Porady praktyczne do etykiet na opony - System etykietowania opon: trzy kryteria pomiaru osiągów

System etykietowania opon: trzy kryteria pomiaru osiągów

Etykiety na opony: przewodnik Mateusz

Nowa etykieta informuje konsumenta o osiągach opon w trzech kategoriach: zużycia paliwa, hamowania na mokrej drodze i zewnętrznego hałasu toczenia. Każdemu kryterium odpowiada klasa opony przedstawiona za pomocą litery i koloru.

3 kryteria osiągów na etykiecie 3 kryteria wyboru do oceny osiągów opon - fot. © : Rezulteo

Wydajność energetyczna

Wydajność energetyczna fot. © : All Rights Reserved

Opony odpowiadają za ok. 20% łącznego zużycia paliwa. Toczenie się opony po drodze skutkuje deformacją opony oraz wydzielaniem ciepła. Zjawisko to powoduje powstawanie siły zwanej oporem toczenia. Im jest ona wyższa, tym więcej silnik zużywa paliwa. Niski opór toczenia stanowi ważne kryterium decydujące o poziomie zużycia paliwa, a w konsekwencji także o emisji CO2.

Etykieta informuje o wysokości oporu toczenia danej opony. Zawiera ona oceny od A (najniższy opór toczenia) do G (najwyższa wartość).

>> Porównywanie oporów toczenia dzięki etykiecie

 

Skuteczność hamowania na mokrej drodze

Skuteczność hamowania na mokrej drodzefot. © : All Rights Reserved

Przyczepność opony na mokrej nawierzchni posiada kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Aby umożliwić zmierzenie tego parametru, w ustawie zawarto protokół precyzujący wszystkie warunki, w jakich powinien odbywać się test: prędkość początkową, charakterystykę drogi, wysokość warstwy wody, temperaturę itp.

Klasa opony jest ustalana poprzez porównanie wyników testu z wynikami opony stanowiącej punkt odniesienia. Skala ocen: od A (najlepsza) po G (najsłabsza).

>> Porównywanie oporów toczenia dzięki etykiecie

Poziom zewnętrznego hałasu toczenia

Poziom zewnętrznego hałasu toczeniafot. © : All Rights Reserved

Hałas wywoływany przez oponę jest częścią kryteriów związanych z komfortem życia. Stanowi dużą część hałasu generowanego przez auto. Powyżej prędkości 50 km/h stanowi nawet główny jego element. Zmniejszanie zewnętrznego hałasu toczenia wpisuje się zatem w politykę obniżania poziomu uciążliwych dźwięków w środowisku.

Wynik zmierzony podczas testu jest porównywany z wartością krańcową ustaloną w przepisach. Poziom hałasu toczenia jest przedstawiany w postaci jednej z trzech klas, oznaczonych za pomocą jednej (najlepsza ocena), dwóch lub trzech fal dźwiękowych.

>> Porównywanie oporów toczenia dzięki etykiecie

Przeczytaj również

>> Kto przeprowadza testy osiągów?