Koncepcja i produkcja opon - Jak będzie wyglądała opona przyszłości?
Center

Jak będzie wyglądała opona przyszłości?

Opony i technologia

W przyszłości opona przestanie istnieć, ponieważ powietrze zostanie zastąpione przez innowacyjne technologie i materiały. Koło przejmie nie tylko funkcje jazdy i hamowania, ale również napędu i zawieszenia. Rzut oka do laboratoriów Michelin

Opona Michelin Active Wheel Michelin Active Wheel - technologia z silnikiem w oponie ! - fot. © : All rights reserved

Oczkiem w głowie każdego wielkiego producenta są badania naukowe. W ośrodki badawczo-rozwojowe inwestowane są niebagatelne środki (do 4% całkowitych obrotów).

Kierunki poszukiwań są zróżnicowane. Oto niektóre z nich, eksplorowane przez Michelin - wraz z Bridgestone numer 1 światowego rynku opon. Być może rezultaty pojawią się na rynku za jakieś dziesięć lat.

 

Michelin Airless

To opona bez powietrza, a wiec nieprzebijalna i niewymagająca żadnego serwisu. Ma strukturę radialną i wykonana jest z tworzyw kompozytowych, a jej czas użytkowania przewidziano na tyle samo lat, co wyposażonego w nią samochodu. Na tę konstrukcję naklejany jest bieżnik. Kiedy się zużyje, wystarczy poddać go ponownemu bieżnikowaniu.

Michelin Tweel

Koncepcja Michelin Tweel (złożenie Tire – opona i Wheel – koło) zakłada połączenie opony i koła w jedno. Bez powietrza, z możliwością ponownego bieżnikowania podobnie jak Airless, opona ta składa się z kauczukowego bieżnika połączonego z piastą za pomocą elastycznych szprych. Szprychy połączone są z kołem. Łatwo się odkształcają, pochłaniając energię wstrząsów, i łatwo odzyskują poprzedni kształt. Powietrze, tradycyjnie zapewniające amortyzację, zostało tu zastąpione przez szprychy o wysokiej elastyczności.

Michelin Active Wheel

To najbardziej spektakularne osiągnięcie technologiczne. Koło przejmuje podstawowe funkcje samochodu: trakcję, zawieszenie, hamowanie i jazdę. Wyposażone jest w mocny silnik elektryczny, aktywne zawieszenie i układ hamulcowy. Koło to przeznaczone jest do samochodów elektrycznych działających na baterie lub ogniwa paliwowe. Samochód z takimi kołami nie będzie potrzebował ani skrzyni biegów, ani sprzęgła, ani przegubu Cardana, ani drążka stabilizatora, ani wału napędowego.

Źródła: strona internetowa Michelin