Porady prakryczne przy zakupie opon - ABS, ESP, ASR: czy elektroniczne układy wspomagające jazdę są skuteczne również na śniegu?
Center

ABS, ESP, ASR: czy elektroniczne układy wspomagające jazdę są skuteczne również na śniegu?

Opony zimowe

Elektroniczne układy wspomagające jazdę są coraz powszechniej stosowane przez producentów. Odczuwalnie zwiększają one bezpieczeństwo czynne podczas jazdy w normalnych warunkach, jednak na śniegu mogą sprawić nam niejedną niespodziankę. Oto kilka porad, które umożliwią bezpieczne korzystanie z tych udogodnień także w warunkach zimowych.

Porady jak jeździć po śniegu Porady jak jeździć w warunkach zimowych - fot. © : All Rights Reserved

Na ten sam temat

Kiedyś zarezerwowane dla samochodów wysokiej klasy, elektroniczne systemy wspomagania jazdy stanowią dziś wyposażenie coraz większej liczby aut. Najczęściej spotykane to układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), wspomaganie awaryjnego hamowania (BAS), kontrola poślizgu napędu (ASR) lub układ stabilizujący tor jazdy (ESP). Te zaawansowane systemy, które wpływają na działanie silnika oraz hamulców, pozwalają kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem w nagłych sytuacjach.

Nie ma wątpliwości, że są one bardzo przydatne na suchej lub mokrej nawierzchni, jednak mogą zareagować w dość zaskakujący sposób na ośnieżonej drodze. Czy należy zatem z nich rezygnować, gdy zima zagości na drogach? Oczywiście, że nie - w połączeniu z oponami zimowymi o dobrych osiągach, układy te potrafią odczuwalnie zwiększyć przyczepność i motoryczność kół.

ABS zapobiega poślizgom, lecz wydłuża też drogę hamowania
Za wyjątkiem samochodów starszych niż 10 lat, układ zapobiegający blokowaniu kół działa bez problemów na śniegu. Z drugiej strony, powoduje on dwukrotne, a na niektórych nawierzchniach nawet trzykrotne wydłużenie drogi hamowania. Konieczne jest zatem zmniejszenie prędkości oraz naciskanie hamulca z odpowiednim wyprzedzeniem.

Mimo to, ABS może reagować nieprawidłowo w przypadku wystąpienia różnicy w przyczepności między prawymi oraz lewymi kołami. Dotyczy to np. sytuacji, w której jedynie połowa drogi jest pokryta śniegiem. Można także zaobserwować niepożądane reakcje w przypadku bardzo wyboistej drogi.

ESP: należy wyłączyć go przy starcie w przypadku słabej przyczepności
Zadaniem układu stabilizującego tor jazdy jest kontrola trakcji w celu utrzymania samochodu na drodze. System ten zmniejsza zarówno ryzyko wystąpienia podsterowności (poślizg przednich kół), jak i nadsterowności (poślizg tylnych kół). Kiedy wykryje, że koła nie reagują na ruchy kierownicy, wtedy działa on na odpowiednie koła do chwili odzyskania przyczepności.

ESP działa prawidłowo na śniegu, gdy samochód jest w ruchu. Z drugiej strony, przy ruszaniu z miejsca funkcja antypoślizgowa może w niektórych przypadkach unieruchomić auto, np. na szczególnie oblodzonej drodze lub przy ruszaniu pod górę. Nowsze wersje ESP umożliwiają już minimalne ślizganie się po śniegu. W przypadku starszych modeli, wystarczy wyłączyć system na kilka chwil oraz włączyć go ponownie po uruchomieniu auta.

Opony zimowe zaprojektowane dla zwiększenia skuteczności działania układów wspomagających jazdę
Ze względu na coraz większą dostępność elektronicznych układów wspomagania jazdy, w ofercie producentów można teraz znaleźć opony zimowe, które wzmacniają efekt ich działania.

Mamy na myśli przede wszystkim firmę Continental oraz jej gamę produktów ContiWinterContact. Model TS 830 P jest wyposażony w specjalne lamele, których sinusoidalny kształt gwarantuje odpowiednie przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Mieliśmy okazję wypróbowania ich skuteczności na trasie wyścigów Trophée Andros w Alpe-d’Huez we Francji.