Opony zimowe: wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy - Test Rezulteo: czy opony zimowe Pirelli oraz auta o dużej pojemności silnika to dobre połączenie? - rezulteo
Center

Test Rezulteo: czy opony zimowe Pirelli oraz auta o dużej pojemności silnika to dobre połączenie?

Opony zimowe Opublikowano 17-02-17 autor Julien Taillandier

Pirelli zaprezentowało nam swoje dwie sztandarowe opony zimowe w szwajcarskim mieście Saint-Morritz: był to Scorpion Winter oraz Winter Sottozero 3. Spotkanie odbyło się pod znakiem wysokich osiągów i mnóstwa świeżego śniegu, z którymi kojarzą się opony zimowe.

Pirelli-winter-experience Opony zimowe Winter Sottozero 3 marki Pirelli testowane na kołach Maserati Ghibli - fot. © : Pirelli 2017

Pirelli zaprezentowało nam swoje dwie sztandarowe opony zimowe w szwajcarskim mieście Saint-Morritz: był to Scorpion Winter oraz Winter Sottozero 3. Spotkanie odbyło się pod znakiem wysokich osiągów i mnóstwa świeżego śniegu, z którymi kojarzą się opony zimowe. 

Pirelli-winter-experience-Sottozero3fot. © : Pirelli 2017

Trzeba przyznać, że rozwój motoryzacji skomplikował pracę producentów opon. Musieli dostosowywać się do coraz cięższych i bardziej potężnych samochodów, ogumienie było coraz większe i coraz bardziej naszpikowane elektroniką. Jest to szczególnie istotne w przypadku marki takiej jak Pirelli, która oprócz produkcji opon do zwykłych aut specjalizuje się w wyposażeniu do aut... niezwykłych. Chodzi o segment rynku, w którym obciążenia są jeszcze większe, a granice możliwości przesuwane coraz dalej. Aby to zrozumieć, wystarczy jeden rzut oka na dane techniczne pewnego SUV-a o nazwie Bentley Bentayga: ważącego blisko 2,5 tony bez obciążenia, z silnikiem W12 biturbo o mocy 608 koni mechanicznych oraz oponami o szerokości od 275 do 285 mm. Od razu widać, że jazda po śniegu z taką mocą pod maską musi stanowić nie lada wyzwania. 

Pirelli-winter-experience-Bentleyfot. © : Pirelli 2017

W takich okolicznościach testy Pirelli Scorpion Winter oraz Winter Sottozero 3 zapowiadają się wyjątkowo smakowicie. Pozwolą nam bowiem ocenić zachowanie ciężkiego i potężnego auta w warunkach zimowych.

Test: 100% śniegu

Należy zaznaczyć, że test przeprowadzony dla nas przez Pirelli nie ma żadnej wartości naukowej. Cel był tu zupełnie inny. Chodziło o podkreślenie faktu, że ciężki, potężny i luksusowy samochód może doskonale radzić sobie w trudnych zimowych warunkach, o ile jest wyposażony w odpowiednie ogumienie.

Pirelli-winter-experience-Bentleyfot. © : Pirelli 2017

Zamiarem producenta nie było konkurowanie z innymi oponami czy też nawet ocena ich osiągów w rzeczywistych warunkach, lecz udowodnienie, że nawet najcięższe auto może spokojnie poruszać się po grubej warstwie śniegu, co mogliśmy zobaczyć na własne oczy.

Test przeprowadzono na małym, pofałdowanym i bardzo technicznym torze o niewielkim nachyleniu bocznym. Idealne miejsce, by sprawdzić trakcję, przyczepność boczną i skuteczność hamowania opon.

Platformy testowe? Porsche 991 Carrera 4S, Bentley Continental GT oraz Maserati Ghibli wyposażone w opony Winter Sottozero 3, a także Bentley Bentayga i Maserati Levante z modelem Scorpion Winter.

Pirelli-winter-experience-Porschefot. © : Pirelli 2017

Wszystkie testowane pojazdy miały napęd na obie osie, co pozwalało zapobiec ewentualnym problemom z trakcją. W przypadku ciężkich i potężnych aut problemy z przyczepnością na śniegu występują głównie podczas hamowania oraz przy poślizgu bocznym. W badanym przypadku, nawet jeśli trzeba manewrować z wyprzedzeniem w przypadku ciężkich aut 4x4 o dużym przyspieszeniu, takich jak Bentayga, trzeba przyznać że odpowiednie ogumienie w połączeniu z elektroniką umożliwiają komfortową jazdę. Po odłączeniu systemów wspomagających można również trochę pobawić się, pozwalając autu na poślizg. W takich warunkach wszystkie testowane samochody zachowywały manewrowość i umożliwiały jazdę każdemu kierowcy, bez względu na poziom doświadczenia.

Wracając więc do pytania, czy opony Pirelli są w stanie zapewnić potężnym autom poprawną sterowność na śniegu: zdecydowanie tak!

>> Przejdź do cen Pirelli Winter Sottozero 3 

>> Przejdź do cen Pirelli Scorpion Winter

Dział designu Pirelli skorzystał z okazji, jaką były Mistrzostwa Świata w Narciarstwie w Saint-Moritz, by zaprezentować swoje produkty z gamy „Sport Carve Ski”. Narty, opracowane we współpracy z firmą Blossom, charakteryzują się kolorystyką inspirowaną systemem zarządzania oponami w Formule 1, który umożliwia łatwe rozróżnienie modeli. 

Pirelli-Sport-Carve-Skifot. © : Pirelli 2017