Nowe opony : aktualności producentów opon - Na oponach Michelin Energy E-V Renault Zoe pojedzie dalej

Na oponach Michelin Energy E-V Renault Zoe pojedzie dalej

Nowe opony Opublikowano 19-11-12 autor Mateusz

Opona Michelin Energy E-V będzie elementem wyposażenia małego samochodu elektrycznego, który zostanie wkrótce wprowadzony do sprzedaży przez Renault. Dzięki ścisłej współpracy między francuskim producentem aut i firmą z Clermont-Ferrand, zasięg Zoe będzie wyższy nawet o 6%. Energy EV jest pierwszą oponą klasy AA homologowaną przez producenta aut.

opona Michelin Energy E-V dla Renault Zoe fot. © : Renault

Opona Energy E-V stanowi przykład udanej współpracy między producentem aut i firmą oponiarską. Kiedy w roku 2008 Renault rozpoczęło prace nad małym samochodem elektrycznym Zoe, producent zwrócił się do firmy Michelin z propozycją stworzenia „szytej na miarę“ opony w celu zwiększenia autonomii, który stanowi główne ograniczenie dla aut tego typu.

Siedząc za kierownicą Zoe, Vincent Rousset-Rouvière, dyrektor Michelin ds. opon do samochodów osobowych na rynek europejski, oraz Bernard Dumondel, odpowiedzialny za rozwój aut elektrycznych w Renault, wspominają główne etapy tej współpracy.

Cztery lata później,  opona Energy E-V jest gotowa. Będzie fabrycznie montowana w Renault Zoe (w rozmiarze 15 i 16 cali), które trafi do sprzedaży pod koniec roku 2012. Inżynierowie Michelin uwzględnili właściwości auta (waga, odzyskiwanie energii, prędkość maksymalna itp.), by spełnić wymogi specyfikacji technicznej producenta. Dostosowali m.in. kształt opony, skład mieszanki gumowej i strukturę bieżnika. W rezultacie, opony Energy E-V zwiększają autonomię Zoe o 6%. Dodatkowo, znacznie zmniejszają one odczuwalny wewnątrz pojazdu hałas toczenia.

Michelin Energy E-Vfot. © : Michelin
Aby osiągnąć ten wynik Michelin skupiło się szczególnie na zmniejszeniu oporu toczenia. Energy E-V należy do elitarnego klubu opon, które uzyskały ocenę A w zakresie wydajności energetycznej, jednej z trzech kategorii obecnych na etykiecie. Posiada również ocenę A za hamowanie na mokrej nawierzchni.

Inżynierowie Renault natomiast opracowali pompę ciepła oraz system hamowania umożliwiający odzyskiwanie energii. W połączeniu z Energy E-V, usprawnienia te zwiększyły zasięg auta o 25% w stosunku do osiągów z początku projektu. Renault zapowiada znormalizowany zasięg 210 km po całkowitym naładowaniu oraz od 100 do 150 km w przypadku tras poza miastem.

Jak na razie nie wiadomo kiedy Energy E-V znajdzie się na wyposażeniu innych aut elektrycznych.