Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - F1 – Grand Prix Abu Zabi: tajemnicza guma Vettela
Center

F1 – Grand Prix Abu Zabi: tajemnicza guma Vettela

Sport Opublikowano 16-11-11

Po raz pierwszy w sezonie Sebastian Vettel (Red Bull) nie stanął na podium. Mistrz świata musiał zrezygnować z rywalizacji już przy pierwszym okrążeniu z powodu przebitej opony. Z sytuacji skorzystał Lewis Hamilton z Mc Larena, który zakończył wyścig w pięknym stylu, odpierając do samego końca ataki Fernando Alonso z zespołu Ferrari. W Pirelli trwa badanie przyczyn tego przedwczesnego pęknięcia opony.

Lewis Hamilton (Mc Laren), zwycięzca Grand Prix F1 w Abu Zabi fot. © : Pirelli

Wyścig 
Zgodnie ze zwyczajem, Grand Prix Abu Zabi rozpoczęło się o zmierzchu i zakończyło w nocy, dzięki czemu kierowcy oraz ich bolidy ścigali się, gdy temperatura nie dokuczała tak bardzo jak po południu (około 28°C!).  Sebastian Vettel (Red Bull Racing) nie wyrówna zatem należącego do Michaela Schumacher rekordu ilości zwycięstw w sezonie (13 w 2004): musiał zrezygnować na drugim zakręcie przy pierwszym okrążeniu w związku z utratą ciśnienia w prawej tylnej oponie, która spowodowała niemożliwe do naprawy uszkodzenia mechaniczne.

Na podium nie było niespodzianek: Lewisowi Hamiltonowi (McLaren) sięgnął w Abu Zabi po swoje trzecie zwycięstwo w tym sezonie. Brytyjczyk dominował przez cały czas trwania wyścigu, odważnie odpierając ataki Fernando Alonso (Ferrari), który popisał się udaną ucieczką. Jenson Button (Mc Laren) zajął trzecie miejsce na podium.

Strategia doboru opon 
W ciągu 55 okrążeń na torze Yas Marina, Lewis Hamilton dwukrotnie zjechał do pit stopu, podobnie jak większość pozostałych kierowców. Dwie pierwsze zmiany przejechał na miękkich oponach (PZero żółte) i jedną na pośrednich (Pzero białe). Fernando Alonso opóźnił od dwa okrążenia swój ostatni postój, by spróbować wyprzedzić Brytyjczyka na finiszu, jednak ten manewr nie pomógł mu zdobyć przewagi.

Z kolei Mark Webber (Red Bull, 4. miejsce) zatrzymał się trzykrotnie, zmieniając ogumienie na pośrednie dopiero przy ostatnim okrążeniu. Paul di Resta (Force India) jako jedyny kierowca tylko raz zjechał do pit stopu, zmieniając opony pośrednie na miękkie przy 27 okrążeniu. Ostatnie, 28 okrążenie Szkot przejechał na oponach Pzero żółtych. Ostatecznie zakończył wyścig na 9-tej pozycji.

Rubens Barrichello (Williams) z końca stawki dobił do 12 miejsca dzięki strategii dwóch zjazdów do pit stopu oraz rozpoczęcia wyścigu na pośrednim ogumieniu. Z kolei Kamui Kobayashi (Sauber), którego wybór był identyczny, po raz pierwszy od siedmiu wyścigów uzyskał punkty.

Pirelli bada przyczyny 
Pirelli nie zdołało jak dotąd wyjaśnić, co było przyczyną przebicia opony. „Nadal badamy wraz z Red Bull Racing resztki opony Sebastiana Vettela, by zrozumieć, co tak naprawdę się stało - wyjaśnia Paul Hembery, dyrektor Pirelli Motorsport. To dość niezwykłe wydarzenie. Udaliśmy się na miejsce z Sebastianem i nie zaleźliśmy żadnego śladu, który wyjaśniłby tę nagłą utratę ciśnienia w oponie.” Nie zaprzestając poszukiwań satysfakcjonującego wyjaśnienia, producent koncentruje się obecnie na testach opon na sezon 2012.

Wideo
>> Grand prix Abu Zabi: zapnij pasy i wybierz się na przejażdżkę po torze dzięki systemowi 3D Track Experience od Pirelli.