Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Opony z bieżnikiem symetrycznym, asymetrycznym, kierunkowym: które wybrać?

Opony z bieżnikiem symetrycznym, asymetrycznym, kierunkowym: które wybrać?

Kupujemy opony Mateusz

Istnieją trzy główne typy profilu opony, czyli rysunku bieżnika. W jaki sposób je rozpoznać? Jakie są ich właściwości? Jak dobrać profil bieżnika najlepiej dostosowany do posiadanego pojazdu oraz różnych zastosowań? Oto odpowiedzi Rezulteo oraz pomocny schemat.

3 profile opony: symetryczna, asymetryczna i kierunkowa Porównanie opon symetrycznych, asymetrycznych i kierunkowych - fot. © : rezulteo

Opona symetryczna: precyzja toru jazdy oraz stosunek jakości do ceny 

Profil symetryczny opony Kumho Solus KH17fot. © : rezulteo
Jak sama nazwa wskazuje, opona symetryczna posiada bieżnik, którego obie połówki są identyczne. Jest mniej zaawansowana technicznie niż opona asymetryczna lub kierunkowa, ale też tańsza. Kolejną zaletą jest fakt, że oferuje ona zwykle dobrą precyzję toru jazdy (wysoką stabilność w linii prostej). Z drugiej strony, profil ten nie pozwala zoptymalizować wszystkich osiągów opony, zwłaszcza w zakresie zachowania na mokrej drodze.

Opona symetryczna została zaprojektowana głównie dla samochodów miejskich lub kompaktowych, które pokonują  krótkie trasy. Odpowiada ona również kierowcom poszukującym  dobrego stosunku jakości do ceny.

Montaż: opona symetryczna nie posiada kierunku montażu. Można ją więc montować oraz zamieniać bez ryzyka popełnienia błędu.

 

Kilka popularnych modeli opon symetrycznych

       >> Dunlop SP Sport 300
       >> Goodyear Eagle NCT5
       >> Pirelli Cinturato P6
       >> Kleber Dynaxer HP3
       >> Kumho Solus KH17 

 

Opona asymetryczna: bezpieczeństwo w każdą pogodę

Profil asymetryczny opony Bridgestone Turanza T001 fot. © : rezulteo
Profil opony asymetrycznej charakteryzuje się zróżnicowanym rysunkiem na wewnętrznej i zewnętrznej stronie bieżnika, przy czym każda strefa inaczej wpływa na osiągi opony. Część wewnętrzna posiada zwykle otwarte barki, umożliwiając  szybkie odprowadzanie wody oraz ograniczenie ryzyka poślizgu hydrodynamicznego, podczas gdy część zewnętrzna jest optymalizowana pod kątem usztywnienia opony, by zagwarantować zwrotność i stabilność na zakrętach. Zaawansowane rozwiązania mają jednak swoją cenę - ogumienie z bieżnikiem asymetrycznym jest droższe niż opony symetryczne.

Liczni producenci aut decydują się na wyposażenie swoich nowych modeli w opony asymetryczne. Opona ta jest skierowana przede wszystkim do właścicieli samochodów klasy średniej i wyższej, poszukujących bezpieczeństwa zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Montaż: w przypadku opon asymetrycznych, należy uwzględnić kierunek montażu. Ważne jest, by napis „outside” znajdował się na zewnętrznym boku opony.

> Zasady zamieniania

 

Kilka popularnych modeli opon asymetrycznych

       >> Michelin Pilot Sport 3
       >> Bridgestone Turanza T001
       >> Goodyear Excellence 
       >> Continental ContiPremiumContact 5 

 

Opona kierunkowa: do jazdy sportowej oraz po ośnieżonych drogach 

Profil kierunkowy opony BFGoodrich G-Force Profilerfot. © : rezulteo
Dzięki bieżnikowi w kształcie V oraz blokom bieżnika skierowanych do dołu,  jest łatwa do rozpoznania. Wykazuje ona wyjątkową skuteczność na mokrej drodze. W przypadku deszczu, woda jest szybko odprowadzona, co zwiększa przyczepność oraz znacznie zmniejsza ryzyko poślizgu hydrodynamicznego. Ten rysunek bieżnika zwiększa również motoryczność, zwłaszcza na ośnieżonych drogach lub na stopionym śniegu. Wreszcie, sportowy wygląd takiej opony jest bardzo ceniony przez kierowców. 

Profil kierunkowy idealnie pasuje do samochodów sportowych, które regularnie jeżdżą po mokrych drogach. Zaleca się również jego stosowanie na ośnieżonych drogach.

Montaż: Ważne jest, aby przestrzegać kierunek obrotu opony, który wskazuje strzałka na jej boku. 

Zasady zamieniania

 

Kilka popularnych modeli opon kierunkowych

      >> BFGoodrich G-Force Profiler (lato) 
      >> Uniroyal RainSport2 (lato)
      >> Toyo Proxes T1R (lato) 
      >> Continental WinterContact TS850 (zima) 
      >> Michelin Alpin A4 (zima)