Testy oceniające osiągi opon - Opony pod lupą

Opony pod lupą

Testy opon

Opony stanowiące wyposażenie naszych samochodów, przed wprowadzeniem do produkcji, poddawane są wielu testom. Badane są we wszystkich możliwych warunkach, na torze, na szosie, następnie drobiazgowo testowane przez skomplikowane urządzenia. Analizowane są ich parametry - opory toczenia, poziom hałasu, przyczepność, odporność na ścieranie. Proponujemy krótki przegląd tych zagadnień.

Test na zużcie opony Test na zużcie opony - fot. © : Rezulteo

Test wytrzymałości

Mierzy zdolność opony do znoszenia obciążeń i przeciążeń w czasie, niezależnie od warunków meteorologicznych. Testy imitują zwyczajne i niezwyczajne sytuacje drogowe. Testy przeprowadzane są również na maszynach, które złuszczają oponę w celu dokładniejszego zbadania uszkodzonego miejsca. Dzięki temu możliwe jest poddanie specjalistycznej analizie laboratoryjnej różnych rodzajów gumy wchodzącej w skład opony.
 

Test oporów toczenia

- Zużycie paliwa przy stałej prędkości: 2 identyczne samochody wyposażone w opony o różnych oporach toczenia jadą z taką samą prędkością. Można wtedy stwierdzić, że niższe opory toczenia powodują niższe zużycie paliwa.
- Opory toczenia mogą być również zmierzone przez maszynę, która symuluje warunki użytkowania opony, uwzględniając obciążenie i ciśnienie. Maszyna wprowadza oponę w ruch, po czym wykonywany jest pomiar siły koniecznej do utrzymania jej w ruchu, siła ta jest siłą oporów toczenia.

Test odporności na ścieranie

Testy te analizują odporność bieżnika opony na ścieranie, to znaczy możliwy przebieg opony w kilometrach. Przeprowadzane są w warunkach rzeczywistych przez identyczne samochody, które nieustannie przemierzają długie dystanse. Po przejechaniu tysięcy kilometrów prototypy opon są zdejmowane, czyszczone, guma ich bieżnika mierzona, a wynik rejestrowany. Następnie uzyskane wyniki są analizowane, porównywane i zatwierdzane. Ze względów praktycznych i ekonomicznych tego typu testy przeprowadzane są czasami na maszynach, odtwarzających w jak największym stopniu rzeczywiste warunki drogowe.

Test hałasu i komfortu

 Tego typu testy przeprowadzane są na torze i poza nim, na niemal wszystkich rodzajach nawierzchni. Najpierw na nawierzchni chropowatej, która pozwala zmierzyć poziom hałasu wewnątrz pojazdu i określić ogólny komfort jazdy. Następnie na nawierzchni gładkiej, która wydobywa raczej hałas rzeźby bieżnika, mierzony za pomocą specjalistycznych urządzeń. Można również umieścić na drodze przeszkody (metalowe sztabki), które pozwolą stwierdzić, czy opona dobrze znosi nierówności terenu. Wreszcie, dzięki torom testowym wyposażonym w czujniki rozmieszczone na poboczach można poddać ocenie poziom hałasu zewnętrznego i jego uciążliwość dla okolicznych mieszkańców. Parametry te muszą mieścić się w zakresach wartości wymaganych przez prawo.

Test hamowania i przyczepności:

Najpierw mierzona jest przyczepność wzdłużna, czyli zdolność samochodu i jego opon do przyspieszania ujemnego (zwalniania) podczas awaryjnego hamowania na prostej. W tym celu samochód wyjeżdża na trasę suchą lub mokrą, a następnie odbywa się hamowanie. Odcinek przejechany podczas hamowania mierzy skuteczność konfiguracji testowanego układu opony-samochód. Następnie mierzy się przyczepność poprzeczną, która wyraża zdolność samochodu do utrzymywania toru okrężnego na nawierzchni mokrej. Samochód testowany jest wtedy na granicy przyczepności. Analizowane są również sytuacje ślizgu po powierzchni wody (kałuża o głębokości 7 mm) w celu sprawdzenia zdolności pojazdu do utrzymywania toru jazdy. Po przeprowadzeniu tych testów producenci mogą podjąć decyzję o ostatecznym połączeniu półproduktów, które wejdą w skład opony i nadadzą jej ostateczny kształt. Podobne testy mogą być przeprowadzane na oponach zużytych w celu określenia zmian zachodzących w ich parametrach.

Test właściwości jezdnych

Test ten dotyczy bezpieczeństwa i przyjemności prowadzenia. Mierzy reakcje samochodu i opon na manewry hamowania, przyspieszania i skrętu kierownicy. Testy przeprowadzane są na nawierzchniach suchych (we wszystkich warunkach jazdy) i mokrych (różne warunki nawodnienia). Następnie analizuje się subiektywną ocenę kierowcy w połączeniu z informacjami dostarczonymi przez urządzenia pomiarowe zainstalowane na pokładzie.

Tego typu testy przeprowadzane są przez wszystkich najbardziej znanych na rynku producentów ogumienia. Nie istnieje żaden obowiązek prawny przeprowadzania tak wyczerpujących kontroli opon, przynajmniej do roku 2012. Parlament Europejski zatwierdził bowiem nowy obowiązkowy system etykietowania opon. Wprowadza on trzy kryteria ocen uwzględniające oszczędność paliwa, przyczepność na nawierzchni mokrej i poziom hałasu wyrażony w decybelach.
Nie wszyscy producenci dysponują tak dobrze wyposażonymi ośrodkami testowymi jak Ladoux należący do Michelin czy też położone w okolicach Rzymu centrum testowe Bridgestone. Bardziej „egzotyczni” producenci opon nie przeprowadzają na swoich produktach takiej ilości testów, które są dla nich zbyt drogie i wymagają bardzo zaawansowanej znajomości tematu. Jednak opony wprowadzane przez nich na rynek spełniają normy prawne. Godny podkreślenia jest jednak fakt, że wysiłki badawcze prowadzone przez producentów opon klasy Premium przynoszą owoce, ponieważ to właśnie te opony są najczęściej najlepiej oceniane i wygrywają plebiscyty organizowane przez konsumentów lub niezależne ośrodki testowe.

Omówione testy to tylko widoczna część procesu wprowadzania na rynek nowej opony. W skład opony wchodzi ponad 250 półproduktów i wszystkie są poddawane drobiazgowym analizom, nie tylko jako elementy same w sobie, ale także jako części składowe opon.