Porady prakryczne przy zakupie opon - Opona śniegowa, opona zimowa, łańcuchy: wszystko, czego potrzebuje auto, by poradzić sobie ze śniegiem i mrozem

Opona śniegowa, opona zimowa, łańcuchy: wszystko, czego potrzebuje auto, by poradzić sobie ze śniegiem i mrozem

Opony zimowe Mateusz

Czy istnieje różnica pomiędzy oponą śniegową i zimową? Czy można wszędzie jeździć na oponach z kolcami? Kiedy należy założyć łańcuchy śniegowe? Wszystko, co powinniście wiedzieć o wyposażeniu pozwalającym stawić czoła zimowej aurze.

Ślad opony na śniegu Kompleksowy przewodnik dotyczący wyposażenia zimowego. - fot. © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Wyposażenie na zimę:

 

 

OPONA ZIMOWA: skuteczna w temperaturze poniżej 7°C

Opony całoroczne: zima i latofot. © : All Rights Reserved
Opona śniegowa czy zimowa? Tak naprawdę, nie ma alternatywy, gdyż w Polsce nie ma jako takiego rodzaju opon śniegowych. Jedyna opona zapewniająca bezpieczeństwo w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, czyli w deszczu, śniegu lub mrozie, to opona zimowa.

Opona zimowa różni się od letniej mieszanką gumową oraz rzeźbą bieżnika. 
Guma. Opona zimowa jest produkowana z mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w niskiej temperaturze oraz zwiększa przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Bieżnik. Opona zimowa posiada więcej nacięć bieżnika, co przekłada się na lepszą motoryczność, skuteczniejsze hamowanie oraz obniżenie ryzyka poślizgu hydrodynamicznego.

Przeczytaj również:

  • Jakie są różnice między oponą zimową i letnią?
  •  


    OPONA NORDYCKA: na ekstremalne warunki zimowe

    Opona nordyckafot. © : All Rights Reserved
    Opony zimowe są przeznaczone do jazdy w temperaturach poniżej -10°C oraz po drogach pokrytych śniegiem przez większość miesięcy w roku. Pozwalają one ograniczyć ryzyko utraty przyczepności na pokrytych śniegiem i lodem drogach. Są jednak rzadko stosowane w naszej części Europy. Czasem można je zobaczyć w rejonach wysokogórskich.

    Przeczytaj również:

  • Opona nordycka - co to takiego?
  •  


    OPONA Z KOLCAMI: jej stosowanie jest ograniczone przepisami

    Opona z kolcamifot. © : All Rights Reserved
    Opony z kolcami to opony zimowe lub nordyckie z bieżnikiem wyposażonym w metalowe kolce zapewniające lepszą przyczepność na pokrytych śniegiem i lodem drogach.

    Ich stosowanie jest zakazane lub mocno ograniczone w wielu krajach europejskich. Używanie opon z kolcami jest zabronione w Polsce, podczas gdy np. we Francji zezwala się na ich stosowanie od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. 

    Przeczytaj również:

  • Wszystko o oponach z kolcami
  • Przepisy dotyczące opon zimowych, łańcuchów śniegowych i opon z kolcami w Europie
  •  

     

    OPONA CAŁOROCZNA: na lekką zimę

    Opony całoroczne w zimiefot. © : All Rights Reserved
    Zaprojektowana na rynek Ameryki Północnej, opona całoroczna („All season“ lub „All Weather“, oferuje kompromis między oponami letnimi oraz zimowymi. Oferuje lepsze osiągi na śniegu niż opona letnia, lecz nie radzi sobie równie dobrze jak typowa opona zimowa. Opony całoroczne nadają się na obszary, w których zima nie jest bardzo ostra.

    Przeczytaj również:

  • Jak sprawdzają się opony całoroczne w zimie? 
  •  

     

    ŁAŃCUCHY ŚNIEGOWE:  obowiązkowe w niektórych sytuacjach

    ŁAŃCUCHY ŚNIEGOWEfot. © : All Rights Reserved
    Warto posiadać łańcuchy w bagażniku, by móc stawić czoła trudnym sytuacjom na ośnieżonych drogach lub podczas jazdy górskimi drogami, np. próbując dostać się do stacji narciarskich. Łańcuchy przywracają motoryczność oraz przyczepność na śniegu.
    W Polsce ich stosowanie jest obowiązkowe jedynie na drogach ze znakiem nakazu C-18.

    Przeczytaj również:

  • Przepisy dotyczące opon zimowych, łańcuchów śniegowych i opon z kolcami w Europie 
  • Jak wybrać łańcuchy śniegowe
  •