. Sterowność była doskonała, wymagała jednak lekkiego dozowania mocy przy wychodzeniu z zakrętu: nic zaskakującego przy takim silniku!

MTM R8 GT3-2 w liczbach: 

  • 560 kW przy 7750 obr/min
  • Moment obrotowy: 580 Nm
  • 0 do 100 km/h: 3,9 sekund
  • Prędkość maksymalna: 317 km / h
  • Opony: Michelin Pilot Sport Cup (245/30 ZR 20 i 315/25 ZR 20)