Nowe opony : aktualności producentów opon - Bridgestone DriveGuard, opona Run Flat przeznaczona do wszystkich pojazdów

Bridgestone DriveGuard, opona Run Flat przeznaczona do wszystkich pojazdów

Nowe opony Opublikowano 29-08-16 autor Julien Taillandier

Bridgestone wprowadził niedawno na rynek oponę, która ma szanse stać się przełomem w branży: model DriveGuard. Jest to pierwsza opona wykorzystująca technologię umożliwiającą jazdę bez powietrza, która nadaje się do wszystkich pojazdów dostępnych na rynku, o ile są one wyposażone w system monitorujący ciśnienie w oponach (TPMS).

Jazda na oponie Bridgestone DriveGuard bez powietrza Opona Bridgestone DriveGuard bez powietrza, pierwszy model typu Run Flat przystosowany do wszystkich pojazdów - fot. © : Bridgestone

Run Flat to technologia umożliwiająca jazdę na oponie bez powietrza. To niewątpliwa zaleta pod względem bezpieczeństwa, pozwala bowiem jechać dalej nawet po przebiciu opony. Posiada ona jednak pewne ograniczenia i jest zarezerwowana dla konkretnej kategorii pojazdów. Jednym ze skutków jazdy bez powietrza w oponie jest to, że staje się ona bardzo sztywna, co obniża komfort jazdy. Opony typu Run Flat są też droższe, głośniejsze, mają słabą efektywność energetyczną i na dodatek są przeznaczone do samochodów z odpowiednio przystosowanym zawieszeniem. A raczej były, bo właśnie się to zmienia.   

Opona typu Run Flat do wszystkich pojazdów

Dzięki wprowadzeniu na rynek modelu DriveGuard, Bridgestone całkowicie zmienia zasady gry. Dzięki tej nowej oponie, technologia Run Flat staje się dostępna dla posiadaczy wszystkich rodzajów pojazdów. Jedynym warunkiem jest to, że auto musi być wyposażone w system monitorujący ciśnienie w oponach (TPMS), co jest wymogiem stawianym przez przepisy wszystkim samochodom wprowadzanym na rynek od listopada 2014 r.

Aby móc rozpowszechnić tę technologię, a jednocześnie wyeliminować jej główne ograniczenia, Bridgestone dopracował przede wszystkim konstrukcję opony. Należało zmniejszyć jej twardość, aby była niemal równie wygodna jak klasyczne ogumienie. W tym celu Bridgestone znacząco udoskonalił boki, które stanowią najważniejszy element technologii Run Flat, a jednocześnie są „piętą achillesową” tego rodzaju opon. 

Producent zmniejszył wagę całej konstrukcji (o 10%), a także dopracował rozkład nacisku w oponie pozbawionej powietrza i jej zdolność do rozpraszania temperatury w takich warunkach.

Przebita opona Bridgestone DriveGuardfot. © : Bridgestone

Rozstrzygający test

Jazda testowa zorganizowana przez Bridgestone miała na celu udowodnienie nam, że model DriveGuard to najprawdziwszy Run Flat! Dlatego też próba rozpoczęła się przejechaniem około dwudziestokilometrowej trasy prowadzącej przez przełęcz górską i drogę ekspresową autem poruszającym się z oponą bez powietrza! Już w pierwszych chwilach jazdy słyszalny był charakterystyczny dźwięk wydawany przez przebitą oponę, nakłaniający do wzmożonej ostrożności. Trzeba jednak przyznać, że w czasie jazdy praktycznie nie dało się odczuć braku powietrza w oponie. Samochód utrzymywał kurs i oferował przyzwoite osiągi. Oto przyczyna, dla której posiadanie systemu monitorującego ciśnienie w oponach w samochodzie, który będzie wyposażony w oponę DriveGuard, jest OBOWIĄZKOWE. W przeciwnym razie nic nie podejrzewający kierowca mógłby nieświadomie przejechać jeszcze wiele kilometrów na przebitej oponie DriveGuard.

Nie zapominajmy, że technologia Run Flat ma nam jedynie umożliwić dojechanie do najbliższego warsztatu w odpowiednich warunkach (80 kilometrów przy prędkości maksymalnej do 80 km/h).

Przetestowanie opony DriveGuard w warunkach klasycznej jazdy pozwala docenić, że nie jest ona tak twarda jak klasyczny Run Flat. Odczucia za kierownicą przypominają te podczas jazdy na modelu Turanza T001, oponie klasy premium tego  samego producenta. 

Testy przeprowadzane przez odpowiednie organizacje testujące pozwolą ocenić rzeczywisty poziom osiągów tego modelu.

Bridgestone DriveGuard założona w Renaultfot. © : Bridgestone

Dla kogo? Za ile?

Przypominamy, że opona ta jest odpowiednia dla wszystkich pojazdów wyposażonych w system TPMS. Zaliczają się do tego także auta z homologowanymi oponami Run Flat na oryginalnym wyposażeniu, jak w przypadku niektórych modeli BMW.

Model DriveGuard będzie dostępny w sprzedaży od marca 2016 r. w rozmiarach od 15 do 18 cali. Inne rozmiary będą wprowadzane na rynek w ciągu roku.

Z tego względu DriveGuard przeznaczony będzie głównie do aut miejskich i sedanów. Cena powinna być dostosowana do cen standardowych produktów klasy premium obecnych na rynku. Oznacza to cenę o około 10% niższą niż klasyczna opona typu Run Flat.