Nowe opony : aktualności producentów opon - Michelin CrossClimate, opona letnia i zimowa zarazem

Michelin CrossClimate, opona letnia i zimowa zarazem

Nowe opony Opublikowano 10-03-15 autor Julien

Za sprawą modelu CrossClimate, Michelin chce zbliżyć się do rzeczywistych potrzeb kierowców, oferując im oponę skuteczną zarówno latem, jak i zimą. Taki zamysł przywodzi od razu na myśl oponę całoroczną. Jednak, jak się okazuje, niewiele ma z nią wspólnego.

Michelin CrossClimate: księżycowy krajobraz Michelin CrossClimate, idealny kompromis między oponą letnią i zimową? - fot. © : Michelin

Opona całoroczna? 

Branża oponiarska od zawsze zmaga się z pewnymi ograniczeniami technicznymi:  opona letnia nie może być skuteczna zimą, i odwrotnie.

Wśród produktów, dla których sezon jest bardzo ważnym kryteriumopona całoroczna wydaje się być brakującym ogniwem. Teoretycznie jest to doskonały produkt, który odpowiada potrzebom ogromnej rzeszy kierowców. W praktyce jednak znajduje niewielu nabywców ze względu na przeciętne osiągi pod każdym względem. Model CrossClimate ma ambicję, by być oponą świetną w każdej kategorii.

Dzięki badaniom zachowania kierowców oraz poznaniu ich rzeczywistych potrzeb, Michelin zdecydowało się opracować model CrossClimate
Michelin odrzuca wszelkie porównania do klasycznych opon całorocznych, z prostego i słusznego powodu: zwykle są to opony zimowe dostosowane do użytkowania latem. Michelin podeszło do tematu od drugiej strony: w oparciu o oponę letnią stworzyło produkt przystosowany również do jazdy zimą. To, co wydaje się być drobnym szczegółem, w rzeczywistości jest rewolucją.

Pierwszą zaskakującą rzeczą jest oznaczenie 3PMSF na bokach. Świadczy ono o posiadaniu autentycznych osiągów w warunkach zimowych. Michelin zapewnia jednak, że CrossClimate nie ma na celu konkurowania z oponami zimowymi i nie jest skierowany do użytkowników tego rodzaju produktów.

Jego przeznaczeniem jest odpowiedź na konkretną potrzebę rynku: skierowany jest do kierowcy, który jeździ przez cały rok głównie na czarnej nawierzchni, mogącego mieć do czynienia ze zmiennymi warunkami pogodowymi oraz okazjonalnie ze śniegiem.

 

Idealny kompromis technologiczny?

Pod kątem technicznym, osiągi oczekiwane od opony letniej i zimowej są antagonistyczne. Michelin twierdzi jednak, że zdobył historyczny szczyt równowagi między osiągami oferowanymi przez jedną oponę przy minimalnych kompromisach. Oczekiwane kryteria pod względem osiągów? Przede wszystkim bezpieczeństwo we wszystkich warunkach, jakie napotkać może kierowca na drodze. Inaczej rzecz ujmując, chodzi o oponę skuteczną tak latem, jak i zimą.

Michelin chwali się, że wyeliminował charakterystyczne wady opon zimowych i całorocznych, takie jak niska efektywność paliwowa czy droga hamowania na suchej drodze dłuższa niż w przypadku opony letniej itp.

Jeśli chodzi o wygląd, bieżnik jest kierunkowy. Rozwiązanie to jest stosowane zwykle w oponach zimowych, w oponach letnich przeważa bowiem bieżnik asymetryczny.

Michelin CrossClimate bieżnikfot. © : rezulteo

W mieszance gumowej zastosowano materiały, dzięki którym opona nie twardnieje, gdy temperatura spadnie poniżej  7°C, zapewniając jednocześnie efektywność podczas jazdy latem. Taki wyczyn był dotąd uważany za niemożliwy.

Najprawdopodobniej kluczem do sukcesu CrossClimate jest bieżnik. Wykorzystuje on nowy materiał umieszczony pod spodem, który poprawia efektywność energetyczną, podczas gdy samoblokujące lamele 3D zapewniają sztywność na suchej nawierzchni (co przekłada się na precyzję) oraz przyczepność na śniegu (czyli trakcję).

Test

Po tym teoretycznym wprowadzeniu, z niecierpliwością oczekiwaliśmy na możliwość sprawdzenia CrossClimate pod kątem jazdy w warunkach letnich, a następnie przetestowania go na ośnieżonej drodze.

Pierwsze kilometry pokonane za kierownicą naszego testowego Peugeota 308 na suchym asfalcie pozwoliły nam zweryfikować obietnice producenta z Clermont-Ferrand: oferowane właściwości są faktycznie bardzo zbliżone do opony letniej. CrossClimate nie posiada tego lekko „gąbczastego“ charakteru opony zimowej ani też nie generuje tyle hałasu. Opona ta jest bardzo precyzyjna oraz wyjątkowo cicha, nawet przy wjeździe na przełęcz la Faucille, pełnej zakrętów i bardzo wymagającej pod względem przyczepności, a do tego z temperaturą spadającą przy coraz wyższej wysokości.

Po klasycznych warunkach jazdy musieliśmy stawić czoła fragmentom drogi pokrytym zarówno białym puchem (10-15 cm grubości), jak i ubitym i oblodzonym śniegiem. W takich okolicznościach przyrody, CrossClimate zachwyca poziomem trakcji oraz skutecznością hamowania. Zapewnia doskonałe bezpieczeństwo oraz umożliwia spokojną jazdę po tego rodzaju nawierzchni. Trzeba jednak obiektywnie przyznać, że opona nie może rywalizować z klasycznym ogumieniem zimowym w takich warunkach oraz ustępuje mu pola pod względem przyczepności bocznej. Jest to jednak w pełni zrozumiałe.

Michelin CrossClimate na śniegufot. © : rezulteo

Oprócz sprawdzianu na drodze, Michelin umożliwiło nam przeprowadzenie testów porównawczych. Porównując osiągi przy hamowaniu na suchej drodze oraz w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, nasze wrażenia są podobne jak w przypadku modelu Energy Saver +, który jest flagowym produktem firmy do aut miejskich i kompaktowych.

 

Podsumowanie

Wyczyn Michelin jest  z pewnością godny odnotowania. Kilometry pokonane na oponach CrossClimate wywarły na nas bardzo pozytywne wrażenia. Osiągi opony zostały potwierdzone testami przeprowadzonymi przez niemieckie ośrodki (Tüv Süd, Dekra, Utac) na zlecenie Michelin. Uzyskane wyniki potwierdzają nasze obserwacje.

 

Model CrossClimate będzie dostępny na rynku od wiosny 2015 w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali, dzięki czemu może być wykorzystany w większości samochodów kompaktowych oraz sedanów. Oferta zostanie jeszcze poszerzona w następnych miesiącach.

>> Już teraz porównaj ceny Michelin CrossClimate i znajdź najniższą!

>> Zobacz dostępne rozmiary opon Michelin CrossClimate.