Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Komfort prowadzenia pojazdu, ważne kryterium przy zakupie opon

Komfort prowadzenia, ważne kryterium przy zakupie opon

Kupujemy opony Paweł

Wśród ważnych kryteriów składających się na ogólną ocenę jakości opon i ich wartości, nie należy ignorować komfortu jazdy. Kryterium to jest uwzględniane już na etykietach opon i w znaczny sposób wpływa na codzienne prowadzenie samochodu.

Komfort prowadzenia samochodu Wybór opon wysokiej jakości oferujących niski poziom hałasu sprzyja stworzeniu przyjaznego dla kierowcy środowiska jazdy. - fot. © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Dbałość o bezpieczeństwo nie powinna powodować zapominania o komforcie

Oczywiście priorytetowymi kryteriami wyboru nowych opon są ich właściwości jezdne: droga hamowania na suchej nawierzchni, droga hamowania na mokrej nawierzchni, odporność na aquaplaning, przyczepność i odporność na zużycie są decydującymi czynnikami przy wyborze opony. Oprócz kryteriów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, występuje jeszcze wiele innych, równie wartych rozważenia, takich jak cena lub wpływ opony na zużycie paliwa. Nie można jednak zapominać o komforcie prowadzenia pojazdu!

 

Hałas toczenia

Hałas wynikający z oporu toczenia łatwiej zauważyć, prowadząc samochód z cichym silnikiem elektrycznym: samo toczenie się pojazdu po jezdni powoduje wytwarzanie hałasu przez opony. Ze względu na kontakt opon z nawierzchnią wytwarzanie hałasu jest nieuniknione, a jego natężenie jest wprost proporcjonalne do prędkości jazdy. Im szybsza jazda, tym wyższy jest odczuwalny poziom hałasu w kabinie. Hałas jest wyczuwalny szybciej w przypadku opon, które nie zostały skonstruowane z myślą o ograniczaniu poziomu hałasu wynikającego z oporu toczenia.

 

Wpływ konstrukcji opony na poziom hałasu

Teoretycznie to rowki opony odpowiadają za wytwarzanie hałasu.  A zatem rozwiązaniem idealnym byłoby zastosowanie opon gładkich (typu slick), które gwarantują najwyższy poziom przyczepności na doskonałej nawierzchni. Opony takie są z oczywistych względów niedozwolone:  bezpieczna jazda z wykorzystaniem gładkich opon nie jest możliwa na mokrej nawierzchni. Zróżnicowane warunki użytkowania wymagają zastosowania opony zaprojektowanej na podstawie badań, która oferuje akceptowalny poziom hałasu mimo zastosowania bieżnika. A wszystko to w trosce o komfort akustyczny pasażerów, ale także przechodniów i mieszkańców miast. Warto zauważyć, że poziom hałasu wytwarzany przez oponę i mierzony zgodnie z obowiązującą normą (przy prędkości 80 km/h i z wyłączonym silnikiem, za pomocą dwóch mikrofonów ustawionych w odległości 7,5 m od pojazdu) osiąga wartości porównywalne z hałasem wytwarzanym przez przejeżdżający pociąg lub uruchomiony odkurzacz. Producenci opon muszą zatem dążyć do poprawy tego parametru bez negatywnego wpływu na właściwości jezdne opony.

 

Amortyzowanie nierówności na jezdni

Poza hałasem wytwarzanym przez oponę komfort jazdy jest również uzależniony od zdolności opony do amortyzowania nierówności podłoża. Rezultat w tym zakresie jest uzależniony od znacznej liczby czynników: skuteczności poduszki pneumatycznej opony w niwelowaniu porowatości nawierzchni i wytwarzanych wibracji, jakości samej nawierzchni oraz tłumiącej charakterystyki zawieszenia pojazdu.To żaden sekret: wyższy poziom komfortu oferuje duży, dobrze wyciszony sedan przemieszczający się po gładkiej jezdni niż niewielki, ekonomiczny samochód miejski na zniszczonej drodze.

 

Oznaczenie rozmiaru na etykiecie

Informacja o poziomie hałasu na etykieciefot. © : rezulteo
Aby sprawdzić czy dany model opony oferuje wysoki komfort jazdy, można posłużyć się informacjami z etykiety, ponieważ poziom hałasu toczenia jest jednym z trzech obowiązkowo ocenianych kryteriów. Przedstawiony na etykiecie piktogram informuje o dokładnej wartości hałasu wyrażonej w decybelach, a jego poziom jest także wyrażony piktogramem z falami  zamieszczonym obok wartości liczbowej: jedna fala oznacza oponę mało hałaśliwą, trzy znaki wskazują na produkt generujący wysoki poziom hałasu.