Wydarzenia organizowane przez producentów opon - ContiWinterContact TS 830 P: test na trasie w Alpe d'Huez
Center

ContiWinterContact TS 830 P: test na trasie w Alpe d'Huez

Producenci opon Opublikowano 24-01-12 autor Jacek

Jazda po śniegu: z systemem ESP czy bez? Firma Continental powierzyła portalowi Rezulteo przeprowadzenie testu na trasie wyścigu Trophée Andros we francuskim Alpe d’Huez. Nasz kierowca sprawdził użyteczność układu wspomagającego jazdę za kierownicą Renault Clio 3 RS oraz Subaru Imprezy z oponami zimowymi ContiWinterContact TS 830 P marki Continental. Jak zresztą widać na załączonym obrazku.

Clio 3 RS na śniegu Clio 3 RS na śniegu - fot. © : All Rights Reserved

Tło wydarzeń. Znana z doskonałych opon zimowych, firma Continental postanowiła zaprezentować na trasie wyścigu zalety swojego modelu ContiWinterContact TS 830 P, który współpracuje z układami wspomagania jazdy takimi jak ESP (system kontroli trakcji) lub ASR (układ przeciwpoślizgowy kół napędowych). 

Trasa. Specjalnie na tę okazję, trasa wyścigu Trophée Andros we francuskim Alpe d’Huez została podzielona na dwie części. Dzięki temu mogliśmy zaliczyć po kolei slalom, serpentyny, gwałtowne hamowanie oraz pokonywanie różnych nawierzchni pokrytych na przemian świeżym śniegiem, śniegiem ubitym i lodem.

Samochody. Do przetestowania parametrów swoich opon firma Continental wybrała Renault Clio 3 RS, auto nieduże, lecz kryjące pod maską 201 koni oraz wyposażone w opony 205 45 R17 88 V, a także Subaru Imprezę XV 2.0D z napędem na 4 koła, mocą 150 koni i ogumieniem 205 50R17 93V.

Test. Wykonaliśmy dziesięć okrążeń na trasie z włączonym i wyłączonym elektronicznym układem wspomagania jazdy.

> Test ContiWinterContact TS 830 P z włączonymi systemami wspomagania

Opony zimowe przy włączonych układach wspomagania portal rezulteo-opony

Motoryka jest więcej niż dobra: można poszaleć bez utraty poczucia bezpieczeństwa. Zarówno przy przyspieszaniu, hamowaniu, jak i skręcaniu, auto zachowuje rygor i precyzję prowadzenia. Samochód prowadzi się tak płynnie i naturalnie, że po kilku okrążeniach zapominamy o obecności wspomagaczy.

 > Test ContiWinterContact TS 830 P bez układów wspomagających

Opony zimowe przy wyłączonych układach wspomagania portal rezulteo-opony

Wyłączenie elektroniki jest wyraźnie odczuwalne podczas jazdy. Samochód wydaje się cięższy i posiada większy bezwład. Przyspieszając traci przyczepność przednich kół oraz szarpie kierownicą przy hamowaniu. Przy slalomach jest dużo wolniejszy, potrafi nawet zgasnąć w wyniku poślizgu.

Rada Rezulteo
Układy wspomagające jazdę nie powinny być wyłączane na śniegu, jeśli są używane w połączeniu z dobrymi oponami zimowymi. Współpraca opon zimowych z ESP pozwala ograniczyć ryzyko gwałtownej utraty przyczepności oraz jeździć z zachowaniem maksimum bezpieczeństwa.

Nie należy jednak pokładać zbyt dużego zaufania w tych udogodnieniach. Elektronika swoją drogą, ale prawa fizyki są nieubłagane. Jazda na śniegu zawsze wymaga dostosowania prędkości jazdy do swoich umiejętności oraz posiadanego samochodu.