Wydarzenia organizowane przez producentów opon - Bridgestone rewolucjonizuje oponę Runflat

Bridgestone rewolucjonizuje oponę Runflat

Producenci opon Opublikowano 05-12-14 autor Maciej

Opinie na temat opony Runflat są podzielone. Jej główną zaletą jest na pewno odporność na przebicie, jednak technologia ta posiada także pewne ograniczenia, które mogą zniechęcać potencjalnych klientów. Bridgestone zapowiada, że niedługo wprowadzi do sprzedaży oponę zdolną do jazdy po utracie ciśnienia („Run Flat“), której właściwości nie będą różnić się od klasycznej opony.

Bridgestone opona runflat Bridgestone powraca z nową oponą Runflat, pozbawioną ograniczeń ogumienia tego typu - fot. © : Bridgestone

Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez producentów, kierowca w Europie ryzykuje przebicie opony co 75 000 kilometrów. W innych krajach, w których drogi są w gorszym stanie, niebezpieczeństwo złapania gumy jest dużo wyższe. To jednak coś więcej niż tylko liczby. Wzrost bezpieczeństwa za sprawą oznaczenia „RF“ jest realny, szczególnie w przypadku przebicia opony na autostradzie.

Jeśli chodzi o wady tego rozwiązania, należy przyznać, że opona Runflat jest cięższa, mniej komfortowa, wykazuje gorszą dynamikę i często jest droższa od klasycznego ogumienia.

Bridgestone pracuje obecnie nad prototypem opony Runflat o interesujących właściwościach technicznych. Dodatkowo, już wkrótce będzie można kupić ją w sklepach.

Ta nowa generacja opony jest przeznaczona do pojazdów, które trafiły do sprzedaży od listopada 2014 i wyposażone są w system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS)bez względu na to czy były oryginalnie wyposażone w ogumienie Runflat. To znaczna różnica, po której można domyślać się, że struktura opony nie będzie równie sztywna jak w przypadku modeli obecnej generacji.

Większość prac rozwojowych koncentrowała się na ogumieniu, które wykazuje lepszą odporność na spadek ciśnienia, w związku z czym nie wymaga stosowania wzmacnianych boków obecnych w dzisiejszych oponach Runflat. Celem było osiągnięcie podobnych właściwości jak w przypadku klasycznej opony.

Technologia ta trafi do produkcji w 2017 roku (szacowany okres wymiany w przypadku pojazdów sprzedawanych w 2015).