Nowe opony : aktualności producentów opon - Bridgestone Blizzak LM001: opona zimowa, która dąży do doskonałości
Center

Bridgestone Blizzak LM001: opona zimowa, która dąży do doskonałości

Nowe opony Opublikowano 12-03-14 autor Paweł

Z okazji wprowadzenia na rynek nowego modelu opon zimowych Blizzak LM001, firma Bridgestone, zaprosiła nas do swojego skandynawskiego ośrodka badawczego Swedish Proving Ground położonego w szwedzkiej miejscowości Vidsel. Podczas różnych prób mogliśmy zapoznać się z właściwościami nowej opony wysokich osiągach, której zadaniem jest wyznaczanie standardów w kategorii produktów zimowych.

Bridgestone LM001 Opony Bridgestone Blizzak LM001 podczas prób w ośrodku badawczym Swedish Proving Ground - fot. © : rezulteo

 

Centrum badawczo-rozwojowe Bridgestone położone blisko arktycznego koła podbiegunowego nie jest nam obce. Mieliśmy wcześniej okazję korzystać z dostępnych tam tras podczas testowania różnych produktów i prototypów opon zimowych.


Blizzak LM001: opona bezkompromisowa


Rzeźba bieżnika opony Bridgestone Blizzak LM001fot. © : Bridgestone
Jazda zimą wiąże się z radzeniem sobie ze zróżnicowanymi warunkami wywołanymi występowaniem gołoledzi, roztopionego śniegu, deszczu, a także z jazdą po suchej nawierzchni. Firma Bridgestone uwzględniła wszystkie te czynniki podczas tworzenia specyfikacji opony Blizzak LM001.

Pod względem technologicznym, nowy model charakteryzuje się oryginalnym rysunkiem bieżnika z dużymi rowkami odpływowymi, tzw. horn lugs. Rozszerzają się one w miarę zbliżania się do barku bieżnika, co umożliwia między innymi skuteczniejsze usuwanie wody i śniegua w konsekwencji zwiększa przyczepność do jezdni. Te duże rowki w znacznym stopniu poprawiają właściwości trakcyjne opony na zaśnieżonej nawierzchni. 

obieg wody na oponie Bridgestone LM001                     fot. © : Bridgestone
obszar obiegu wody na oponie fot. © : Bridgestone
Jeśli chodzi o usuwanie wody, warto zauważyć precyzję działania inżynierów firmy Bridgestone, którzy pokusili się nawet o zaokrąglenie narożników kostek bieżnika i połączeń z rowkami. Zbyt ostre kąty powodują zaburzenia krążenia wody i zakłócają  dobre tempo jej usuwania (jak widać na grafice). Zdaniem inżynierów firmy Bridgestone, ta drobna modyfikacja przynosi odczuwalne korzyści.

Kostki 3D i 2D bieżnika opony Bridgestone LM001fot. © : Bridgestone
Coraz częściej stosowane w oponach zimowych lamele 3D, które występują  także w tym modelu. Mają one korzystny wpływ na przyczepność i właściwości jezdne. Firma Bridgestone poinformowała także o zwiększeniu odporności tej opony na zużycie.

 

 

Opony Bridgestone Blizzak LM001 w ośrodku badawczym Swedish Proving Ground 

Aby sprawdzić właściwości jezdne nowej opony firma Bridgestone przygotowała zróżnicowane warunki terenowe. Podczas każdego z testów, model LM001 porównywano z oponami Continental ContiWinterContact TS 850Ten właśnie wybór japońskiego producenta można wytłumaczyć faktem, że produkt niemieckiego konkurenta jest uważany za jeden ze wzorców w zakresie opon zimowych, a model ten zwyciężał w licznych testach organizowanych przez instytucje europejskie. Firma Bridgestone mierząc się z poważnym przeciwnikiem nie stawia swojego produktu w pozycji oczywistego zwycięzcy przeprowadzanych porównań.

Porównanie wyników testów obu modeli będzie widoczne na dostępnej już wkrótce infografice stworzonej w oparciu o dane dostarczone przez firmę Bridgestone.

 

W skrócie

Ogólne wrażenie dotyczące opony jest dobre. Model LM001 natychmiast przekonuje do siebie precyzyjną pracą i szybkością reakcji na wszystkich testowych nawierzchniach. Na nawierzchni pokrytej śniegiem opona oferuje doskonałe wyczucie podłoża, które wzbudza zaufanie dzięki dobrej współpracy z układami wspomagającymi jazdę (ESP i ABS). Mieliśmy okazję wypróbować oponę i porównać ją z konkurencyjnym produktem marki Continental w różnych okolicznościach: podczas hamowania, przyspieszania, ruszania pod górę, slalomu, a także sprawdzić jej sterowność w czysto zimowych warunkach skandynawskich. Obie opony podobnie wypadły w testach, co biorąc pod uwagę laury zdobyte przez produkt marki Continental, należy traktować jako dużą pochwałę względem opony wyprodukowanej przez firmę Bridgestone. Ten zupełnie nowy na rynku produkt korzysta z najnowocześniejszych osiągnięć technicznych marki oraz owoców wielu lat prac badawczo-rozwojowych prowadzonych na szwedzkich trasach. W porównaniu do Continental,  opona Bridgestone wyróżnia się pod względem przyczepności i właściwości trakcyjnych na zaśnieżonej nawierzchni. 

Oczywiście, dane liczbowe dostarczone przez firmę Bridgestone pozwoliły nam ocenić i porównać opony. Nie sposób jednak wskazać lidera klasyfikacji generalnej ze względu na fakt, że obiektywne porównanie winno obejmować wszystkie parametry opony: zużycie, wytrzymałość, przyczepność na nawierzchni suchej i mokrej... 

Po próbach przeprowadzonych w ośrodku badawczym Swedish Proving Ground nie mamy wątpliwości, że opona Blizzak LM001 zajmie wysokie miejsce w europejskich testach porównawczych. Pozwolą nam też one na uzyskanie ogólnego obrazu opon, uwzględniającego jej zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, którego nie byliśmy w stanie sprawdzić. 

Dołączony materiał wideo pozwoli czytelnikom obejrzeć nasz dzień testów oraz wyjątkowe warunki oferowane przez ośrodek badawczy Swedish Proving Ground.

 

Jeśli chodzi o dostępną gamę rozmiarów, według ostatnich komunikatów producenta, opony Blizzak LM001 będą dostępne na rynku w tym roku w 7 rozmiarach (o średnicy 14 lub 15 cali). Następnie, począwszy od roku 2015, gama rozmiarów zostanie rozszerzona do 54 wariantów o średnicy od 14 do 20 cali.