Opony zimowe: wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy - Dlaczego opony zimowe są tak ważne: demonstracja przez firmę Goodyear

Dlaczego opony zimowe są tak ważne: demonstracja przez firmę Goodyear

Opony zimowe Opublikowano 27-02-14 autor Maciej

Opony zimowe czy letnie? Z okazji poświęconego problematyce jazdy zimą wydarzenia zorganizowanego przez firmę Goodyear na torze lodowym w Tignes, zespół Rezulteo powraca do tego tematu, by wpłynąć na dotąd nieprzekonanych kierowców.

Lodowy tor firmy Goodyear w Tignes Zespół Rezulteo spędził dzień na lodowym torze, aby potwierdzić konieczność stosowania opon zimowych - fot. © : rezulteo

Położony na wysokości ponad 1500 metrów nad poziomem morza (w niewielkiej miejscowości Brevières)  lodowy tor Tignes w Alpach francuskich zajmuje nieckę położoną poniżej zapory wodnej. To miejsce jest bardzo słabo nasłonecznione. Umożliwia ono utrzymanie niezmiennych warunków, w których producent opon, firma Goodyear, pozwoliła nam uczestniczyć w serii prób.

 

Opony zimowe kontra opony letnie

Tematem trzech pierwszych zajęć warsztatowych, w których mogliśmy uczestniczyć, było porównanie właściwości opon zimowych i letnich
Rozpoczęliśmy od startowania pod niewielką górkę. Samochód Peugeot 308 wyposażony w letnie opony EfficientGrip Performance (205 55 R16 91V)  oferuje niemal zerową trakcję w porównaniu z oponami zimowymi UltraGrip 8 (205 55 R16 91H). To prosta, ale wymowna prezentacja. Następnie przeszliśmy do próby wymijania  z wykorzystaniem planszy wskazującej losowo (i w ostatniej chwili) kierunek jazdy, który należy wybrać. Przy prędkości 50 km/h kierowca Citroëna DS5 wyposażonego w opony EfficientGrip Performance (225 50 R17 98V) nie był w stanie zahamować i uniknąć zderzenia z przeszkodą we właściwym momencie. W chwili, gdy wydawało się, że samochód się zatrzyma, pokonywał jeszcze kilka metrów w poślizgu, potrącając pachołki. Kolejne auto,  DS5, zostało wyposażone w opony UltraGrip 8 Performance 225 50 R17 98V. Prezentacja wideo:

 

Jakie są efekty zastosowania tylko 2 opon zimowych na przednich kołach?

Choć wspominaliśmy o tym wcześniej, przypominamy: zastosowanie tylko dwóch opon zimowych na kołach przednich nie wystarcza. Poza niekorzystnym wskaźnikiem opłacalności, najważniejszą konsekwencją jest karykaturalne zachowanie samochodu na jezdni.  Zjawisko nadsterowności przy takiej konfiguracji występuje już przy najdelikatniejszych ruchach kierownicy lub naciśnięciu pedału hamulca, co sprawia, że pojazd stanowi większe zagrożenie niż przy zastosowaniu 4 opon letnich!

Warto samodzielnie ocenić sytuację, oglądając ten film:

Samochód: Peugeot 308 1.6 Hdi, 92 KM, opony przednie: Ultragrip 8 – 205/55R16 91H, opony tylne: Goodyear EfficientGrip Performance – 205/55R16 91V

 

Opony 3PMSF kontra opony M+S

Ostatnie zajęcia praktyczne za kierownicą Jeepa Grand Cherokee pozwoliły na porównanie skuteczności hamowania opon M+S (Dunlop GrandTrek AT20) oraz opon zimowych z oznaczeniem 3PMSF – Dunlop SP Winter Sport M3. Po rozpędzeniu do prędkości 45–50 km/h, model Grand Cherokee wyposażony w opony M+S uzyskiwał średnio o 20 metrów dłuższą drogę hamowania niż identyczny pojazd wyposażony w opony zimowe. Dzięki dostępnemu w kabinie komputerowi pomiarowemu, udało się wykonać symulację przy prędkości 80 km/h, która dała średnią różnicę hamowania ponad 80 metrów.

 

Przeczytaj również 

>> Opony zimowe mają znaczenie!