Porady praktyczne do etykiet na opony - Etykiety: kto ocenia opony? W jaki sposób przeprowadzane są testy?

Etykiety: kto ocenia opony? W jaki sposób przeprowadzane są testy?

Etykiety na opony: przewodnik Mateusz

Już od 1 listopada będziemy mogli porównywać opony dzięki etykietom przedstawiającym ich osiągi. Oceny przyznawane są w oparciu o trzy kryteria: wydajność paliwową, skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Warto jednak wiedzieć, kto odpowiada za ich przyznawanie oraz w jaki sposób są przeprowadzane testy.

Pomiar hałasu toczenia Pomiar hałasu toczenia opon - fot. © : Rezulteo

Za przyznawanie ocen osiągów opon w oparciu o europejski system etykiet odpowiadają producenci lub importerzy. Jest to zatem proces autocertyfikacji.

Każdy producent poddaje swe produkty testom zgodnie ze szczegółową specyfikacją sporządzoną przez europejskie instytucje. Zobowiązuje się on tym samym do dostarczyć wyniki niezawodne i obiektywne, które umożliwią konsumentowi porównanie opon

Każdy kraj członkowski UE odpowiada za to, by testy były realizowane zgodnie z ustaloną procedurą. 

Test oceniający wydajność energetyczną opon   

Wpływ opony na zużycie paliwa jest oceniany na podstawie wyniku pomiaru oporów toczenia. Chodzi o energię rozpraszaną przez oponę podczas kontaktu z nawierzchnią drogi. Im mniejszy opór toczenia, tym niższe zużycie paliwa.

Test oporu toczeniafot. © : All Rights Reserved

Opona jest testowana na stole probierczym w postaci cylindra o średnicy 2 m, zgodnie z wymogami normy. Test stanowi symulację jazdy z prędkością 80 km/h przy obciążeniu równemu 80% nośności opony. 

Test oceniający skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni

Skuteczność hamowania na mokrej drodze jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa. To drugie kryterium klasyfikacji stosowane przez europejski system etykietowania opon.

Test opony Michelin Pilot Sport 3 na mokrej drodzefot. © : rezulteo

Test ten jest realizowany z wykorzystaniem standardowego auta wyposażonego w system ABS. Hamowanie jest mierzone w trakcie wytracania prędkości z 80 do 20 km/h. Regulamin zawiera wszystkie warunki, które muszą zostać spełnione podczas testu. Oto kilka z nich:

Temperatura: od 2° do 20 °C dla opon zimowych, od 5° do 35 °C w przypadku opon letnich.

Ilość wody na drodze: wysokość wody mieści się pomiędzy 0,5 i 1,5 mm

Charakterystyka drogi: nachylenie, jednorodność, jakość nawierzchni, tekstura, właściwości cierne...

Test mierzący intensywność zewnętrznego hałasu toczenia

Obniżenie hałasu toczenia przekłada się na większy komfort życia, szczególnie w miastach. Jest to trzecie kryterium stosowane przez europejski organ regulujący do celów klasyfikacji i porównania opon w oparciu system ich znakowania obowiązujący na terenie UE.

Test polega na umieszczeniu dwóch mikrofonów po obu stronach toru jazdy samochodu jadącego z prędkością 80 km/h oraz mierzeniu poziomu hałasu w momencie przekroczenia linii przy wyłączonym silniku.

Dowiedz się więcej:

Rozporządzenie 228/2011 zawiera metodykę testu przyczepności na mokrej drodze dla aut turystycznych ;

> Rozporządzenie 1235/2011 zawiera ustalenia niezbędne dla:

  • zmierzenia przyczepności na mokrej nawierzchni dla lekkich i ciężkich pojazdów;
  • pomiaru oporu toczenia, włączając przyjęcie przez certyfikowane laboratoria badawcze identycznych procedur pomiarowych i weryfikacyjnych.