Opony zimowe: wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy - Opony letnie kontra opony zimowe: Michelin przeprowadziło test porównawczy na śniegu
Center

Opony letnie kontra opony zimowe: Michelin przeprowadziło test porównawczy na śniegu

Opony zimowe Opublikowano 14-02-13 autor Mateusz

Czy wiedzieliście, że podczas jazdy z oponami letnimi przy prędkości 40 km/h na śniegu droga hamowania jest dwa razy dłuższa niż w przypadku opon zimowych? Rezulteo sprawdziło ten fakt dzięki udziałowi w testach zorganizowanych przez Michelin na torze w Val-d’Isère (region Sabaudii we Francji).

Test Michelin: porównanie opon letnich i zimowych fot. © : Rezulteo

Kilka faktów na dobry początek:

Opony letnie czy zimowe?  Pomimo, że określenie „opony zimowe“ jest powszechnie stosowane, to nadal czasami można spotkać się z nazwą „opony śniegowe“. Tymczasem, opony zimowe są użyteczne nie tylko wtedy, gdy prószy śnieg. Zwiększają one nasze bezpieczeństwo w niskich temperaturach. 

Jakie są różnice między oponą zimową i letnią? Opona zimowa pozwala najpełniej odkryć swoje zalety, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C.  Od opony letniej odróżnia ją głównie elastyczność gumy w niskiej temperaturze oraz gęsto ponacinany bieżnik. > Czytaj dalej.

Zalety opony zimowej są najlepiej widoczne na ośnieżonej drodze. Testy przeprowadzone przez Michelin na torze w Val-d’Isère nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości.

Test hamowania:

Samochody biorące udział w teście: Renault Mégane 3

Ogumienie: Michelin Alpin 4 (opona zimowa) i Michelin Primacy 3 (opona letnia)

Rozmiary: 195 65R15

Nawierzchnia: ubity śnieg

Warunki testu: samochody rozpędzone do prędkości 40 km/h, hamowanie z maksymalną siłą w oznaczonym miejscu.

Wynik: droga hamowania pojazdu wyposażonego w opony letnie jest dwukrotnie dłuższa niż w przypadku auta z oponami zimowymi. W przypadku opon Primacy 3, motoryczność na śniegu jest praktycznie zerowa, samochód nie jest w stanie utrzymać toru jazdy, co wiąże się ze spadkiem bezpieczeństwa czynnego. Po przejściu na opony Alpin 4, wrażenia są zupełnie inne. Samochód zachowuje równowagę, można nim skutecznie manewrować i pewnie trzyma się drogi.

Test motoryczności

Samochody biorące udział w teście: BMW Seria 1

Ogumienie: Michelin Alpin 4 i Michelin Primacy 3

Rozmiary: 205 55R16

Nawierzchnia: ubity śnieg

Warunki testu: samochód rusza z niską prędkością , na pierwszym biegu, przyspieszając stopniowo, by pokonać lekkie wzniesienie.

Wynik : w przypadku auta z napędem na tylną oś, takiego jak BMW Serii 1, słaba przyczepność wyraźnie daje się we znaki. Wyposażone w opony letnie, BMW jest praktycznie niezdolne do jazdy. Aby ruszyć z miejsca, auto za każdym razem wymaga umiejętnego dawkowania gazu. Z kolei samochód z oponami Alpin 4 radzi sobie doskonale. Podczas testu przewaga ogumienia zimowego nad Primacy 3 jest oczywista.