Wydarzenia organizowane przez producentów opon - Michelin Pilot Alpin 4: test za kierownicą Porsche 911 Carrera S oraz Mercedesa E63 AMG
Center

Michelin Pilot Alpin 4: test za kierownicą Porsche 911 Carrera S oraz Mercedesa E63 AMG

Producenci opon Opublikowano 27-03-12 autor Mateusz

Aby umożliwić nam poznanie zalet modelu Pilot Alpin 4, firma Michelin zaproponowała nam serię tras za kierownicą potężnych maszyn: Porsche 911 Carrera S oraz Mercedesa E 63 AMG. Nasze wrażenia: czy to na mokrym bruku w Rydze, czy też na ośnieżonych drogach okolicznych wiosek, czy też na oblodzonych trasach centrum testowego, opony Pilot Alpin 4 zapewniały wszędzie poczucie bezpieczeństwa!

Test Michelin Pilot Alpin 4 na Mercedesie E63 AMG fot. © : Michelin

Wybierając Łotwę do celu prezentacji modelu Pilot Alpin 4, Michelin kierowało się warunkami metereologicznymi odpowiednimi do wyeksponowania zalet opony alpejskiej. Oznacza to, że opona ta dobrze poradzi sobie na każdym rodzaju nawierzchni, jaki możemy napotkać zimą: zimnej i suchej autostradzie, mokrym bruku, pokrytej śniegiem lub oblodzonej drodze... W dniu testów dostaliśmy dokładnie to, czego szukaliśmy: temperatura bliska 0°C, marznący deszcz, śliska jezdnia...

Ponieważ Pilot Alpin to sportowa opona, Michelin wybrało dwa wyjątkowe pojazdy, by móc sprawdzić granice możliwości tego ogumienia:

Jazda miejska i drogowa

Test Michelin Pilot Alpin 4 w Rydzefot. © : Michelin

Michelin zaproponowało nam na początek jazdę mieszaną, by umożliwić nam oswojenie się z ogumieniem. Wybrana trasa obejmowała tereny wiejskie, drogi szybkiego ruchu i brukowane ulice w centrum miasta.

Rozpoczęliśmy trasę za kierownicą Porsche 911. Naszym pierwszym spostrzeżeniem było to, że motoryczność była zachowana nawet na najbardziej nierównym terenie, a system ESP (nie można go było wyłączyć) nie powodował problemów. Współgranie pojazdu z układem jezdnym zrobiło na nas bardzo pozytywne wrażenie, nawet na nawierzchniach, w których napęd przedni o takiej mocy zwykle nie sprawdza się najlepiej. Z satysfakcją zmienialiśmy styl jazdy na bardziej agresywny, testując niezwykłą skuteczność, którą ta opona zapewniała najnowszej 911.

Dalszy ciąg trasy miał miejsce za kierownicą Mercedesa E 63, prawdziwego monstrum lubującego się w gwałtownych przyspieszeniach. Podjęliśmy ryzyko odłączenia wszelkich systemów wspomagania jazdę, by móc sprawdzić motoryczność. Nie było żadnych niespodzianek: Pilot Alpin 4 doskonale trzymał się drogi. Opona okazała się też cicha i komfortowa, gdy wróciliśmy do bardziej akademickiego stylu jazdy.

Na śniegu i lodzie

Test Michelin Pilot Alpin 4 na Porsche 911fot. © : Michelin

Do sprawdzenia przyczepności opony Pilot Alpin 4 z bieżnikiem kierunkowym wykorzystaliśmy ogromny tor kartingowy całkowicie pokryty śniegiem i lodem. To techniczna trasa, która pozwala przetestować oponę pod kątem określonych parametrów: przyspieszanie, hamowanie, przyczepność boczna... Celem nie była jazda na czas, lecz sprawdzenie zachowania opony na drodze w trakcie normalnej jazdy.

Podczas tej próby na śniegu, opony Pilot Alpin 4 również pokazały pazury. Łatwo się do nich przyzwyczaić, umożliwiają stopniowe przyspieszanie, kierunkowy bieżnik zapewnia wysoką prędkość na zakrętach, a podsterowność była ledwo zauważalna... Dzięki takim oponom Porsche 911 wydaje się zdolne do pokonania pokrytej śniegiem przełęczy!

Rekreacja

Test Michelin Pilot Alpin 4 na Mercedesie E63 AMGfot. © : Michelin

Za zakończenie naszych testów, Michelin przygotowało dla nas sesję czysto rozrywkową, by umożliwić nam sprawdzenie jak sedan o dużej mocy zachowuje się na śniegu, jeśli wyposaży się go w opony Pilot Alpin 4.

Wróciliśmy za kierownicę Mercedesa E63 AMG, by spróbować slalomu na ośnieżonej drodze przy wyłączonych systemach wspomagania jazdy. Ciężki i potężny samochód na śniegu zachowuje się zwykle jak koń na rodeo.

Tak było i tym razem, 550 koni zamkniętych pod maską raczej nie służyło motoryczności i trzeba było ostrożnie operować pedałem gazu. Z drugiej strony, samochód całkiem nieźle przyspieszał i łatwo było go opanować... pod warunkiem posiadania podstawowej znajomości techniki kontrowania.

Przeczytaj również:

Michelin Pilot Alpin 4: osiągi
Michelin Pilot Alpin 4: technologie
Michelin Pilot Alpin 4: rozmiary