Porady prakryczne przy zakupie opon - Nordyckie, alpejskie, kolcowane, całoroczne: wybierz odpowiednią oponę na zimę
Center

Alpejskie, wielosezonowe, nordyckie, z kolcami: wybierz odpowiednią oponę na zimę

Opony zimowe Maciej

Istnieją różne kategorie opon zimowych. Zaprezentujemy je, aby pomóc czytelnikom wybrać produkt najbardziej odpowiedni do warunków użytkowania i otoczenia.

Opona zimowa na śniegu Opony zimowe należy wybierać z uwzględnieniem warunków użytkowania - fot. © : iStockphoto.com/rezulteo.com

 

Różne rodzaje opon zimowych

Występują liczne odmiany opon zimowych, nawet wśród modeli umieszczanych zwykle w ogólnej kategorii opon zimowych.


Opony na 4 pory roku zwane często całorocznymi

Rozwiązaniem pośrednim między oponami letnimi a zimowymi są opony całoroczne, które oferują kompromis pomiędzy powyższymi rodzajami. Zgodnie z założeniami, produkt tego typu ma zachować skuteczność działania w znacznie dłuższym i bardziej zróżnicowanym okresie eksploatacji. Problem polega na tym, że opony o kompromisowej charakterystyce nie oferują skuteczności równej oponom letnim, gdy temperatura jest umiarkowana, ani też efektywności porównywalnej z oponami zimowymi przy spadku temperatur. „Opony na 4 pory roku to produkt bardzo rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, gdzie kierowcy zwykle przyjmują mniej dynamiczny styl prowadzenia samochodu niż w Europie", precyzuje Dominique AimonDyrektor ds. komunikacji naukowo-technicznej w firmie Michelin. W żadnym wypadku nie są one zdolne do zastąpienia opon zimowych w czasie mrozów, czy też zmierzenia się z drogami pokrytymi lodem lub śniegiem. Krótko mówiąc, najlepiej jest zostać przy oponach letnich, gdy panują łagodne temperatury i przejść na prawdziwe opony zimowe, gdy zrobi się zimno. W ten sposób gwarantujemy sobie najlepsze parametry jazdy, począwszy od przyczepności na zakrętach, drogi hamowania i zużycia opon, aż po zużycie paliwa. Co więcej, opony wielosezonowe zwykle wpływają na zwiększenie zużycia paliwa i oferują gorsze parametry hamowania w większości sytuacji. Jeśli chodzi o „prawdziwe” opony zimowe, należy też zwrócić uwagę na różnice między nimi.

 

Opona zimowa typu alpejskiego: oznaczenie M+S i logo 3PMSF to znaki gwarantujące bezpieczeństwo w łagodnych warunkach zimowych.

Z technicznego punktu widzenia, na ścianie bocznej opony zimowej powinno znajdować się oznaczenie „M+S”. Samo oznaczenie nie jest dostateczną gwarancją skuteczności opony zimowej, ponieważ żadne przepisy nie wymagają przeprowadzania testów opon w celu uzyskania prawa wprowadzenia ich na rynek. Przykładowo, większość opon całorocznych dysponuje takim oznaczeniem na ścianie bocznej, chociaż modele te nie sprawdzają się w rzeczywistych warunkach zimowych. Aby mieć pewność co do skuteczności opon zimowych,, należy sprawdzić, czy znajduje się na nich inne oznaczenie, a dokładnie chodzi o zapis „3PMSF”.Uzyskanie tej homologacji wiąże się z koniecznością przeprowadzenia intensywnych testów, które gwarantują skuteczną pracę opony nawet w głębokim śniegu. Wielu producentów opon ma w swojej ofercie opony zimowe tego typu (M+S, 3PMSF) i chociaż ich parametry robocze są nieznacznie zróżnicowane to wszystkie mogą zagwarantować optymalne właściwości jezdne w temperaturze poniżej 7 stopni. Skład zastosowanej mieszanki gumowej jest inny od tej wykorzystywanej do produkcji opon letnich, dzięki czemu opona zachowuje elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach, w których letnie opony twardnieją. Także rowki opony zimowej różnią się dzięki czemu lepiej odprowadzają wodę i śnieg pokrywający nawierzchnię. Ich budowa pozwala na uzyskanie wysokiego poziomu przyczepności nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Nie należy zakładać, że opony zimowe są skuteczne wyłącznie na śniegu. Od chwili, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni oferują one skuteczniejsze hamowanie i większą przyczepność niż opony letnie. Nawet wtedy, gdy nawierzchnia jest sucha i niezaśnieżona.

 

Kiedy warto zmieniać opony na zimowe?

Nawet mieszkańcom południowej części Europy mogą czasem przydać się opony zimowe. Warto raz jeszcze podkreślić, że zachowują się one lepiej nawet na suchym asfalcie i przy temperaturze nieco powyżej zera. Pozwalają na lepszą kontrolę nad samochodem i pozostają skuteczne nawet wtedy, gdy temperatura wzrośnie w ciągu dnia do 10 stopni lub przekroczy ten próg. Oczywiście, opony zimowe stają się niezbędne w miejscach o niskich temperaturach oraz na czas wyjazdów na narty czy w górzyste rejony. Mieszanka gumowa utrzymuje przyczepność w temperaturach ujemnych, a zastosowany układ rowków dobrze radzi sobie ze śniegiem i lodem występującym w niewielkich ilościach. Nie jest możliwe ograniczenie się do opon letnich i zastosowanie łańcuchów śniegowych w przypadku bardzo utrudnionych warunków. Po zastosowaniu łańcuchów dozwolona prędkość jazdy to 50 km/h, a po ich demontażu samochód będzie  wyraźnie trudniejszy w prowadzeniu. „W przypadku zastosowania opon letnich w miejsce zimowych, droga hamowania na zimnej i wilgotnej nawierzchni może wydłużyć się nawet dwukrotnie. Na śniegu lub lodzie droga hamowania może być nawet ośmiokrotnie dłuższa” - mówi Dominique Aimon. Podsumowując, w typowo południowoeuropejskim klimacie zaleca się stosowanie opon letnich i wymianę ich na zimowe, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Nawet jeśli śnieg rzadko pojawia się w tym regionie, a kierowca nie planuje wyjazdu do miejsc zaśnieżonych lub bardzo chłodnych. Przy ponownym montażu opon zimowych wykorzystywanych w poprzednim sezonie, warto pamiętać o skontrolowaniu ciśnienia powietrza które mogło obniżyć się z upływem czasu. Warto przypomnieć, że w niektórych państwach europejskich (Niemcy, Włochy...) zmiana opon na zimowe jest obowiązkowa. W zależności od tego w jakim rejonie geograficznym znajdujecie się,  potrzebne są różne typy opon zimowych.

 

Opony nordyckie – na najsurowsze zimy

Mieszkańcy zimnych obszarów, terenów górskich oraz osoby często odwiedzające kurorty narciarskie powinni rozważyć zakup opon zimowych (M+S, 3PMSF), które prawdopodobnie sprawdzą się w każdej sytuacji. A co w przypadku osób zamieszkujących znacznie zimniejsze tereny, które charakteryzują się intensywnymi opadami śniegu i znacznie trudniejszymi warunkami jazdy? Znaczne ilości lodu i śniegu wymuszają zastosowanie innego rodzaju opon. Chodzi tu o typ często stosowany w krajach północnej Europy. Opony te oferują jednak wyraźnie niższy poziom komfortu w porównaniu z oponami letnimi i zimowymi podczas jazdy po asfalcie. Opony nordyckie są skonstruowane inaczej niż alpejskie (tradycyjne) opony zimowe. Mieszanka zastosowana do ich produkcji charakteryzuje się wytrzymałością na bardzo niskie temperatury. Ich kierunkowy profil i duże zagęszczenie lameli pozwala na uzyskanie niezrównanej przyczepności na lodzie i grubej warstwie śniegu .Te właściwości powodują z kolei gorsze niż w przypadku typowych opon zimowych zachowanie na nawierzchni suchej i mokrej oraz wyższy poziom zużycia paliwa.Warto zauważyć, że dostępne są również opony nordyckie w najbardziej radykalnej wersji wyposażonej we wbudowane metalowe kolce pozwalające na uzyskanie najlepszej możliwej przyczepności na lodzie.Ten rodzaj opon znacznie utrudnia poruszanie się po drogach wolnych od śniegu i lodu. Opony takie bardzo szybko zużywają się, ich przyczepność jest ograniczona, a zużycie paliwa sięga zenitu. Stosowanie opon tego typu jest surowo wzbronione w niektórych krajach (lub dopuszczone w ściśle wyznaczonych okresach).Opony nordyckie to typ praktycznie niewystępujący w wielu krajach Europy i nadaje się do stosowania tylko do ciągłej jazdy po śniegu i lodzie. Powyższa charakterystyka dotyczy tym bardziej opon nordyckich w wersji z kolcami. 

 

Dostosuj opony do warunków klimatycznych

Opona zimowa typu alpejskiego (3PMSF) jest zasadniczo najbardziej uniwersalna i najbardziej popularna. Chyba, że mieszkasz w cieplejszych regionach Europy, w którym temperatura stale utrzymuje się powyżej 7 stopni (opony letnie można stosować przez cały rok) lub też na obszarze geograficznym, w którym zimy są szczególnie ostre, a drogi pokryte grubą warstwą śniegu i lodu. W tym ostatnim przypadku warto zastosować opony nordyckie, być może nawet w wersji kolcowanej, (uwaga, opony z kolcami są wzbronione w Polsce). W skrócie, najważniejszym czynnikiem jest położenie geograficzne obszarów, po których jeździ się zimą.

 

Przeczytaj również

>> Aby uzyskać pewność co do wyboru odpowiednich opon zimowych, warto sprawdzić przepisy prawne obowiązujące w danym kraju.