Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - Michelin opracuje specjalne opony do Nissana Zeod RC na potrzeby wyścigu w Le Mans

Michelin opracuje specjalne opony do Nissana Zeod RC na potrzeby wyścigu w Le Mans

Sport Opublikowano 18-11-13 autor Maciej

Francuski producent opon weźmie udział w dość niezwykłym przedsięwzięciu w świecie wyścigów samochodowych. Nissan Zeod RC posiada zupełnie inne potrzeby niż pozostałe samochody wyścigowe, lecz Michelin zrobi wszystko, by je spełnić.

Michelin oraz Nissan Zeod RC Zadaniem Michelin jest opracowanie opon do Nissana ZEOD RC pod kątem przyszłorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu w Le Mans - fot. © : Nissan

Lepsze osiągi niż Delta Wing

Spośród wszystkich producentów aut biorących udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, strategia Nissana jest prawdopodobnie najbardziej oryginalna. Japońska marka nie angażuje się bezpośrednio w walkę na torze. Woli potraktować wyścig jako wielkie laboratorium badawcze dzięki swemu niezwykłemu bolidowi o nazwie Delta Wing - zaprezentowanemu w ubiegłym roku. Dzięki sylwetce o kształcie rakiety oraz bardzo wąsko rozstawionym kołom z pewnością jest to samochód o unikalnej koncepcji. Dodatkowo jest lżejszy od konkurencji i stawia wyraźnie mniejszy opór aerodynamiczny,  przez co jest w stanie osiągnąć imponującą prędkość maksymalną przy zdecydowanie mniejszym zużyciu paliwa niż w przypadku innych samochodów sportowych. Nissan wraca na tor 24-godzinnego wyścigu w Le Mans 2014 z wyraźnie udoskonaloną wersją Delta Wing o nazwie Zeod RC. Specyfikacja techniczna bolidu nie jest jeszcze znana, jednak wiadomo już, że samochód będzie napędzany energią elektryczną i zamierza jeszcze wyżej zawiesić poprzeczkę pod względem oszczędności zużycia paliwa w kategorii aut wyścigowych. 

Nowy Nissan Zeod RCfot. © : Nissan

Niezwykły profil opony

Nissan Zeod RC wykorzystuje koncepcję Delta Wing, czyli ekstremalnie dopracowaną aerodynamikę oraz koncentrację na zminimalizowaniu oporu powietrza oraz zmniejszeniu zużycia paliwa. Różnice względem „klasycznego” auta wyścigowego są najlepiej dostrzegalne w przypadku przedniej osi, ponieważ bardzo mała odległość między kołami wymaga zastosowania bardzo specyficznych opon - o wiele węższych niż w innych modelach przeznaczonych do tego typu zawodów. Michelin musi zatem opracować zupełnie wyjątkowe ogumienie, tak jak zrobił to Nissan w przypadku projektu Delta Wing. Pragniemy zwrócić uwagę, że opony przednie w bolidzie Delta Wing miały zaledwie 100 milimetrów szerokości i były w stanie stawić czoła prędkościom do 300 kilometrów na godzinę.

Wszystko będzie jasne w czerwcu 2014 r. , kiedy zobaczymy jak  Michelin i Nissan poradzą sobie z tym wyzwaniem podczas wyścigu 24 Heures du Mans.


Aby dowiedzieć się więcej: 

>> Serge Grisin, dyrektor ds. sportów samochodowych Michelin, przedstawia w wywiadzie wyzwania związane z projektem ZEOD RC Nissana: