Nowe opony : aktualności producentów opon - Opony zimowe Toyo: sprawdzone przez Rezulteo!
Center

Opony zimowe Toyo: sprawdzone przez Rezulteo!

Nowe opony Opublikowano 28-02-14 autor Mateusz

Toyo jest producentem znanym głównie z produktów sportowych. Japoński producent stara się to poprawić, prezentując nam swoje nowe zimowe gamy produktów i umożliwia nam ich porównanie z liderami obecnymi na rynku.

Toyo Tests Snowprox Rezulteo testuje trzy nowe opony zimowe Toyo na torze! - fot. © : rezulteo

Producent Toyo Toyo ma pasję do motoryzacji. Od kilku lat tworzy on i poszerza swoje gamy za pomocą takich produktów jak NanoEnergy  jednak to produkty 4x4 oraz wyczynowe są najlepiej rozpoznawalne przez użytkowników.

Gama Proxes nie jest obca właścicielom aut sportowych, szczególnie fanom imprez typu track-days, za sprawą doskonałego modelu Proxes R888Opona ta jest znana zarówno za sprawą swego agresywnego designu jak i niespotykanej przyczepności

Firma Toyo zaprosiła nas na tor Val Thorens (Francja), by udowodnić nam, że oprócz produktów wyczynowych,  japońska myśl technologiczna może stać na równie wysokim poziomie w przypadku opon zimowych oraz nordyckich.

Wyzwanie było tym ciekawsze, że Toyo  zaoferowało nam bezpośrednią konfrontację z produktami Nokian, których osiągi w warunkach zimowych stanowią punkt odniesienia.

Do testu zaproponowano nam trzy produkty, od najbardziej wszechstronnego, po ten przeznaczony do najbardziej ekstremalnych warunków nordyckich : Snow Prox S943, Observe GSi-5 oraz Observe G3-Ice.

 

Snow Prox S943: opona zimowa do jazdy po asfalcie

Toyo Volkswagenfot. © : rezulteo

Nasz test zaczynamy od flagowej opony z gamy zimowej Toyo, czyli modelu S943

Opona ta, przeznaczona do pojazdów kompaktowych, sedanów i limuzyn średniej klasy jest dostępna w 42 rozmiarach - od 14 do 17 cali. 

Oferuje ona najnowsze rozwiązania technologiczne producenta, w tym nową mieszankę gumową pozwalającą obniżyć opór toczenia oraz zaoferować stałą sztywność gumy bez względu na temperaturę. 

Bieżnik wyróżnia się za sprawą  szerokich kanałów wzdłużnych dla zapewnienia wydajnego odprowadzania wody i śniegu. 

Aby umożliwić nam ocenę osiągów tej opony, Toyo zdecydowało się porównać ją z modelem Continental ContiWinterContact TS830P w rozmiarze 225/45R17 91H na wyposażeniu VW Golf VII podczas swobodnej jazdy po trasie pokrytej świeżym śniegiem.

Trzeba przyznać, że w tych warunkach osiągi obu opon są bardzo zbliżone. To punkt dla Toyo, które zdawało się być skazane na porażkę w tym pojedynku. 

Continental wyróżnia się dobrą stabilnością, lecz wymaga większego kąta skrętu koła kierownicy niż opona Toyo, zapewniająca doskonałe właściwości trakcyjne. W obu przypadkach, opony oferują dobre osiągi i chcielibyśmy móc je  porównać również w innych okolicznościach (asfalt, sucha i mokra nawierzchnia itp.), by móc je faktycznie oceniać

 

Observe GSi-5, opona do jazdy w trudnych warunkach

Toyo test Hakkapeliitta Rfot. © : rezulteo

Dzięki GSi-5przechodzimy do bardziej specjalistycznego produktu,  wyraźnie przeznaczonego do stawiania czoła ciężkim warunkom zimowym oraz regularnej jazdy po ośnieżonych nawierzchniach.

Model ten przeznaczony jest do sedanów, aut z napędem na obie osie oraz SUV-ów. Mieliśmy okazję porównać go z oponą referencyjną Nokian Hakkapeliitta R, siedząc za kierownicą auta z permanentnym napędem na oba koła (Audi Q5 Quattro).

Opony testowaliśmy kolejno podczas slalomu na wzniesieniu. Pokryta śniegiem, a miejscami też lodem trasa pozwoliła nam poczuć zalety obu rodzajów opon, oferujących wysoką skuteczność i doskonałą przewidywalność. Opona Nokian jest bardzo precyzyjna, lecz Toyo z kolei zapewnia stabilność za sprawą dobrej równowagi między przednią i tylną osią.

Ogólnie rzecz biorąc, ich osiągi są zbliżone, nawet jeśli wyrażają swoje zalety w odmienny sposób.

Nie mogąc ustalić jakiejkolwiek hierarchii między tymi oponami, z pewnością zapamiętamy zaskakująco dobre osiągi produktów Toyo, które mogły szczycić się konkurencyjnością z oponami referencyjnymi.. 

 

Observe G3-Ice, na ekstremalne warunki

Toyo Test Audifot. © : rezulteo

Na zakończenie przetestowaliśmy najbardziej ekstremalną oponę zimową w gamie produktów Toyo : Observe G3-Iceogumienie nordyckie z możliwością kolcowania.

Ten najmłodszy członek rodziny opon zimowych Toyo oferuje jednocześnie najwięcej rozwiązań technologicznych. Pierwszym z nich jest  możliwość założenia kolców dla zapewnienia lepszej trakcji oraz niższego poziomu hałasu.

Model ten jest dostępny z kolcami lub też bez. Mieliśmy okazję przetestować tę pierwszą konfigurację oraz porównać ją ze sztandarowym produktem w tej kategorii Nokian Hakkappelitta 7 - w wersji kolcowanej

Do testów posłużyło nam auto Audi A4 (z napędem na przednie koła), a miejscem pojedynku był slalom na lodzie. Werdykt był naprawdę trudny:  opona Toyo wykazywała mniejsze zdecydowanie niż Nokian , lecz była też bardziej neutralna i zapewniała większe poczucie bezpieczeństwa. W tych warunkach,  Toyo wykazało swoją wyższość. Pomimo mniejszej precyzji, opona tej firmy była też łatwiejsza do opanowania oraz oferowała zdecydowanie wyższą ogólną skuteczność. Odczucia te odzwierciedlają różne koncepcje, a jednocześnie wspólny wysoki poziom rozwoju technicznego.