Opony zimowe: wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy - Czy można jeździć na oponach zimowych w sezonie letnim?

Czy można "dokończyć" zimówki w sezonie letnim?

Opony zimowe Opublikowano 18-03-15 autor Mateusz

Producenci zalecają wymianę opon zimowych, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm, ponieważ opony tracą wówczas swoją skuteczność w warunkach zimowych. Mimo to, niektórzy kierowcy bronią się jak tylko mogą przed wyrzucaniem na wpół zużytego ogumienia. Czy można zatem „dokończyć” zimówki jeżdżąc na nich w sezonie letnim?

Czy można jeździć w lecie na oponach zimowych? fot. © : rezulteo

Jazda latem na oponach zimowych, których nie ma się zamiaru używać w kolejnym sezonie? To bardzo dobre pytanie. Według obowiązującego w Polsce prawa, nic nie stoi na przeszkodzie, pod warunkiem że głębokość rowków bieżnika będzie wyższa niż 1,6 mm. Poza tym, zużywanie opon do końca ma sens zarówno pod względem oszczędności, jak i ekologii. Ale co z bezpieczeństwem?

Testy przeprowadzone przez niezależne europejskie centrum badawcze Adac wskazują, że różnica osiągów między oponami letnimi i zimowymi może być znacząca na suchej nawierzchni. Droga hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania może wydłużyć się o ponad 15 metrów, czyli długość trzech lub czterech aut. Dodatkowo, na mokrej nawierzchni zjawisko aqaplaningu występuje przy niższych prędkościach. Wyniki te wymagają jednak pewnych dodatkowych wyjaśnień. Testy Adac są przeprowadzane z nowymi oponami. Tymczasem w miarę zużycia osiągi opon zimowych zbliżają się do opon letnich.

Inne osiągi do sprawdzenia: zużycie. W oponach zimowych stosowane są mieszanki gumowe, które zachowują elastyczność w niskich temperaturach, lecz zużywają się szybciej na ciepłej nawierzchni, zwłaszcza przy sportowym stylu jazdy. Jednak czynnik ten nie ma tu większego znaczenia, jeśli chodzi nam o „dokończenie” opon.

Podsumowując, nie istnieją szczególne przeciwskazania dla stosowania opon zimowych w lecie, pod warunkiem że będą one w połowie zużyte oraz że zmniejszymy prędkość, by skompensować mniejszą skuteczność przy hamowaniu.