Opony sportowe i z ultrawysokimi osiągami, opony i wyścigi - 24-godzinny wyścig 24 w Le Mans: 15-ste zwycięstwo Michelin z rzędu
Center

24-godzinny wyścig 24 w Le Mans: 15-ste zwycięstwo Michelin z rzędu

Sport Opublikowano 16-07-12 autor Mateusz

Zwycięstwo Audi w 80-tej edycji 24 godziny Le Mans zapewniło firmie Michelin 15-stą z rzędu wygraną w najsłynniejszym na świecie wyścigu na wytrzymałość. Współpraca obu firm w zakresie innowacji sięga roku 2000. W 2006 firma Michelin stworzyła opony dla pojazdów Audi z technologią diesla. W roku obecnym Audi poprosiło partnera o wyposażenie swoich hybrydowych prototypów samochodów elektrycznych połączonych z napędem diesla. Współpraca opłaciła się, ponieważ na podium wyścigu stanęły dwa Audi R18 e-tron quattro.

15-sta z rzędu wygrana Michelin w wyścigu Le Mans fot. © : Michelin

Zespół, w skład którego wchodzili André Lotterer, Marcel Fassler i Benoît Tréluyer na Audi R18 e-tron quattro już drugi rok z rzędu nie daje szans rywalom w wyścigu 24 godziny Le Mans. Dzięki temu zwycięstwu, Audi oraz Michelin zaliczają już piąty hat-trick w Le Mans licząc od 2000 roku!

 80. edycja wyścigu 24 godziny Le Mansfot. © : Michelin

Z okazji 80-tej edycji wyścigu 24 godziny Le Mans, producent postawił przed sobą ambitne cele:

  1. Po raz 15-sty z rzędu odnieść zwycięstwo podczas Le Mans. Dotąd żaden inny producent nie zdołał zaliczyć równie pięknej serii. Pasmo sukcesów Michelin pomaga udowodnić słuszność jego strategii, opartej na ścisłej współpracy z partnerami oraz ciągłym doskonaleniu produktów. Misja ta zakończyła się pełnym sukcesem.


  2. Towarzyszyć Audi oraz Toyocie w drodze do stworzenia wyczynowego auta hybrydowego. W roku 2006 Michelin zaprojektował specjalne opony, które miały przyczynić się do zwycięstwa napędu diesla stosowanego przez Audi. W roku obecnym Michelin był dostawcą dla dwóch największych producentów samochodowych na świecie, które postawiły na wyścigową hybrydę: Audi i Toyota. Niemiecka marka wybrała hybrydę z napędem diesla i elektrycznym na przedniej osi (Audi e-tron quattro); natomiast japońska firma powróciła do Le Mans z benzynowo-elektrycznym prototypem z napędem na tylną oś (Toyota TS030 Hybrid).


  3. Cztery, a nawet pięć przejazdów w kategorii LMP1. Dwa lata temu, kierowca Anthony Davidson odnotował najszybsze cztery przejazdy w historii Le Mans: 627 km przejechanych z średnią prędkością 243 km/h na jednym zestawie opon Michelin w Peugeocie 908 HDI FAP. W roku 2011, model Audi R18 TDI nr 2 zwyciężył zwłaszcza dzięki pięciokrotnemu przejazdowi Benoît Tréluyer na jedym zestawie ogumienia Michelin (55 okrążeń, czyli 750 km bez zmiany opon). W tym roku Michelin podarował swoim partnerom LMP1 możliwość czterech, a nawet pięciu przejazdów - także w przypadku prototypów (Audi R18 ultra i e-tron quattro, Toyota TS030 Hybrid, Dome S102.5...).


  4. Utrzymać pozycję najważniejszego dostawcy w klasie wytrzymałościowej GT. W roku 2012 firma Michelin skoncentrowała się na kategoriach LMP1 i LMGTE. Ze względu na swoją wagę, osiągi oraz parametry techniczne, auta klasy wytrzymałościowej Gran Turismo Endurance stawiają duże wymagania przed ogumieniem. Niezbędne jest zastosowanie specyficznych produktów, będących owocem wieloletniego doświadczenia oraz długotrwałych prac rozwojowych. W tej klasie stosuje się opony seryjne przeznaczone dla aut sportowych, takie jak Michelin Pilot Sport oraz Michelin Pilot Super Sport.


  5. Opony specjalne Michelin do prototypu Nissan Deltawingfot. © : Michelin
     

  6. Wybrać się w przyszłość z Nissanem Deltawing. Prototyp Nissan-DeltaWing, który brał udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w kategorii „eksperymentalnej”, był podporządkowany zasadom niskiego zużycia paliwa: mniej wagi, mniej paliwa oraz mniej mocy przy osiągach porównywalnych z innymi pojazdami. Dla Nissana DeltaWing Michelin zaprojektował opony przednie, które były trzy razy węższe i dwa razy lżejsze od klasycznych, lecz zdolne do jazdy z prędkością 300 km/h przy zachowaniu dwukrotnie wyższej żywotności w porównaniu z ogumieniem LMP1. W dniu testów Nissan DeltaWing przejechał 53 okrążenia (722 km) na tym samym zestawie opon.


> Przeżyj jeszcze raz wyścig 24 godziny Le Mans 2012 na stronie Le Mans Live.


Michelin wynalazł oponę slick na mokrą nawierzchnięfot. © : Michelin

Michelin stworzył oponę slick, która radzi sobie z mokrą nawierzchnią 

Michelin wypróbował na torze w Le Mans swoją nową hybrydową oponę, „pośredniego slicka”, przeznaczoną dla pojazdów kategorii LM P1. Stworzona w rozmiarze 36/71-18 dla przedniej osi oraz 37/71-18 dla osi tylnej, opona wyczynowa pozwala jeździć zarówno po mokrym lub wilgotnym asfalcie, jak i po suchych odcinkach drogi. Zastępuje ona tym sposobem „opony pośrednie” z bieżnikiem.