Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Runflat: tak czy nie?

Runflat: tak czy nie?

Kupujemy opony

Jeśli jakiś temat wciąż wzbudza polemikę w świecie opon, to na pewno jest to opona Runflat. Dla jednych to cud techniki, wybawiający kierowcę z tarapatów po złapaniu gumy i mogący zapobiec wypadkowi na drodze. Dla innych – to opona o gorszych parametrach, mniej komfortowa, a przede wszystkim droższa w zakupie i eksploatacji. Poprosiliśmy o opinię dwóch specjalistów z Rezulteo, którzy zgodzili się dodać do tej debaty swoje trzy grosze.

Opony Run Flat

Runflat: definicja Runflat, dosłownie „jazda na płasko”, to skutek utraty ciśnienia w oponach samochodu. Jest to również nazwa technologii umożliwiającej neutralizację skutków utraty ciśnienia przez nadanie oponie zdolności do utrzymywania ciężaru pojazdu na określonym odcinku (80 km) i przy pewnej prędkości (80 km/h).

- Rezulteo: Opona Runflat jest często przedstawiana jako rozwiązanie cudowne. Praktyczna, bo nie ma potrzeby wożenia koła zapasowego, i bezpieczna w przypadku nagłej utraty ciśnienia. Zgadzają się Panowie z tą opinią?

Marco Candelo: Runflat to tak naprawdę dwie różne technologie. Pierwsza

System Pax Michelinfot. © : rezulteo
z nich polega na wprowadzeniu do wnętrza opony wzmocnienia pozwalającego bieżnikowi, przy utracie ciśnienia, oprzeć się na tym właśnie wzmocnieniu (np.: Pax System marki Michelin, Conti Supporting Ring grupy Continental i inne) Rozwiązanie to wykorzystywane jest przede wszystkim w pojazdach opancerzonych. Druga z wymienionych technologii ma na celu wzmocnienie boków opony, aby zmniejszyć jej ugięcie podczas utraty ciśnienia. Oczywiście, każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady.

Podstawową wadą rozwiązania ze wzmocnieniem wewnętrznym jest konieczność wyposażenia kół samochodu w specjalne instalacje. Specjalne koło RunFlat oznacza specjalny montaż opon, ponieważ system ich zakładania jest inny niż w przypadku opon standardowych i wymaga od specjalistów posiadania odpowiedniego sprzętu. Technologia ze wzmocnieniem wewnętrznym sprawia, że opona zachowuje wszystkie swoje parametry. Drugie rozwiązanie o nazwie „wzmocnione boki” doskonale pasuje do standardowych kół samochodów, lecz pociąga za sobą znaczący spadek komfortu i wzrost oporów toczenia.

Christophe Bernadet: Znakomicie podsumował Pan zalety opony Runflat. Jest to poważne osiągnięcie w rozwoju opon, łączące skuteczność i łatwość użytkowania. Bezpieczeństwo opon Runflat ma znaczenie nie tylko dla pasażerów danego samochodu, ale także dla innych użytkowników drogi, gdyż znika zagrożenie, że pojazd z przebitą oponą może w nich uderzyć. Technologia ta zapobiega nagłemu ubytkowi powietrza z opony, który może doprowadzić do jej rozerwania, a ponadto pozwala przejechać wiele kilometrów z umiarkowaną prędkością. Ale przede wszystkim daje czas na zorganizowanie naprawy.

Opona RunFlat Goodyearfot. © : rezulteo

- Rezulteo: Technologia Runflat dostępna jest w ograniczonej liczbie modeli samochodów. Czy przewidywane i celowe jest jej rozszerzenie na wszystkie pojazdy?

M.C.: Wprowadzenie technologii Runflat do danego modelu zależy od producenta samochodu. Pierwszym producentem, który umożliwił jej zastosowanie we wszystkich swoich modelach, był BMW. Pozostali ograniczyli się do przystosowania na jej potrzeby tylko niektórych modeli. Obecnie coraz mniej modeli wyposażanych jest w opony Runflat, nawet u BMW, ze względu na ograniczone osiągi tych opon w porównaniu z oponami standardowymi.

C.B.: Każda innowacja niosąca ze sobą tak duży wzrost bezpieczeństwa jest korzystna dla ogółu użytkowników ruchu drogowego. Opony są zbyt często sprowadzane do rangi akcesoriów drugorzędnych, gdy tymczasem odgrywają kluczową rolę w kontakcie między pojazdem a nawierzchnią.

- Rezulteo: W jakim przypadku i do jakich zastosowań wybór opon Runflat wydaje się Panom uzasadniony?

M.C.: Ze względów bezpieczeństwa pojazdy opancerzone wyposażane są rutynowo w opony Runflat. W samochodach seryjnych wybór opon Runflat zależy od producenta. Jeśli technologia ta dostępna jest w opcji, radzimy skorzystać z niej kierowcom jeżdżącym po drogach o nawierzchni nierównej lub takich, na których wymiana koła jest niemożliwa lub może być niebezpieczna dla kierowcy.

C.B.: To oczywiste, że opony te przynoszą niezaprzeczalne korzyści na drogach nierównych, na których może dojść do przebicia. Ale to nie powód, dla którego nie mielibyśmy ich polecać do jazdy po mieście. Trzeba brać pod uwagę praktyczną stronę tego rozwiązania, które zaoszczędzi nam trudu wymiany koła w deszczu lub w środku nocy, czy też pozwoli zdążyć na umówione ważne spotkanie.

Opona System RFT Bridgestonefot. © : rezulteo

- Rezulteo: Opona Runflat jest produktem droższym, o gorszych parametrach, bardziej energochłonnym, o przeciętnych osiągnięciach w dziedzinie obniżania oporów toczenia. Czy w epoce intensywnych badań nad obniżeniem zużycia paliwa technologia ta nie wydaje się być krokiem wstecz?

M.C.: Ograniczony rozwój technologii Runflat jest skutkiem tego, że opony te mają gorsze parametry od standardowych. Tymczasem obecne trendy rozwoju opon są jasno określone i dotyczą optymalizacji wszystkich jej parametrów. Jednak technologia ta jest osiągnięciem samym w sobie, udowodniła już swoją rację bytu i być może przyjdzie kiedyś czas, gdy powróci do łask.

C.B.: Rynek samochodów sportowych 4x4 typu Porsche Cayenne czy BMW X5 rozwija się, mimo że są to modele energożerne i droższe od większości samochodów. A mimo to wcale nie są uważane za anachroniczne. Wszystko jest kwestią kompromisu i potrzeb użytkowników. Myślę, że wszyscy kierowcy mają potrzebę bezpieczeństwa. To prawda, że opony te są bardziej energożerne niż opony standardowe, ale oferują wyższy poziom bezpieczeństwa. Nawet jeśli ich cena jest średnio o 20 do 30% wyższa, stosunek ceny do bezpieczeństwa jest nadal interesujący dla tych kierowców, dla których bezpieczeństwo jest najważniejsze.