Porady prakryczne przy zakupie opon - Jak sprawdzają się opony całoroczne w zimie?

Jak sprawdzają się opony całoroczne w zimie?

Opony zimowe Mateusz

Jako rozwiązanie stanowiące pewien kompromis, opona całoroczna nie może rywalizować z typową zimówką. Wprawdzie pozwala ona uniknąć konieczności zmiany opon dwa razy do roku, lecz nie zapewnia tej samej klasy ochrony na oblodzonej i śliskiej drodze. Dodatkowo szybciej się zużywa i zwiększa zużycie paliwa.

Droga i mgła Opony wielosezonowe, czy są dostosowane do warunków zimowych? - fot. © : Rezulteo

Opona całoroczna zwana jest także wielosezonową, często można spotkać się również z angielskimi oznaczeniami „All season“ lub „All Weather“. Jest to pośrednia forma między oponą letnią a oponą zimową. Początkowo została zaprojektowana na rynek amerykański i jest przeznaczona do jazdy przez cały rok. Pozwala ona kierowcy uniknąć zakupu zestawu opon zimowych oraz konieczności ich zmiany jesienią i wiosną.

Mniej bezpieczna od opony zimowej

Pomimo oznaczenia M+S, jej parametry są bliższe oponie letniej niż zimowej. Nie zapewnia zatem tego samego poziomu bezpieczeństwa co opona zimowa, gdy temperatura spadnie poniżej 10°C, a droga stanie się śliska. Potwierdzają to wyniki testów zrealizowanych przez szwajcarski Touring Club(TCS).

Badane osiągi 
Warunki podczas testuOpona    letnia   Opona  zimowa 

Opona całoroczna

Droga hamowania na suchej nawierzchni  

100 do 0 km/h
± 10°C
38 m51 m49 m
100 do 0 km/h
± 20°C
38 m57 m52 m

Droga hamowania na mokrej nawierzchni


80 do 0 km/h
± 10°C
43 m40 m44 m
80 do 0 km/h
± 20°C
40 m45 m47 m
Droga hamowania na śniegu  40 do 0 km/h61 m29 m42 m
Zużycie paliwa  7,5 l/100 km7,6 l/100 km7,9 l/100 km

Zużycie opony


± 10°C105%100%115%
± 20°C100%115%110%

(Źródło: Touring Club Szwajcaria)

Mniej opłacalna od opon sezonowych

Opona całoroczna charakteryzuje się także szybszym zużyciem w stosunku do opon zimowych stosowanych zimą (+15%) oraz opon letnich zakładanych latem (+10%). Dodatkowo, posiada ona wyższy opór toczenia, co przekłada się na nadmierne zużycie paliwa. Z ekonomicznego punktu widzenia, bardziej opłaca się stosować opony sezonowe niż korzystać z całorocznych, czego dowodzi poniższa symulacja TCS.

Pozycje kosztów 
4 opony letnie 
4 opony zimowe 

12 opon całorocznych

Opony (1)470 €473 €1 798 €

Obręcze(2)

486 €

Wymiana(3)

130 €130 € 

Montaż-regulacja(4)

149 €149 €224 €
Zużycie paliwa (5)4 101 €4 155 €8 639 €
Razem10 243 €10 661 €

(Źródło: Touring Club Szwajcaria)

(1)  Przebieg: 6 lat lub 90 000 km ; 45 000 km w przypadku opon letnich i zimowych, 30 000 km przy korzystaniu z opon całorocznych
(2)  4 obręcze aluminiowe
(3)  Regulacja i wymiana zaworów nie są wliczone.
(4)  Wymiana zaworów wliczona w 3 roku.
(5)  Opony letnie: 7,5 l/100 km; opony zimowe: 7,6 l/100 km; opony całoroczne: 7,9 l/100 km Cena paliwa: 1,30 €

Nasz wybór opon całorocznych: