Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Różne typy opon

Różne typy opon: jakie właściwości?

Kupujemy opony Maciej

W rodzinie opon samochodowych istnieje wiele kategorii. Najważniejsze z nich dotyczą przystosowania opon do warunków pogodowych: zimowych lub letnich. Druga z nich uwzględnia warunki użytkowania: drogowe, wyczynowe lub terenowe. Dodatkowo, niektóre opony posiadają cechy szczególne: zdolność do jazdy po utracie ciśnienia (Run Flat), asymetryczny bieżnik itp.

Rodzaje opon Istnieje wiele różnych kategorii opon, warto poznać je wszystkie przed dokonaniem wyboru. - fot. © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Wybierz typ opony, który najlepiej odpowiada twoim potrzebom:

1- Wybór opony w zależności od warunków klimatycznych

Opony letnie

Opony zimowe

> Opony nordyckie

  >> Opony kolcowane lub z możliwością założenia kolców

Opony całoroczne

2- Wybór opony w zależności od warunków użytkowania

Opony osobowe: warunki jazdy

   >> Opona symetryczna, asymetryczna i kierunkowa

   >> Opona ekologiczna

> Opony o wysokich osiągach: warunki jazdy

Opony 4x4: warunki jazdy

Opona do pojazdów dostawczych/ półciężarówek/ samochodów kempingowych oraz warunki jej użytkowania 


3- Opcje opony

Opona wzmocniona

Opona typu RunFlat

 

1- Wybór opony w zależności od warunków klimatycznych


> Opony letnie


To opony standardowe, stanowiące punkt wyjścia do wszelkich porównań. Są one tak zaprojektowane, aby ujawniać pełnię swoich możliwości, gdy temperatura wynosi powyżej 7°C. Poniżej tego progu, guma twardnieje, tracąc swoją elastyczność i przyczepność.

Z drugiej strony, opony letnie zapewniają dobre osiągi zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni:

Na suchą nawierzchnię

Na suchej drodze, kierowanie pojazdem będzie bardziej precyzyjne dzięki sztywniejszej rzeźbie bieżnika. Dlatego też opony wyczynowe („slicki”) są gładkie. Sztywność zależy od wielu czynników:

  • Bieżnik. Płaski profil z kwadratową strefą barkową gwarantuje dobrą stabilność opony, zapewniając podparcie na zakrętach.
  • Stopień ponacinania bieżnika. Im mniej wyrzeźbiony bieżnik, tym większa strefa kontaktu gumy z podłożem, co przekłada się na lepszą przyczepność.
  • Masywne klocki gumowe. Im szersze klocki gumowe, tym mniejsza ruchomość rzeźby bieżnika.
  • Samoblokujące się lamele. Lamele, skuteczne w odprowadzaniu wody, zmniejszają sztywność bieżnika (efekt włosia szczotki). Aby uniknąć tego zjawiska, niektórzy producenci oferują skomplikowany system lameli.

Na mokrą nawierzchnię

Z kolei opona o mocno ponacinanym bieżniku wykazuje wyższą skuteczność na mokrej drodze. Rysunek bieżnika osusza bowiem nawierzchnię i umożliwia oponie zachowanie dobrej przyczepności z podłożem. Zachowanie opony w deszczową pogodę zależy zatem od właściwości rzeźby bieżnika:

  • Stopień ponacinania bieżnika. Im mocniej wyrzeźbiona opona, tym wyższą będzie miała zdolność do absorbowania wody (średniej wielkości opona odprowadza około 15 litrów wody na sekundę).
  • Forma i ułożenie elementów rzeźby bieżnika. Symetryczne, kierunkowe lub asymetryczne, opony muszą jak najszybciej odprowadzać wodę na boki.
  • Zagęszczenie lameli. Klocki i lamele bieżnika pomagają wysuszyć drogę, działając na podobnej zasadzie jak wycieraczka do szyb.

 

Opony zimowe

Według dość powszechnej opinii, opony zimowe powinny być stosowane wyłącznie po opadach śniegu, stąd myląca nazwa „opony śniegowe”. Tymczasem, opona zimowa jest zoptymalizowana pod kątem użytkowania w temperaturze poniżej 7°C.

Dzięki temu, w przeciwieństwie do opon letnich,  opony zimowe zachowują elastyczność w niskiej temperaturze, mocniej wyrzeźbiony bieżnik zapewnia lepszą trakcję oraz hamowanie w warunkach, kiedy spada słupek rtęci. 

  • Skład mieszanki. Opona zimowa zawiera krzemionkę i kauczuk, co pozwala zachować elastyczność i przyczepność w niskiej temperaturze.
  • Rzeźba. Opona zimowa jest wyposażona w głębokie rowki umożliwiające szybkie odprowadzanie wody lub śniegu.
  • Lamele. Zagęszczenie lameli na oponie zimowej może być pięć razy wyższe niż w przypadku opony letniej. Lamele odgrywają rolę kolców i zwiększają siłę trakcji. Dzięki nim, droga hamowania jest krótsza, mniejsze jest też ryzyko poślizgu oraz aquaplaningu.

     
         
> Opony nordyckie
 

Opony nordyckie są opracowane z myslą o tym, by stawiać czoła temperaturom poniżej –10°C  i drogom, na których zalega śnieg lub lód przez kilka miesięcy w roku.

 

           >> Opony z kolcami lub z możliwością założenia kolców 

Opony kolcowane są oponami zimowymi lub nordyckimi wyposażonymi w metalowe kolce dla zapewnienia maksymalnej przyczepności na ośnieżonych i oblodzonych drogach. Uwaga : ich stosowanie może być wzbronione lub ograniczone w zależności od rejonu Europy :  w Polsce istnieje zakaz jazdy na oponach z umieszczonymi trwale wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi.

Opony z możliwością założenia kolców umożliwiają ich zakładanie i zdejmowanie w zależności od warunków panujących na drodze.

 >> Przewodnik po oponach zimowych

 

Opony całoroczne

Zwana również wielosezonową lub uniwersalną,  opona całoroczna stanowi kompromis między ogumieniem letnim i zimowym. Nie należy od niej oczekiwać parametrów spotykanych w wyspecjalizowanych oponach, jej zadaniem jest bowiem zapewnienie przyzwoitych osiągów w każdych warunkach klimatycznych, szczególnie w regionach charakteryzujących się lekkimi zimami.

W sprzedaży dostępne są opony letnie, zimowe i całoroczne do wszystkich rodzajów samochodów  (osobowe, 4x4, sportowe, do aut dostawczych) oraz do wszelkich zastosowań (miasto, drogi, bezdroża...).

Wybór opon nie zależy jedynie od sezonu, lecz również od funkcji oraz intensywności użytkowania auta, specjalnych właściwości ogumienia wpływających na poprawę warunków jazdy lub osiągów na drodze.

Powrót do podsumowania

 

2- Wybór opon w zależności od warunków użytkowania


> Opony osobowe
 

Czym jest opona asymetryczna?

Wprowadzona na rynek pod koniec lat '60 w modelu XAS firmy Michelin, koncept opony asymetrycznej opiera się na stwierdzeniu, że ogumienie nie pracuje w jednakowy sposób po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Dzięki zróżnicowanej obróbce po obu stronach, uzyskano wyraźną poprawę osiągów pod względem stabilności toru jazdy i przyczepności. Większość znanych marek wprowadziła już tę technologię w swoich produktach.

 

 

Opony osobowe: warunki jazdy
  

=> Samochody sportowe: kategoria ta dotyczy aut wyczynowych, od kompaktowego GTI po luksusowe superauta.

Opony do samochodów sportowych muszą być przystosowane do ogromnych obciążeń wywoływanych przez supermocny silnik oraz sportowy styl jazdy, w związku z czym wymaga się od nich:

  • wyjątkowej przyczepności przy wysokich prędkościach, zarówno przy jeździe w linii prostej jak i na zakrętach;
  • nienagannego zachowania na mokrej drodze, zwłaszcza podczas hamowania;
  • precyzji prowadzenia przy wysokich prędkościach, o której decyduje przede wszystkim sztywność bieżnika .

=> Samochód do jazdy drogowej: kategoria ta dotyczy aut zoptymalizowanych pod kątem jazdy po asfalcie, od kompaktowej limuzyny po minivana, włącznie z pojazdami przeznaczonymi głównie do poruszania się po autostradach oraz auta rodzinne.

Opony osobowe drogowe muszą być przystosowane do jazdy po drogach i autostradach, co oznacza:

  • dobrą przyczepność przy wysokich prędkościach, zarówno przy jeździe w linii prostej jak i na zakrętach;
  • doskonałe zachowanie na mokrej drodze, zwłaszcza podczas hamowania;
  • komfort użytkowania dzięki pochłanianiu energii wstrząsów oraz niskiemu hałasowi toczenia;
  • niski opór toczenia dla obniżenia zużycia paliwa oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

=> Auto miejskie: kategoria ta obejmuje samochody do jazdy miejskiej i kompaktowe.

Opony do aut miejskich muszą być przystosowane do warunków jazdy po mieście, czyli charakteryzować się:

  • dobrą odpornością na zużycie w celu zachowania osiągów po tysiącach cykli hamowania i ruszania z miejsca oraz mimo częstych uderzeń o krawężniki;
  • niski opór toczenia dla obniżenia zużycia paliwa oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

 

> Opony o wysokich osiągach
 

Opony o wysokich osiągach są przeznaczone do samochodów o mocnych silnikach, luksusowych sedanów oraz sportowych coupé. Jak sama nazwa wskazuje, oferują one wyjątkowe osiągi, zarówno pod względem utrzymywania toru jazdy, jak i przyczepności oraz stabilności na zakrętach, bez względu na to czy jeździmy po suchej czy po mokrej nawierzchni.

Tym samym, opony o wysokich osiągach posiadają indeks prędkości X, W, Y lub Z, co odpowiada maksymalnym prędkościom wynoszącym od 240 do ponad 300 km/h.

Niektórzy producenci opon tworzą modele ogumienia specjalnie dedykowane luksusowym modelom opracowywanym przez producentów samochodów. Dotyczy to m.in. firmy Michelin, która opracowała ogumienie do Porsche Carrera GT oraz Mercedes-Benz SLR McLaren.

 

> Opony 4x4
 

W tej  kategorii wyróżniamy trzy typy opon. Opony uniwersalne, przeznaczone do jazdy miejskiej, drogowej oraz w terenie; terenowe, pozwalające zapuścić się na pagórkowaty teren oraz pokonywać przeszkody; opony do SUV-ów, zaprojektowane głównie pod kątem jazdy miejskiej.

=> Podwójne przeznaczenie: kategoria ta dotyczy pojazdów z napędem 4x4, które nadają się zarówno do jazdy drogowej, jak i terenowej.

Opony 4x4 o podwójnym przeznaczeniu muszą cechować się przede wszystkim wszechstronnością, czyli wykazywać:

  • satysfakcjonujące zachowanie na drodze, a przede wszystkim dobre osiągi na mokrej nawierzchni;
  • dobrą trakcję na grząskim gruncie lub żwirze;
  • wzmocnioną strukturę dla utrzymania dużego ciężaru tego typu auta;

=> Opony terenowe: kategoria ta dotyczy aut z napędem 4x4, zdolnych do pokonywania wszelkich przeszkód.

Opony terenowe 4x4 muszą zapewniać trakcję w dowolnym terenie oraz najwyższą odporność na uszkodzenia, co oznacza przede wszystkim:

  • niezawodną trakcję zarówno przy jeździe po błocie, jak i kamieniach, oraz po nawet najbardziej stromych zboczach;
  • wzmocnioną strukturę ze względu na duży ciężar tego typu pojazdu oraz często występującą możliwość przebicia opony;

=> SUV: ta kategoria dotyczy SUV-ów oraz innych pojazdów z napędem na obie osie przeznaczonych głównie do jazdy drogowej.

Opony 4x4 do SUV-ów muszą być przystosowane do potężnych silników oraz wysokiego ciężaru tego typu pojazdów, czyli zapewniać:

  • dobrą przyczepność przy wysokich prędkościach, zarówno przy jeździe w linii prostej jak i na zakrętach;
  • doskonałe zachowanie na mokrej drodze, zwłaszcza podczas hamowania;
  • wzmocnioną strukturę dla utrzymania dużego ciężaru tego typu auta.

 

Niektóre opony 4x4 posiadają specjalne oznaczenie M+S (Mud and Snow) wskazujące na możliwość użytkowania w śniegu i w błocie.

>> Jak odczytywać oznaczenia na oponach?

 

> Opony do pojazdów dostawczych/ półciężarówek/ samochodów kempingowych
 

Do tej kategorii należą pojazdy od aut dostawczych, przez auta kempingowe po półciężarówki.

Opony do pojazdów dostawczych/ półciężarówek muszą spełniać odpowiednie kryteria w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wytrzymałości na zużycie, czyli charakteryzować się:

  • satysfakcjonującym zachowaniem na drodze, a przede wszystkim gwarantować dobre osiągi na mokrej nawierzchni;
  • solidnością i niezawodnością w obliczu częstych uderzeń i dużych obciążeń;
  • komfortem jazdy, zarówno pod względem poziomu hałasu, jaki wibracji;

Opony do pojazdów dostawczych/ półciężarówek można niekiedy rozpoznać dzięki literze C widniejącej na boku.

 

 >> Jeśli szukasz opon odpowiednich dla swojego autaodwiedź nasz katalog online

 

Oznaczenia lub opcje opon oferowanych przez producentów mogą dotyczyć zarówno sezonu, jak rodzaju auta i typu użytkowania.

Powrót do podsumowania



3- Opcje opony

 

> Opony wzmacniane
 

Opona taka posiada wzmocnienie lub wyższy indeks nośności, dzięki czemu zapewnia większy udźwig oraz możliwość stosowania w samochodach rodzinnych, dużych sedanach, SUV-ach oraz małych autach dostawczych. Ten rodzaj opony można zidentyfikować dzięki oznaczeniu na jej boku, różniącym się w zależności od producenta: XL, Wzmocniona, RF, Extra Load lub Reinforced.

 

Opony RunFlat 
 

RunFlat to opona samonośna, umożliwiająca jazdę bez powietrza . Jej boki zostały wzmocnione, by zachować kształt opony w razie utraty ciśnienia. Większość znanych marek posiada tę opcję w swojej ofercie:  opona tego typu posiada stosowne oznaczenie na boku opony, różniące się w zależności od producenta: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure w przypadku Michelin)...

W razie przebicia, ogranicza ona ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, zwłaszcza spowodowanemu zsunięciem się ogumienia z obręczy. System ten umożliwia przejechanie 80 km przy maks. prędkości 80 km/h.

Powrót do podsumowania

Rezulteo radzi: 

Montuj zawsze ten sam typ opony na wszystkich kołach samochodu.


Przeczytaj również

>> Jakie opony będą najbardziej odpowiednie dla moich warunków jazdy?
>> Jakie opony będą odpowiednie do mojego auta?