Wydarzenia organizowane przez producentów opon - Firma Goodyear zaprezentowała w Genewie swoją oponę z podwójną powierzchnią styku
Center

Firma Goodyear zaprezentowała w Genewie swoją oponę z podwójną powierzchnią styku

Producenci opon Opublikowano 25-03-14 autor Paweł

Goodyear skorzystało z okazji jaką były Targi motoryzacyjne w Genewie, by zaprezentować oponę o oryginalnej formie bieżnika, która może trafić do sprzedaży w ciągu najbliższych lat.

Opona koncepcyjna Goodyear do SUV-ów Podczas Targów motoryzacyjnych w Genewie, firma Goodyear zaprezentowała oponę koncepcyjną, która w niedalekiej przyszłości może pozytywnie wpłynąć na rozwój ogumienia do aut osobowych. - fot. © : Goodyear

Opona rozdzielona na dwie części 

To wcale nie jest sen: w przeciwieństwie do klasycznego ogumienia do aut osobowych,  opona koncepcyjna zaprezentowana przez Goodyear posiada bieżnik złożony z dwóch głównych części, rozdzielonych za pomocą centralnego rowka. Przypomina dwie bliźniacze opony, jednakże w tym wypadku mamy do czynienia z jedną oponą, która została opracowana w celu zaprezentowania tego typu bieżnika. Jaki był cel tego zabiegu? Zapewnić wzrost osiągów na wielu obszarach, m.in w zakresie bezpieczeństwa oraz oszczędności energii.

 

Opona koncepcyjna Goodyear z przodufot. © : Goodyear

Niższe zużycie paliwa, mniejsze ryzyko hydropoślizgu 

 

Opona koncepcyjna Goodyear strona zewnątrznafot. © : Goodyear
Dwie główne zalety takiego rozwiązania są dość oczywiste: część centralna jest pusta, co przekłada się na znacznie lepsze odprowadzanie wody podczas ulewnego deszczu. A skoro powierzchnia kontaktu z nawierzchnią jest mniejsza, opór toczenia będzie niższy. Opona z podwójną powierzchnią kontaktu wykazuje zatem wyższą skuteczność na mokrej drodze, umożliwiając jednocześnie odczuwalne zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do normalnej opony. Jedyną trudnością techniczną, z jaką musieli poradzić sobie inżynierowie, był wpływ zmniejszenia powierzchni kontaktu z podłożem na przyczepność ogumienia, gdy opona jest poddawana dużym naciskom podczas dynamicznej jazdy. Goodyear zapowiada, że prace rozwojowe znajdują się na zaawansowanym etapie i że nie wyklucza wprowadzenia na rynek opony do  SUV-ów w ciągu najbliższych lat. W każdym razie, zastosowane i opracowane technologie w tym prototypie stanowią potencjalne źródło przyszłych udoskonaleń względem opon do aut osobowych.