Koncepcja i produkcja opon - Jak zbudowana jest opona?

Jak zbudowana jest opona?

Opony i technologia

Bieżnik, lamelki, drutówka, karkas, czyli warstwa osnowy… Aby zrozumieć budowę opony, trzeba poznać znaczenie tych słów.

Opona wygenerowana komputerowo Opona jest bardziej złożoną strukturą niż się wydaje - fot. © : All Rights Reserved

Opona jest produktem złożonym. To skomplikowane połączenie mieszanek gumy, stalowych drutów i włókien tekstylnych, takich jak nylon czy poliester. Materiały te nie są ze sobą sklejane, lecz zespalane w procesie reakcji chemicznej zwanej potocznie wulkanizacją. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych elementów.

 

Warstwa uszczelniająca

Dętka zniknęła z rynku już dawno temu. Obecnie zastępowana jest cienką warstwą bardzo szczelnego kauczuku syntetycznego.

Karkas o łukach prostych (warstwa osnowy)

To szkielet opony. Składa się z drutów i włókien tekstylnych ułożonych w proste łuki i sklejonych kauczukiem. Druty są najważniejszym elementem konstrukcji opony, dzięki nim stanie się ona wytrzymała na działanie ciśnienia.

Stopka i drutówka

To elementy konstrukcyjne opony odpowiedzialne za jej mocowanie. Drutówka pozwala zacisnąć oponę na obręczy. Jest zdolna do przenoszenia bardzo dużych obciążeń.

Wypełniacz strefy niskiej (strefy kontaktu)

To część opony będąca w kontakcie z obręczą. Jej zadaniem jest zapewnienie szczelności i przenoszenie sił przyspieszania i hamowania samochodu.

Bok opony

To boczna część opony. Wykonane z elastycznej gumy boki opony mają chronić ją przed uderzeniami mogącymi uszkodzić karkas (uderzenia o krawężniki…). Na nich umieszczone są oznaczenia opony.

Warstwy opasania

Warstwy opasania przykrywają warstwy szczytowe opony, stabilizują jej profil podczas jazdy i zmniejszają efekt nagrzewania. Najczęściej są zbrojone nylonowymi kordami ułożonymi obwodowo, aby zapobiec ich rozciąganiu pod wpływem siły odśrodkowej.

Warstwy szczytowe

Warstwy szczytowe, zbrojone cienkim i wytrzymałym drutem stalowym, są układane ukośnie i klejone jedne na drugich. Krzyżując się z drutami karkasu, tworzą sieć trójkątów, nadającą szczytowi opony wymaganą sztywność.

Bieżnik

To część opony będąca w bezpośrednim kontakcie z podłożem. Bieżnik musi wytrzymywać działanie bardzo dużych sił. Wchodząca w jego skład mieszanka musi mieć dobrą przyczepność do każdego rodzaju nawierzchni, dużą odporność na ścieranie i niewielką skłonność do nagrzewania się.

Rzeźba bieżnika

Kanaliki i rowki bieżnika mają za zadanie odprowadzać wodę spod opony. W zależności od rodzaju opony mogą mieć różną szerokość i głębokość.


Kto wynalazł oponę: Michelin czy Dunlop?

Pierwsza fabryka opon została założona w roku 1889 przez Szkota Johna Boyda Dunlopa. Mieściła się ona w Dublinie, w Irlandii. Wkrótce potem Francuzi André i Edouard Michelin wymyślili oponę zdejmowalną do roweru.

> Więcej o markach Dunlop i Michelin.