Nowe opony : aktualności producentów opon - Wypróbowałem ContiPremiumContact 5 na Caterhamie R300

Wypróbowałem ContiPremiumContact 5 na Caterhamie R300

Nowe opony Opublikowano 26-07-12 autor Mateusz

Przy okazji testów swojej najnowszej opony klasy premium, firma Continental przygotowała dla nas małą niespodziankę. Zamiast założyć nowe opony w eleganckim sedanie, do którego są one zwykle przeznaczone, producent zdecydował się zaprezentować je nam na kołach legendarnego bolidu Caterham R300. I musimy przyznać, że opony ContiPremiumContact 5 naprawdę dały radę w tej sytuacji.

Essai du pneu ContiPremiumContact 5 sur une Caterham R300 fot. © : Continental

Zwykle test opon kategorii ContiPremiumContact odbywa się według ustalonego schematu: trafiamy na tor gdzieś w Europie Południowej, gdzie czeka na nas zastęp gotowych do jazdy sedanów, najczęściej produkcji niemieckiej: BMW, Audi i innych… Założenia i parametry testu muszą więc być dostosowane do oczekiwań użytkowników tych pojazdów. Tym razem, firma Continental postanowiła zaskoczyć dziennikarzy i wysłać ich na testy w zupełnie niespodziewanych warunkach...

Test opon Continental ContiPremiumContact 5 na Caterhamie R300fot. © : Continental

Wyznaczono nam spotkanie na torze drogowym w Mortefontaine we francuskim departamencie Oise. A tam ani żadnego BMW, ani Audi, za to…  Caterham R300. Ten słynny bolid jest uważany za kwintesencję sportów samochodowych. W całości stworzony dla wysokich osiągów, wyposażony w silnik Ford Duratec 2,0 l o mocy 175 koni, Caterham waży zaledwie 535 kg. Ten doskonały stosunek mocy do wagi jest wykorzystywany przez proste i skuteczne nadwozie: bez ABS-u, wspomagania hamowania lub kierownicy, a tym bardziej bez systemu kontroli trakcji!

Cel: przetestować opony ContiPremiumContact 5 w sposób obiektywny 

Nasz test będzie składał się z kilku etapów. Zaczęliśmy od prób, w których znaleźliśmy się w sytuacjach wymagających nagłego hamowania, mijania, slalomów... Nie da się porównać tego zespolenia samochodu i opon z niczym, czego dotychczas doświadczyliśmy! Całość działa po prostu perfekcyjnie. Zachowanie auta i opon jest wyjątkowo spójne.

Test opon Continental ContiPremiumContact 5 na Caterhamie R300fot. © : Continental

Następnie przeszliśmy do testu na torze w Mortefontaine, wykorzystywanym przez wielu producentów aut. Odtwarza on wszelkie sytuacje, które mogą wystąpić na drodze: wzniesienia, zniszczoną nawierzchnię, zakręt na zboczu itp. Otoczony drzewami, skałami i betonowymi słupami tor nie wybaczy żadnego błędu... Zwłaszcza w przypadku auta takiego jak Caterham, którego bezpieczeństwo pasywne jest bliskie zeru.

 

Już za kierownicą bolida doceniliśmy skuteczność ContiPremiumContact w poskramianiu potężnej mocy auta przy wychodzeniu z zakrętów. Ta zaleta wypływa z całą pewnością z jakości gumy, lecz na pewno ma też coś wspólnego z nadwymiarowością opon (205/55 R17). Przy pokonywaniu kolejnych zakrętów auto dostosowuje się do zachowania opon. Oczywiście, jeśli dociśniemy nieco mocniej na pedał gazu, zaczniemy zauważać pewien brak precyzji, całkowicie usprawiedliwiony w tej sytuacji.

Ostatecznie opona ContiPremiumContact 5 zrobiło na nas bardzo pozytywne wrażenie, ale chcielibyśmy przetestować ją także w normalnych warunkach.

Przeczytaj także:

ContiPremiumContact 5: Osiągi
ContiPremiumContact 5: Technologie
ContiPremiumContact 5: Rozmiary