Opony zimowe: wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy - 10 faktów o oponach zimowych, które warto znać
Center

10 faktów o oponach zimowych, które warto znać

Opony zimowe Opublikowano 16-12-14 autor Paweł

Każdej zimy otrzymujemy szereg istotnych pytań od internautów. Dziś postanowiliśmy zebrać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, przyglądając się faktom i mitom związanym z oponami zimowymi.

Ilustracja: opony zimowe Tylko właściwe odpowiedzi na wszystkie pytania na temat opon zimowych, które zadajecie! - fot. © : rezulteo

1. Wystarczy założyć tylko dwie opony zimowe.

FAŁSZ: Należy montować 4 opony zimowe. Montaż tylko 2 opon zimowych oznacza ryzyko niebezpiecznego i karykaturalnego zachowania samochodu na drodze. W zależności od tego, na kołach której osi zamontowano opony zimowe, może występować nadsterowność lub podsterowność pojazdu.

Przykład wideo przedstawiający zachowanie pojazdu wyposażonego w opony zimowe na kołach osi przedniej i opony letnie na kołach osi tylnej na zaśnieżonej nawierzchni:

  

By dowiedzieć się więcej, przeczytaj przewodnik Czy można ograniczyć się do montażu opon zimowych tylko na kołach osi przedniej?


2. Samochód z napędem na obie osie nie wymaga zastosowania opon zimowych. 

FAŁSZ:  Samochód z napędem na cztery koła jest całkowicie bezużyteczny na śniegu, jeżeli nie dysponuje przyczepnością, którą mogą zapewnić właściwie dobrane opony. Ze względu na znaczną masę, pojazd taki może być szczególnie niebezpieczny na zaśnieżonej nawierzchni podczas zjazdu, ponieważ z racji wyższej masy może się ześlizgnąć.


By dowiedzieć się więcej
, przeczytaj przewodnik  Czy w samochodach z napędem na cztery koła konieczne jest stosowanie opon zimowych? 

Samochód i śniegowa chmurafot. © : Nokian

3. Opona zimowa sprawdza się tylko na śniegu.

FAŁSZ: Stosowanie opon zimowych jest uzasadnione na wszystkich rodzajach nawierzchni i w każdych warunkach o ile temperatura powietrza spadła poniżej 7°C. Warto wiedzieć, że na mokrej nawierzchni przy temperaturze 5°C droga hamowania na oponach letnich będzie dłuższa o średnio 4 metry od drogi hamowania przy zastosowaniu opon zimowych.


By dowiedzieć się więcej, przeczytaj przewodnik Czym różnią się opony zimowe od letnich?

 

4. W zimie należy stosować wyższe ciśnienie powietrza w oponach.

PRAWDA Ciśnienie powietrza w oponach jest uzależnione od temperatury otoczenia. Ponieważ mierzona wartość ciśnienia jest niższa, w zimie warto zwiększyć wartość ciśnienia o 0,2 Bara w stosunku do wartości zalecanej.


Aby wiedzieć więcej, przeczytaj przewodnik Jak dobierać ciśnienie w oponach zimą?

 

5. Wąska opona skuteczniej pracuje na śniegu.

PRAWDA Mniejszy rozmiar bieżnika opony sprzyja lepszym właściwościom trakcyjnym i przyczepności do pokrytej śniegiem nawierzchni.


Aby poznać homologowane rozmiary opon dla swojego pojazdu, kliknij tutaj

 

6. Opony nordyckie i alpejskie różnią się od siebie.

PRAWDA Opony alpejskie (inaczej mówiąc zimowe) są przeznaczone do typowej eksploatacji w klimacie umiarkowanym, w którym kierowca spotyka się ze śniegiem, suchą nawierzchnią oraz deszczem. Opona nordycka jest zaprojektowana do użytku w ciężkich warunkach zimowych i w bardzo niskich temperaturach. 


Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj przewodnik Nordyckie, alpejskie, kolcowane, całoroczne: wybierz odpowiednią oponę zimową 

 

7. Opony M+S są oponami zimowymi.

FAŁSZ: Jedyne oznaczenie opon o właściwościach zimowych to 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu (Three Peak Mountain Snow Flake).


Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj przewodnik Czy opony z oznaczeniem M+S to opony zimowe? 


oznaczenie M+Sfot. © : All Rights Reserved

8. Można jeździć na oponach zimowych latem:

PRAWDA:  Opona zimowa nie może jednak równać się z letnią w zakresie parametrów jazdy i poziomu bezpieczeństwa, gdy słupek rtęci wzrośnie powyżej 7°C. 
Dodatkowo w wyższych temperaturach będzie zużywać się znacznie szybciej.


Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykuł Opony zimowe — czy można stosować je latem?

 

9. Opony śniegowe i zimowe różnią się od siebie.

FAŁSZ:  Opona śniegowa, alpejska i zimowa to jedna i ta sama kategoria opon. Tylko opony nordyckie stanowią odrębną kategorię.

 

10. Opony zimowe są droższe od letnich.

PRAWDA:  Biorąc pod uwagę opony o identycznym rozmiarze, opony zimowe są średnio o 15–20% droższe od swoich letnich odpowiedników. Szacuje się, że różnica ta zmniejszy się w nadchodzących latach w związku z popularyzacją opon zimowych.