Wydarzenia organizowane przez producentów opon - Producenci opon i piłka nożna: zgrana drużyna

Producenci opon i piłka nożna: zgrana drużyna

Producenci opon Opublikowano 21-04-17 autor Yannick O’Conor

Piłka nożna, będąca najlepszym medium reklamowym na świecie, pozwoliła zyskać rozpoznawalność wielu markom. Międzynarodowy sponsoring pojawił się w futbolu w latach 90., a producenci opon byli jednymi z najbardziej aktywnych partnerów. Dzięki wartościom utożsamianym przez najpopularniejszy sport świata oraz korzyściom wizerunkowym, marki szybko nawiązały współpracę zarówno z klubami, jak i z organizatorami rozgrywek oraz federacjami piłkarskimi.

yokohama_chelsea_fc Oficjalna zapowiedź współpracy partnerskiej, prezes Yokohamy Hikomitsu Noji oraz John Terry z Chelsea - fot. © : Yokohama 2017

Continental: prekursor

Jako prekursor sponsoringu w świecie futbolu, Continental uczynił komunikację ze światem piłki motorem swojej działalności marketingowej. Od 1995 roku ta niemiecka marka stawia na partnerską współpracę z federacjami i ważnymi imprezami piłkarskimi, by promować swój wizerunek na arenie międzynarodowej. W latach 1995–2000 hanowerski producent był sponsorem Ligi Mistrzów, a następnie został partnerem Euro i Mistrzostw Świata. Po 2005 r. wydawał nawet 50 mln euro rocznie, by zapewnić sobie dobrą widoczność.

Później Continental wycofał się ze współpracy z FIFA (Fédération Internationale de Football Association), ale zdecydowanie nie zakończył swej przygody z futbolem. Po latach wyruszył na podbój rynków wschodzących, takich jak Chiny, gdzie w 2015 podpisał duży kontrakt z krajową federacją piłkarską. Dołączyła ona tym samym do grona innych federacji wspieranych przez Continental, m.in. hiszpańskiej czy niemieckiej.

Bridgestone, Hankook i Goodyear

Podążając za przykładem niemieckiej marki, firmy Bridgestone i Hankook zdecydowały się podpisać umowy o współpracę z organizatorami dużych imprez kontynentalnych, rozpoznawalnych także za granicą. Marka Bridgestone wybrała Copa Libertadores, czyli południowoamerykański odpowiednik Ligi Mistrzów, który od 2012 roku nosi nazwę swojego sponsora.

Hankook zdecydował się wprowadzić swoje kampanie reklamowe do Ligi Europy, czyli drugich najważniejszych rozgrywek piłkarskich w Europie. Niedawno koreański producent zaczął też sponsorować duże kluby, takie jak Real Madryt czy Borussia Dortmund. Podobną strategię zastosował Goodyear, który skupił się na asach z Bayernu Monachium, nawiązując współpracę z tym klubem w 2016 r.

Pirelli i Inter, czyli stara miłość nie rdzewieje

Gdy mowa o związkach między światami motoryzacji i piłki nożnej, nie sposób nie wspomnieć o Pirelli. Włoski producent zyskał rozgłos dzięki legendarnej współpracy z Interem Mediolan. Od 1995 roku ta mediolańska marka zdobi koszulki nerazzurro, od wielu lat obecne w rozgrywkach europejskich. Sukces klubu oraz znani gracze, którzy się przez niego przewinęli, często kojarzone są z Pirelli. Te 21 sezonów współpracy były bardzo owocne, o czym świadczy pięć tytułów mistrza Włoch, cztery Puchary Włoch, jedna Liga Mistrzów i jeden Puchar UEFA.

W 2016 roku Pirelli przedłużyło kontrakt o pięć lat. W latach 2005–2015 roku producent był także sponsorem FC Basel.

Angielska specjalność

Najbardziej medialna liga na świecie, czyli Premier League, jak magnes przyciąga uwagę wielkich firm, do których należą również producenci opon. W 2015 r. Yokohama płaciła 55 milionów euro rocznie, by jej logo pojawiało się na koszulce Chelsea. Ta rekordowa kwota zapoczątkowała efekt kuli śnieżnej. W tym samym roku Nexen podpisał umowę z Manchesterem City, a sezon później w jego ślady poszedł rywal zza miedzy, czyli United, nawiązując współpracę z marką Apollo. Zadowolony z efektów współpracy z The Citizens, Nexen przedłużył kontrakt, dzięki czemu w następnym sezonie stał się pierwszym sponsorem, którego nazwa znalazła się na rękawach koszulek.

W 2009 popularność tego typu współpracy została dostrzeżona przez firmę Maxxis, która podpisała umowę z Liverpoolem. Można również wymienić inne przykłady: Kumho i Tottenham, Cooper i Arsenal, Toyo i Leicester, Avon i Everton...

Podbój rynku europejskiego

Premier League to medialna potęga, lecz mniej znani producenci zdecydowali się zwrócić ku innym, równie interesującym rynkom. Na przykład turecka marka Lassa podpisała imponujący kontrakt z FC Barceloną i jej jednostką omnisport. Wykorzystuje ona wizerunek klubu, a szczególnie tureckiego gracza Ardy Turana, który jest prawdziwą gwiazdą w ojczyźnie, by promować i eksportować produkty marki do Europy. Indonezyjska firma Achilles zainteresowała się na początku roku klubem Paris Saint Germain, bardzo popularnym w Europie i Indonezji.

Taką samą ambicję mieli Chińczycy z Linglong, wykorzystujący do podboju rynków Starego Kontynentu dobrą passę drużyny VfL Wolfsburg. Rynek niemiecki jest bardzo ważny dla wielu producentów, takich jak Falken, który sponsorował w przeszłości kluby z Bundesligi, a dziś jest partnerem FC Ingolstadt.

ApolloManchester United, Borussia Mönchengladbach
Avon TyresEverton
BridgestoneCopa Libertadores
ContinentalNiemcy, Hiszpania, Holandia, Irlandia, USA, Euro 2016, Puchar Świata FIFA, Chiny
Cooper TiresArsenal, Mainz
FalkenIngolstadt
GoodyearBayern Munich
HankookLiga Europy, Real Madryt, Dortmund
KumhoSchalke 04, Olympique Lyonnais, Hertha Berlin, Hamburger SV, Tottenham
Lassa TiresFC Barcelona
Linglong TireWolfsburg
MaxxisLiverpool
MichelinBrazylia
Nexen TiresManchester City, Eintracht Frankfurt, Lazio, Napoli
PirelliInter Mediolan
Toyo TiresZenit St Petersburg, AC Milan, Leicester
YokohamaChelsea