Nowe opony : aktualności producentów opon - Goodyear zaprezentuje wkrótce samoczynnie pompującą się oponę

Goodyear zaprezentuje wkrótce samoczynnie pompującą się oponę

Nowe opony Opublikowano 19-04-12 autor Mateusz

Producent skorzystał z okazji, jaką był targi w Genewie, by zdradzić nieco szczegółów na temat swojego projektu samoczynnie pompującej się opony, nad którą prace trwają od zeszłego roku. Goodyear pracuje obecnie nad systemem AMT utrzymującym stałe ciśnienie w ogumieniu i zamierza wyposażyć w nie swoje opony turystyczne w ciągu trzech do pięciu lat.

Opona samoczynnie pompująca się od Goodyeara fot. © : Goodyear

Jak wykazało wiele badań, większość kierowców w Europie jeździ z niedopompowanymi oponami. To alarmujące spostrzeżenie, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska. Zbyt słabo napompowana opona posiada bowiem negatywny wpływ nie tylko na osiągi opony (stabilność, przyczepność, odległość hamowania itp), ale powoduje też zwiększenie oporu toczenia, co przekłada się na większe zużycie paliwa.

W związku z tą sytuacją, władze, projektanci oraz producenci samochodów szukają rozwiązań. Komisja Europejska zamierza uczynić systemy kontroli ciśnienia w oponach obowiązkowymi od końca 2012 roku dla nowych modeli aut oraz dla wszystkich produkowanych samochodów od końca roku 2014.

Goodyear stworzył technologię umożliwiającą nie tylko mierzenie ciśnienia, ale i automatyczne jej dopasowywanie w sposób ciągły. Chodzi o system AMT, czyli „Air Maintenance Techonology„ . Składa się ona z elektronicznego modułu zintegrowanego z oponą oraz durytu umożliwiającego komunikację między środkiem i zewnętrzną częścią opony.

Urządzenie działa na zasadzie naczyń połączonych. Kiedy ciśnienie jest zbyt niskie, AMT zasysa powietrze z zewnątrz opony. I odwrotnie, jeśli ciśnienie staje się zbyt wysokie, powietrze jest wypychane na zewnątrz. Zasilanie elektryczne jest zapewnione przez długo działającą baterię.

Oczywiście, ilość dopompowywanego powietrza nie przekracza kilku setnych części grama. System ten nie umożliwia całkowitego napompowania opony, która jest « na kapciu ».

Obecnie Goodyear nadal pracuje nad prototypem. Dopracowania wymaga przede wszystkim wytrzymałość systemu, który jest poddawany długotrwałym testom. Producent zamierza włączyć AMT do swoich opon turystycznych w ciągu trzech do pięciu lat.